Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Frostvæske -bruker man den samme som på vanlige biler?

Startet av acedynamite, tirsdag 04. november 2014, klokken 18:52

« forrige - neste »

acedynamite

Er det bare å etterfylle etter farge, eller trengs det noe spesiell kjølevæske til Leafen?
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

Jan-Børre Olsen

2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

leaf-newbe

bare viktig å fortserre med samme type. du ser det normalt på fargen.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

emil

Men det skal da ikke være nødvendig å etterfylle frotsvæske nå. Bilene er jo tilnærmet nye.

kjbu

Jeg kjørte 15 år med samme frostvæske på min Mercedes. Like blank og pen væske og ikke tegn til korrosjon. Bilen gikk i 27 år før jeg solgte den.

Bytte av frostvæske er oppskrytt, og er en av melkekuene til bilverkstedene.
Har forøvrig ALDRI hatt mine fossil-biler på service. Bytter olje/filter selv årlig og luftfilter med noen års mellomrom. Ingen tegn til mer problemer på mine enn andre som har bilene sine på årlig service.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Daeedor

#5
Sitat fra: kjbu på onsdag 05. november 2014, klokken 08:16
Jeg kjørte 15 år med samme frostvæske på min Mercedes. Like blank og pen væske og ikke tegn til korrosjon. Bilen gikk i 27 år før jeg solgte den.

Bytte av frostvæske er oppskrytt, og er en av melkekuene til bilverkstedene.
Har forøvrig ALDRI hatt mine fossil-biler på service. Bytter olje/filter selv årlig og luftfilter med noen års mellomrom. Ingen tegn til mer problemer på mine enn andre som har bilene sine på årlig service.

Frostvæske er ikke kun til å beskytte mot frost og korrosjon , den smører også vannpumpen . Etterhvert blir stoffene i frostvæsken med disse egenskapene "oppbrukt" og væsken bør derfor skiftes. Det har ikke så mye å gjøre med at frostvæsken er "ser fin ut" eller ikke, det har å gjøre med at den reagerer på materialer i omgivelsene - slik som aluminium , stål , gummi , pakningsstoffer og generell kjemisk nedbrytning.   Det samme gjelder forøvrig olje - at den "ser fin ut" etter en masse kilometer forteller egentlig ikke stort , bortsett fra at den eventuelt renser motoren dårlig...  Bremsevæske gjelder det samme for - ifbm opptak av fuktighet...-- med hilsen en som bygger motorer på fritiden , og har drevet med motorsport i mange år !   Jeg er ikke bilmekaniker- utdannet , men jeg vil påstå at det du mener i forhold til å ikke ta service er relativt meningsløst.  8)

acedynamite

Såg at det var lite igjen på beholderen nå... Tenkte det var greit å etterfylle. Men normalt så skal det jo ikkje minke på frostvæska..(?)
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

Daeedor

Sitat fra: acedynamite på onsdag 05. november 2014, klokken 10:11
Såg at det var lite igjen på beholderen nå... Tenkte det var greit å etterfylle. Men normalt så skal det jo ikkje minke på frostvæska..(?)
Nei , det skal det ikke.... du burde få en lekkasje sjekk. Har du garanti på bilen , så er det jo bra - bruk den isåfall for det den er verdt.

TorT

Her er det jeg fant i 2012 owners manual som jeg har lastet ned en gang fra en US side;

. When adding or replacing coolant,
be sure to use only a Genuine
NISSAN Long Life Antifreeze/Coolant
(blue) or equivalent. Genuine
NISSAN Long Life Antifreeze/Coolant
(blue) is pre-diluted to provide
antifreeze protection to −348F
(−378C) . If additional freeze protection
is needed due to the weather
conditions where you operate your
vehicle, add Genuine NISSAN Long
Life Antifreeze/Coolant (blue) concentrate
following the directions on
the container. If and equivalent
coolant other than Genuine NISSAN
Long Life Antifreeze/Coolant (blue)
is used, follow the coolant manufacture's
instructions to maintain
minimum antifreeze protection to
−348F (−378C). The use of other
types of coolant solutions other
than Genuine NISSAN Long Life
Antifreeze/Coolant (blue) or equivalent
may damage the cooling system.
. The life expectancy of the factory-fill
coolant with 125,000 miles (200,000
km) or 15 years. Mixing any other
type of coolant other than Genuine
NISSAN Long Life Antifreeze/Coolant
(blue) , including Genuine
NISSAN Long Life Antifreeze/Coolant
(green), or the use of nondistilled
water will reduce the life
expectancy of the factory-filled
coolant. Refer to the NISSAN Service
and Maintenance Guide for
more details.
Maintenance and do-it-yourself 8-7
COOLING SYSTEM

Fikk du ikke med owners manual?
Men som sagt av andre, har du garanti, så få sjekket for lekkasje hos forhandler!
Jeg er spesielt imponert at de lover 15 år på den originale frostvesken. Det har jeg ikke sett hos andre.

mvh TorT

kjbu

Sitat fra: Daeedor på onsdag 05. november 2014, klokken 08:59
Sitat fra: kjbu på onsdag 05. november 2014, klokken 08:16
Jeg kjørte 15 år med samme frostvæske på min Mercedes. Like blank og pen væske og ikke tegn til korrosjon. Bilen gikk i 27 år før jeg solgte den.

Bytte av frostvæske er oppskrytt, og er en av melkekuene til bilverkstedene.
Har forøvrig ALDRI hatt mine fossil-biler på service. Bytter olje/filter selv årlig og luftfilter med noen års mellomrom. Ingen tegn til mer problemer på mine enn andre som har bilene sine på årlig service.

Frostvæske er ikke kun til å beskytte mot frost og korrosjon , den smører også vannpumpen . Etterhvert blir stoffene i frostvæsken med disse egenskapene "oppbrukt" og væsken bør derfor skiftes. Det har ikke så mye å gjøre med at frostvæsken er "ser fin ut" eller ikke, det har å gjøre med at den reagerer på materialer i omgivelsene - slik som aluminium , stål , gummi , pakningsstoffer og generell kjemisk nedbrytning.   Det samme gjelder forøvrig olje - at den "ser fin ut" etter en masse kilometer forteller egentlig ikke stort , bortsett fra at den eventuelt renser motoren dårlig...  Bremsevæske gjelder det samme for - ifbm opptak av fuktighet...-- med hilsen en som bygger motorer på fritiden , og har drevet med motorsport i mange år !   Jeg er ikke bilmekaniker- utdannet , men jeg vil påstå at det du mener i forhold til å ikke ta service er relativt meningsløst.  8)

Jeg byttet aldri vannpumpe heller. Min praktiske erfaring er noe helt annet enn teorien, så jeg følger ikke serviceintervaller på biler eldre enn 5 år.
Ser av dine tidligere innlegg at du som oftest stiller deg på (norsk) forhandler/verksted sin side.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Daeedor

#10
Sitat fra: kjbu på torsdag 06. november 2014, klokken 08:15
Sitat fra: Daeedor på onsdag 05. november 2014, klokken 08:59
Sitat fra: kjbu på onsdag 05. november 2014, klokken 08:16
Jeg kjørte 15 år med samme frostvæske på min Mercedes. Like blank og pen væske og ikke tegn til korrosjon. Bilen gikk i 27 år før jeg solgte den.

Bytte av frostvæske er oppskrytt, og er en av melkekuene til bilverkstedene.
Har forøvrig ALDRI hatt mine fossil-biler på service. Bytter olje/filter selv årlig og luftfilter med noen års mellomrom. Ingen tegn til mer problemer på mine enn andre som har bilene sine på årlig service.

Frostvæske er ikke kun til å beskytte mot frost og korrosjon , den smører også vannpumpen . Etterhvert blir stoffene i frostvæsken med disse egenskapene "oppbrukt" og væsken bør derfor skiftes. Det har ikke så mye å gjøre med at frostvæsken er "ser fin ut" eller ikke, det har å gjøre med at den reagerer på materialer i omgivelsene - slik som aluminium , stål , gummi , pakningsstoffer og generell kjemisk nedbrytning.   Det samme gjelder forøvrig olje - at den "ser fin ut" etter en masse kilometer forteller egentlig ikke stort , bortsett fra at den eventuelt renser motoren dårlig...  Bremsevæske gjelder det samme for - ifbm opptak av fuktighet...-- med hilsen en som bygger motorer på fritiden , og har drevet med motorsport i mange år !   Jeg er ikke bilmekaniker- utdannet , men jeg vil påstå at det du mener i forhold til å ikke ta service er relativt meningsløst.  8)

Jeg byttet aldri vannpumpe heller. Min praktiske erfaring er noe helt annet enn teorien, så jeg følger ikke serviceintervaller på biler eldre enn 5 år.
Ser av dine tidligere innlegg at du som oftest stiller deg på (norsk) forhandler/verksted sin side.

Jeg stiller meg på min egen side. Jeg er tekniker av utdannelse , og mener selv å ha en innsikt i fysikk, kjemi og mekanikk som ligger et godt stykke over det som er gjennomsnittet av befolkningen. Å tro at bilfabrikanter og bilverksteder samt deres ingeniører er tilstede i denne verden kun for å tømme lommeboka di , og at du vet bedre enn alle disse hvordan du skal ta vare på et produkt som de har konstruert og bygget - og ikke du -, er jo litt morsomt , da.  Selvsagt vil jo alle tjene penger , det er ikke det - men ærlig talt : Det er etter min mening åpenbart at vedlikehold bør utføres slik fabrikanten foreskriver. At denne muligens kan ha tatt i litt i overkant av det som er nødvendig er jo fordi bruken og forholdene kan være meget forskjellig ! Derfor vil en fabrikant som gir garanti selvsagt måtte balansere vedlikehold opp mot mulige feilsituasjoner som kan utløse garanti-utgifter.... Egentlig ganske enkelt , synes jeg. At du synes noe annet , får du jo få lov til å gjøre!  ::)   ( jeg har ingenting imot andres meninger - selv om de er forskjellige fra mine egne ...)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA