Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NOK en batteri-revolusjon

Startet av Olatho, mandag 03. november 2014, klokken 14:33

« forrige - neste »

Olatho

Selv om jeg kanskje har mer tro på denne, da den ikke er SÅ reolvusjonerende.  Ingen tusenvis av km per lading og bare fem minutter ladetid, osv.
Og de påstår der bare er et år unna masseproduksjon:

Dobbel rekkevidde og 20% kostnadsreduksjon er det vel i det minste en slags realisme i.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www.ft.com/intl/cms/s/0/01b47ecc-6126-11e4-b935-00144feabdc0.html#axzz3HzYdPanN


Olatho


arnejorg1

Høre jo fantastisk ut dette. 5 minutter ladetid? Hmm... Får de til dette innen ett år? Høres for godt ut til og være sant, men spennende at det stadig kommer bedre batteri. Man vil jo få 30-40 mil på en kia soul med denne teknologien :)
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Gliderman

Blir kult å se den laderen som fikser dette.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Olatho

IKKE 5 minutter ladetid. I motsetning til veldig mange andre "revolusjoner" jeg har lest om i det siste.
Derfor jeg tror denne kanskje har en smule realisme over seg.

Lokführer

Elon Musk sa i et intervju at disse "revolusjonene" kommer hver uke, alle positive egenskaper hauses opp, men den ene egenskapen som ikke nevnes, gjør batteriet uegnet.
Så hva er den negative egenskapen til denne teknologien? (Det kan jo være at det ikke er noen, men jeg tviler)
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

arnejorg1

Da kan sikkert Elon Musk mer om batterier enn vi gjør, men man skulle vel tro at de som utvikler disse kan en del også. Skulle gjerne vist hva Musk tenker på.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

JohanH

Elon: "Don't send us a PowerPoint, send us an actual working  cell".

Om noen vet hva som rører seg derute i forhold til batterier så er det Elon, JB Steaubel og teamet.

NegativeElectrode

Sitat fra: JohanH på onsdag 12. november 2014, klokken 11:45
Elon: "Don't send us a PowerPoint, send us an actual working  cell".

Om noen vet hva som rører seg derute i forhold til batterier så er det Elon, JB Steaubel og teamet.

Dagens Li-batterier har kommet fra mange års utprøving og forbedringer. Selv med større fokus på batteriteknologi skal det mye til for å revolusjonere batteriteknologi. Selv om en lab kan vise veldig positive egenskaper, så skal nye teknologier først produseres i et stort nok volum til at man får prøvd dem ut over tid og under ulike forhold før de er "tried and true".  Deretter må produksjonen skaleres opp for å kunne ta opp konkurransen.

For at en teknologi skal komme dit kreves det et visst pris/energitetthetsnivå, kapital, tid og noen som er villig til å satse på en spesifikk teknologi. Det er mulig det er noen som jobber i det hemmelige for å ikke avsløre forretningsmessige fordeler, men innen en teknologi skal kunne konkurrere med dagens LI-batterier er den nok godt kjent.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

arnejorg1

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 12. november 2014, klokken 12:16
For at en teknologi skal komme dit kreves det et visst pris/energitetthetsnivå, kapital, tid og noen som er villig til å satse på en spesifikk teknologi. Det er mulig det er noen som jobber i det hemmelige for å ikke avsløre forretningsmessige fordeler, men innen en teknologi skal kunne konkurrere med dagens LI-batterier er den nok godt kjent.

Nå ser det jo ut til at disse japanske utviklerne har jobben en stund med teknologien, så vi får se hva som kommer. Hadde jo hvert supert å fått disse batteriene markedet.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA