Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny Leaf...

Startet av Helspent, søndag 09. november 2014, klokken 18:16

« forrige - neste »

Helspent

Hei,

Min første elbil, en ny Leaf ble bestilt på fredag! Litt dårlig impulskontroll, så det var uten særlig mye research på forhånd. får den om 3 uker... Så nå starter jobben med å sørge for at jeg har tatt det riktige valget.. ;-) Det ble en Leaf Tekna/"Nordic edition", med 6,6kW lading i tillegg.

Bytter ut en nyere VW Polo som bruker 0,4 L/mil så jeg er ikke så sikker på økonomien i det hele. Men helt galt blir det vel ikke. Oppfattet uansett Leafen som en ålreit bil å kjøre, som greit kunne måle seg med en ny VW Polo.

Har i hovedsak to bruksområder, jeg kjører kollektivt/bil ca 60/40 til jobb i Oslo:

- Kjøre til togstasjonen (3-4 min). Her er poenget å ha oppvarmet bil når jeg kommer tilbake. Alternativet var å bruke 25000 kr på gsm styrt dieselvarmer på den andre bilen og håper at carwings og varmeanlegget i Leaf kan gjøre samme jobben.

- Kjøre til Oslo (ca 120 km t/r inkl innom barnehage etc). 100 sone mesteparten av veien, dette dro MYE strøm av demobilen.  Det skal bli spennende å se om jeg klarer meg tur/retur uten lading!

Dette blir spennende!  :)
2018 Model X75
2013 Leaf

offpist

Blir nok bra dette. Du har ingen lade muligheter på jobben?
På de kaldeste dagene kan nemlig 120KM bli vanskelig, spesielt når du regner inn en del stopp.

Bruk litt tid på å sette deg inn i hvor hurtigladere er i området, og ikke minst på strekningen til og fra jobb. Å ligge på 100 km/t trekker mye strøm, og det blir ikke bedre når vi får slaps på veiene.


Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Helspent

Joda, det lar seg sikkert ordne, så da skal det ihvertfall gå bra.

Har også hurtigladere på veien om det skulle bli krise.

Lurte på vinterfelger/dekk; er det ugunstig å bruke 17" på vinteren også, det gir kanskje litt mer rullemotstand?
2018 Model X75
2013 Leaf

PK

Gratulerer med nybil på vei...

Igår kjørte eg ca 7 mil,  med min 2013 Leaf. 19'c inne, 8'c ute. 1 stopp.
Det gikk akkurat,  low battery ca 6 km hjemmefra. Kun 60 og 80 sone. Ikke store bakker etc.
Nå har jeg hatt bilen i snart 2 år,  så var ikke redd for jeg vet hva den er god for.. Men tror det skal holde godt med 120 km, slik som du beskriver uten å lade.

Min erfaring tilsier ca 6-8 mil på vinteren med varmeapparat og ca 10-12 uten. Du får jo varmepumpe i din bil så vil nok hjelpe godt når du kjører med varme iforhold til min som har det gamle systemet.

Lykke til, blir spennende å se :)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Småfly

Sitat fra: PK på søndag 09. november 2014, klokken 20:59
Gratulerer med nybil på vei...

Igår kjørte eg ca 7 mil,  med min 2013 Leaf. 19'c inne, 8'c ute. 1 stopp.
Det gikk akkurat,  low battery ca 6 km hjemmefra. Kun 60 og 80 sone. Ikke store bakker etc.
Nå har jeg hatt bilen i snart 2 år,  så var ikke redd for jeg vet hva den er god for.. Men tror det skal holde godt med 120 km, slik som du beskriver uten å lade.

Min erfaring tilsier ca 6-8 mil på vinteren med varmeapparat og ca 10-12 uten. Du får jo varmepumpe i din bil så vil nok hjelpe godt når du kjører med varme iforhold til min som har det gamle systemet.

Lykke til, blir spennende å se :)

Ehh.. Jeg synes ikke batterikapasiteten i min er altfor bra, men i sammenligning med din er den jo tipptopp. Kjørte 7.5 mil i dag, 10 grader ute +/-, 22 grader i bilen, delvis vått og fart fra 60-100. En større stigning på turen. Hadde 45% igjen frafulladet ved endt tur. Har riktignok varmepumpe, men synes det var enorm forskjell på en tilsynelatende ganske identisk tur? Kjører forøvrig på tekna-felg med piggfritt.

Gliderman

Rekkevidde er nok veldig individuelt. I går gikk turen fra Holmestrand til Lommedalen, 68km, med 4 voksne i bilen og cc på 100 helt til Sandvika. Parkerte ved kirken med 43% igjen. Behagelig temp i bilen. Varmepumpa sørget for lite energiforbruk til oppvarming.  +8 ute.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Espen Hugaas Andersen

På denne tiden er varmepumpe veldig bra å ha. Det blir verre om temperaturen faller ned til -20C, da er det liten forskjell på biler med og uten varmepumpe.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

PK

Ja. Jeg har en 1.gen Leaf, dvs uten varmepumpe. Turen gikk på vått vestlandsvær med vinterdekk.  4 personer i bilen. Kjørte kun på ECO.

Ser søsteren min med deres Leaf 2.gen har bedre rekkevidde.  jeg fikk låne den i ca 1 mnd. Vil anslå ca 35% lengre rekkevidde på den bilen med varme kontra min.
Har Leaf Spy og batteriene våre er ganske lik når det gjelder kapasitet.

Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

PK

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. november 2014, klokken 07:38
På denne tiden er varmepumpe veldig bra å ha. Det blir verre om temperaturen faller ned til -20C, da er det liten forskjell på biler med og uten varmepumpe.

Det stemmer nok. Min test er fra 3-0'c føre, våt vestlandsvær.  Utfordringen min som ikke har varmepumpe er at jeg må kjøre ventilasjon pga dugg, ikke pga ønske om oppvarming.  Uansett innstilling så blir varmesløyfen i bilen varmet opp til minimum 16'c
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

JBS

#9
Læs dette link.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=11412

Du kan også isolere varmeslanger med rørskåle, har også selv gjort dette på min.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Marius Engel


Sitat fra: Helspent på søndag 09. november 2014, klokken 18:16
Hei,

Min første elbil, en ny Leaf ble bestilt på fredag! Litt dårlig impulskontroll, så det var uten særlig mye research på forhånd. får den om 3 uker... Så nå starter jobben med å sørge for at jeg har tatt det riktige valget.. ;-) Det ble en Leaf Tekna/"Nordic edition", med 6,6kW lading i tillegg.

Bytter ut en nyere VW Polo som bruker 0,4 L/mil så jeg er ikke så sikker på økonomien i det hele. Men helt galt blir det vel ikke. Oppfattet uansett Leafen som en ålreit bil å kjøre, som greit kunne måle seg med en ny VW Polo.

Har i hovedsak to bruksområder, jeg kjører kollektivt/bil ca 60/40 til jobb i Oslo:

- Kjøre til togstasjonen (3-4 min). Her er poenget å ha oppvarmet bil når jeg kommer tilbake. Alternativet var å bruke 25000 kr på gsm styrt dieselvarmer på den andre bilen og håper at carwings og varmeanlegget i Leaf kan gjøre samme jobben.

- Kjøre til Oslo (ca 120 km t/r inkl innom barnehage etc). 100 sone mesteparten av veien, dette dro MYE strøm av demobilen.  Det skal bli spennende å se om jeg klarer meg tur/retur uten lading!

Dette blir spennende!  :)

Tekna med 6.6kw lader er det beste valget du kunne ha gjort når det gjelder valg av Leaf!

På vinteren i snø kan det bli litt knapt. Forvarm bilen i 30 minutter før du kobler av laderen hjemme, ha moderat temp i kupè, bruk heller sete- og rattvarme og hold lav hastighet på motorvei. Da maksimerer du rekkevidde.

Kan du lade bare litt på jobb blir det null problemer. Hurtiglade i 10 minutter holder også rikelig.

Daeedor

#11
Sitat fra: PK på søndag 09. november 2014, klokken 20:59
Gratulerer med nybil på vei...

Igår kjørte eg ca 7 mil,  med min 2013 Leaf. 19'c inne, 8'c ute. 1 stopp.
Det gikk akkurat,  low battery ca 6 km hjemmefra. Kun 60 og 80 sone. Ikke store bakker etc.
Nå har jeg hatt bilen i snart 2 år,  så var ikke redd for jeg vet hva den er god for.. Men tror det skal holde godt med 120 km, slik som du beskriver uten å lade.

Min erfaring tilsier ca 6-8 mil på vinteren med varmeapparat og ca 10-12 uten. Du får jo varmepumpe i din bil så vil nok hjelpe godt når du kjører med varme iforhold til min som har det gamle systemet.

Lykke til, blir spennende å se :)

Merkelig - vi har 2 stk 2013 modeller ( nyeste type med varmepumpe ) og de går ca 9-10 mil på vinteren i minus 17 grader - og ca 13-15 mil på sommeren.... ved hastighet ca 80-90 kmt og relativt flat vei. Så da går din bil endel kortere....? Du har vel 2013 modell uten varmepumpe og den er vel heller ikke produsert i England kanskje ?  ???   Isåfall er det jo endel forbedringer på den engelskproduserte - det kan forklare forskjellen.

Daeedor

Sitat fra: JBS på mandag 10. november 2014, klokken 08:50
Læs dette link.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=11412

Du kan også isolere varmeslanger med rørskåle, har også selv gjort dette på min.

Det er ikke varmeslanger på den nye Leaf. :P

JBS

Hej, det ved jeg, men hans ( PK ) er fra Jan 2013...
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Helspent

Takk for svar, håper da virkelig spørsmålet blir om jeg kan komme meg tur/retur på en god dag og at det ikke er tvil om at bilen går 60 km på hvilken som helst vinterdag...  :)
2018 Model X75
2013 Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA