Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tester, prøvekjøring, medieomtale

Startet av Gordon Retriever, mandag 03. november 2014, klokken 19:50

« forrige - neste »

CitB59EL

Måtte lade 3 ganger. 2 ganger i Steinkjer å 1 gang via vanlig stikk kontakt(13A) som tok ekstremt lang tid! Ladet fra 28% til 100% via 11kw i Steinkjer(EV power) dette tok ca 2.5 timer. Bilen klarer ca 35% pr time. Å topp lade rekkevidde pakken tar ca 45 min via stolpe. 

bno

Fikk en times tid i MB B i dag. Nedtur å komme tilbake i Leafen. Må innrømme det. Meget bra bil. Synd dette med lading ....

Råde

#47
Morsomt å endelig få rapporter fra andre enn godt bestikkede journalister.

Spørsmål: merker man høyden når man kjører? Bilen er, etter hva jeg har forstått, hevet 4 cm.
e-Golf | X75D

bno

Merket ikke dette med høyden. Synes den virket kmkompakt, men syntes den var noe hard Over ujevnheter, men det ble en noe hektisk tur og skal få en ny tur senere.

Marecat

Kjørte Larvik -Asker  t/r  med 201 km rekkevidde indikert , range extender hadde ikke vært aktivert  før siste lading, kjørte i economy mode med cruise control på 95 km/t  til Holmestrand. Guessometeret viste da 92 km rekkevidde. Ladet på ladestolper som måtte deles med en Tesla, Golf og en Zoe så jeg vet ikke hvor mye strøm som ble igjen til MB . Fikk 30 km ekstra på guessometeret etter 40 minutter."Tankmåleren" flyttet 4 streker opp Over halveis  tilbake så hadde jeg kjørt 174 km med 20,5  kWh /100 km    snitt 63 km/t  på 2:44 timer.              Bilen hadde vinterdekk, lastet med to personer, noe bykjøring og køkjøring men lite kupert terreng bortsett fra Lierbakkene som er drepen  for rekkevidden. Veien var tørr.
Ved ca 15 km på guessometeret  og ca 1/8  indikert batterikapasitet  kom varsling med "batterireserve" og orange lys på "tankmåleren". 12 V batterimåleren flyttet seg også til 3/4  uten at jeg vet hva dette betyr?
Kjørte hele tiden uten a/c og med full regenerering. Når bremsepedalen berøres så fyker regenereringsindikatoren til topps.
Har selv en B modell i fossilutgaven og komfort og kjørefølelsen er nesten identisk - batteribilen en tanke mer stillegående.

mj

Har kjørt Tesla i snart et år og nå ønsket vi at kona og skal kjøre elektrisk. Synes hele konseptet med elbil er genialt. Hun kjører normalt ikke mer en 30-40 km om dagen og en sjelden gang 120-150km på en dag.

Så i dag var vi ute og testet en Mercedes ED. Vi hadde gledet oss i flere dager til dette.
Bilen var behagelig og grei å kjøre men syntes det var en del dekkstøy. Mener det var sommerdekk på den.
Den økte høyden ifht en vanlig B vil nok mange sette pris på da bilen er enkel og grei å komme inn og ut av og gir god oversikt ut.
Jeg er 187 høy så  når jeg hadde stilt inn setet syntes dattera på 15 at det ble litt trangt til bena i baksetet.
Ellers viste bilen 78% og 110km tilgjengelig ved oppstart ?? Vi kjørte en rolig runde på 12-13km og kom inn igjen med 94km tilgjengelig. Til å være tørt føre og ca 10* ute synes jeg dette var et veldig høyt forbruk.
Interiøret er i normal Mercedeskvalitet og utseende, noen man enten liker eller ikke liker. (På meg virker det veldig  uoversiktlig og gammeldags.)

Så alt i alt, fra å være rimelig sikker på at dette skulle bli EL bil nr 2 vi skulle kjøpe har nå tvilen blitt vesentlig sterkere.

Jeg kommer nok til å vente på litt tilbakemeldinger i fra andre ang. forbruk før vi bestemmer oss. Men akkurat nå heller jeg mest i mot at det blir en Tesla til.

S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

bno

#51
Merket meg også veistøyen. 17" felg vinter så vidt jeg husker bidro nok endel til støybildet og som sagt vel hard på ujevnheter i veibanen. Enig i at det virket noe gammeldags(men du kommer fra Tesla...), (har Leaf selv og synes vel at der er det både gammeldags og rotete) men dog logisk og forseggjort i MB (skulle vel mangle for et premium merke). Som nevnt over så var min test basert på å få en feel av bilen og syntes vel at den var grei, men ikke mer og så synes jeg de har tullet seg (digresjon) helt bort når de har forvekslet bilen som skulle ha 22AC lader versus 11 AC lader og ente opp med å montere "langtursladeren" i bybilen "Smart" og det synes jeg ikke var særlig glupt (les smart) :-) Alt i alt tror jeg dette blir en bil som jeg høyst sannsynlig vil få en sorti som kan henlede på Ford Focus (ikke så interessant, med et salg som jeg tror dør hen når det går opp for flere de konseptuelle valg som MB har gjort). Spennende å følge med og se hvor lang tid det går innen ledelsen i MB gjentar at de ikke tjener penger på elbil (...)  ;)

Nå skal jeg forsøke Tesla, men her er ulempen (for oss) at jeg synes den er for stor.

krl

Jeg tør påstå at det støyer merkbart mer i en Tesla (selv av nyere dato). Spesielt i hastigheter over 50 km/t. B Electric Drive er i tillegg, etter min mening, en god del mer komfortabel enn Tesla-en med tanke på seter og standardfjæringsoppsett. Setene er bedre enn Next Gen-typen til Tesla, men ikke helt på høyde med gode MB og BMW-seter (multikontur etc.). Nakkestøtten er veldig fin og justerbar i motsetning til hva som dessverre er vanlig hos Tesla, Volvo ++.

Det stod standardfelger av billigste type på bilen vi testet, så godt mulig dette påvirker mye når det gjelder støy (i positiv retning). Men jeg sammenligner selvfølgelig med en Tesla med 19". Så sånn sett bør det være rettferdig.

Range-måleren på B Electric ser imidlertid ut til å være på bærtur. I følge forhandler så skal det komme en SW-oppgradering som retter på dette. På en tre kvarters kjøretur i moderate hastigheter i 5-10 plussgrader, så gikk ca. en fjerdedel av batteriet, noe som lover godt sammenlignet med i3 og andre biler vi har testet på samme runde.

Softblue

#53
Da var B-klasse Electric Drive prøvekjørt. Glemte selvfølgelig å sjekke forbruket og alt det der. Tok heller ingen bilder.

Førsteinntrykket er at det er solid bygd bil. Det eneste som viste at bilen var klar til kjøring var et grønt "ready" lys på dashbordet. Rart å gli stille avgårde fra start. Prøvde den først på motorvei og den hadde ikke noe problem med å følge trafikken (tenkte ikke på forbruk). Det eneste man hører er hjulene som ruller mot veien. Det var 18 toms felger på bilen. Ingen motor som skjuler dekkstøyen. Men det var ikke skjenerende. Heller ingen motor eller gearkasselyder. Lydnivået er slik at det er lett å holde en samtale i gang.

Bilen var lett å kjøre, som en vanlig bil med automatgir. Jeg kjørte bare med d-auto regerering og bilen trillet som en normal bil, ingen brå regenereringer. Bilen er lett å kjøre, så samboern som ikke er så interessert i motorer og drivstoff, kan kjøre den som en helt vanlig bil.
Det var god plass inni bilen, lett oversiktlig og bagasjerom med fin størrelse.
Jeg var fornøyd med prøveturen så jeg bestilte en.

Utstyr som jeg vil anbefale: Stor displayskjerm, 8-tommer (tilleggsutstyr)  Ryggekameraet (tilleggsutstyr) med striper som fulgte styringen. Navigasjon (tilleggsutstyr). Midtarmlene i baksetet med koppholdere (tilleggsutstyr).

Utstyr som jeg kunne unvært: Kunstskinn. Det ser ut som skinn, men lukter ikke skinn og føles ikke som skinn. Behold heller stoffseter eller bestill ekte skinnseter. 18 toms felger. Felgene er flotte å se på når bilen står parkert og vil imponere naboen, men når du kjører så sitter du inni bilen. Bestiller du Electric Art så er det greit for de er standard, men ville ikke betalt ekstra for dem.

Ellers tror jeg man kan klare seg med en standard bil uten P58 Range Plus og B50 Radarstyrt rekuparative bremsesystem med padler på rattet  (selv om jeg bestilte begge delene, mest med tanke på annenhåndsverdien).
South Sea blue på Electric Art modellen var veldig skarpt blå i virkligheten og vil kanskje ikke være alles valg av farge. Fargen ser finere ut på bilder.

Det lå to kabeler i bagasjerommet. 1 stk Menneskes type 2 mode 3 til ladestasjoner og 1 stk med Shuko stikkontakt (vet ikke om det er standard, glemte å spørre).
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

mrjic

Hei, jeg skal prøve kjøre den i morra. Hva ble total prisen for pakken du skrev over, fikk du noe hint om ca leveringstid?

kvolle6


Sitat fra: Softblue på torsdag 19. mars 2015, klokken 14:21
Da var B-klasse Electric Drive prøvekjørt. Glemte selvfølgelig å skjekk forbruk og alt det der. Tok heller ingen bilder.

Førsteinntrykket er at det er solid bygd bil. Det eneste som viste at bilen var klar til kjøring var et grønt "ready" lys på dashbordet. Rart å gli stille avgårde fra start. Prøvde den først på motorvei og den hadde ikke noe problem med å følge trafikken (tenkte ikke på forbruk). Det eneste man hører er hjulene som ruller mot veien. Det var 18 toms felger på bilen. Ingen motor som skjuler dekkstøyen. Men det var ikke skjenerende. Heller ingen motor eller gearkasselyder. Lydnivået er slik at det er lett å holde en samtale i gang.

Bilen var lett å kjøre, som en vanlig bil med automatgir. Jeg kjørte bare med d-auto regerering og bilen trillet som en normal bil, ingen brå regenereringer. Bilen er lett å kjøre, så samboern som ikke er så interessert i motorer og drivstoff, kan kjøre den som en helt vanlig bil.
Det var god plass inni bilen, lett oversiktlig og bagasjerom med fin størrelse.
Jeg var fornøyd med prøveturen så jeg bestilte en.

Anbefalt utstyr: Stor displayskjerm, 8-tommer (tilleggsutstyr)  Ryggekameraet (tilleggsutstyr) med striper som fulgte styringen. Navigasjon (tilleggsutstyr). Midtarmlene i baksetet med koppholdere (tilleggsutstyr).

Utstyr som jeg kunne unvært: Kunstskinn. Det ser ut som skinn, men lukter ikke skinn og føles ikke som skinn. Behold heller stoffseter eller bestill ekte skinnseter. 18 toms felger. Felgene er flotte å se på når bilen står parkert og vil imponere naboen, men når du kjører så sitter du inni bilen. Bestiller du Electric Art så er det greit for de er standard, men ville ikke betalt ekstra for dem.

Ellers tror jeg man kan klare seg med en standard bil uten P58 Range Plus og B50 Radarstyrt rekuparative bremsesystem med padler på rattet  (selv om jeg bestilte begge delene, mest med tanke på annenhåndsverdien).
South Sea blue på Electric Art modellen var veldig skarpt blå i virkligheten og vil kanskje ikke være alles valg av farge. Fargen ser finere ut på bilder.

Det lå to kabeler i bagasjerommet. 1 stk Menneskes type 2 mode 3 til ladestasjoner og 1 stk med Shuko stikkontakt (vet ikke om det er standard, glemte å spørre).

De kablene er standard med i Norge.

Ellers noterer jeg at prioriteringer mht opsjoner varierer etter behov, som jo er akkurat slik det skal være. Jeg har bestilt skinnseter m memory på førerside, et must for meg gitt de som kommer til å kjøre denne bilen.

Jeg tror RangePlus, og ikke minst B50 rekuperativt radarsystem blir nyttig for meg. Jeg skal kjøre mye undersjøiske tuneller, og da er manuell kontroll på rekuperasjon bra tror jeg.

Personlig likte jeg ikke South Sea blue på bilder engang, og min bedre halvdel landet på Universe blue. Med Urban følger 17" felger, det er i hvert fall nok for meg. Ryktes at noen finner komforten litt "stump", da MB pga batteriene nok må gjøre understell og fjæring litt stivere. Da er 18" lavprofil feil vei å gå tror jeg.

Når bilen min dukker opp til/over påske skal jeg også rapportere....... :-)

P85_Norway

Sitat fra: Softblue på onsdag 25. februar 2015, klokken 17:56
B-ED er 42mm høyere for å få plass til batteriet under gulvet.
Det er også satt på ekstra skjermbuer for å skjule at bilen er hevet. Man ser det om man sammenligner bildene av en standard B-klasse og Electric Drive. B 200 NGD (Gass) har de samme skjermbuene som Electric Drive.

Høyde standard B-klasse  1557 mm
Høyde B 200 NGD (Gass) 1590 mm
B-klasse Electric Drive       1599 mm

På grunn av skjembuene, så er den også 26mm bredere (uten speil).
Bredde standard B-klasse        . 1786 mm
B-Klasse ED og B-Klasse NGD 1812 mm

Og pga. kortere overheng foran og bak så er den 35 mm kortere.
Lengde standard B-klasse        .4393 mm
B-Klasse NGD                            4359 mm
B-Klasse ED                               4358 mm
Noen som tenker på å senke bilen til "normal" høyde? (Ca 40mm ned)
Den er veldig høy.
Tesla M3 Performance

Ebola

Sitat fra: P85_Norway på søndag 22. mars 2015, klokken 16:58
Sitat fra: Softblue på onsdag 25. februar 2015, klokken 17:56
B-ED er 42mm høyere for å få plass til batteriet under gulvet.
Det er også satt på ekstra skjermbuer for å skjule at bilen er hevet. Man ser det om man sammenligner bildene av en standard B-klasse og Electric Drive. B 200 NGD (Gass) har de samme skjermbuene som Electric Drive.

Høyde standard B-klasse  1557 mm
Høyde B 200 NGD (Gass) 1590 mm
B-klasse Electric Drive       1599 mm

På grunn av skjembuene, så er den også 26mm bredere (uten speil).
Bredde standard B-klasse        . 1786 mm
B-Klasse ED og B-Klasse NGD 1812 mm

Og pga. kortere overheng foran og bak så er den 35 mm kortere.
Lengde standard B-klasse        .4393 mm
B-Klasse NGD                            4359 mm
B-Klasse ED                               4358 mm
Noen som tenker på å senke bilen til "normal" høyde? (Ca 40mm ned)
Den er veldig høy.

Jeg har tenkt på det da jeg synes den er noe høy. Man må her også tenkte på at batteripakken stikker noe ned i forhold til fossilutgavene. Har sendt mail til Eibach, og de skulle ikke produsere senkefjærer til denne. Får se etterhvert om det kommer andre produsenter.
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

Finnøy (Arne Johan Larsen)


gal

#59
DN har testet B-electric -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA