Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Defekt batteripakke etter 45000 i Peugeot106.

Startet av maja, onsdag 28. mars 2007, klokken 09:53

« forrige - neste »

maja

Sendte bilen på service i går, da ladelampen på kort tid begynte å lyse tidligere og tidligere- helt opp i 65%. Fikk nå beskjed om at batteripakken er gåen, og at det vil koste 100000 å bytte batterier. Var ikke det veldig tidlig? Vi hadde regnet med den skulle gå lenge enda..Flere med samme erfaring? Bytter nok ikke pakke, da kan vi like gjerne investere i en ny bil. Lurer på en Buddy.

elektrolux

Du nevnte ikke aarsmodel paa bilen din.

Paa biler eldre enn 2000 kunne batteriet ryke etter bare 14000 - 20000 km. Vannlyset kommer ofte paa lenge etter at vann burde vaert fyllt, og mange som kjorer Elbil gir blaffen i rod og gult felt paa ecometeret, og kjorer bilen altfor hardt.

Fortvil ikke. Der er billigere maater aa faa bilen paa veien igjen. Batteriet ditt bestaar av 20 blokker a 5 celler. Du har helt sikkert en god del blokker som ikke er defekte, og kan brukes videre. Der er minst 2 personer her paa forumet som er i stand til aa teste blokkene dine, og gi en skikkelig tilstandsrapport.

Brukte blokker er vanskelige aa skaffe, men de finnes rundt omkring, og selv har jeg en del til overs.  Jeg vil tippe at det er mulig aa faa bilen din paa veien igjen for mellom 10000 - 30000 NOK, da med testede gode blokker.

Dette kombinert med den erfaringen du naa har fatt vil gi deg mange nye km i gammel bil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

#2
Siden bilen har gått 45000 høres det jo ikke ut som batterier med dårlige separatorer.

For å samle erfaring håper jeg du kan svare på følgende:


  • Hvilken årsmodell er bilen?
  • Hvor lenge har du hatt bilen?
  • Hvor mange km. har batteriene gått?
  • Hvor ofte er det foretatt vanfylling?
  • Hvor ofte er det byttet vannpumpe?
  • Kjører dere ofte på gult eller rødt på "ECOmeteret"?

Jeg anbefaler også å bytte ødelagte blokker!
Hvis den bare har gått 45.000 kan den godt holde 45.000 til med nye blokker.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

maja

Takker for svar.

*bilen er 1997 modell
*har hatt den i 2,5 år
*batteriene er ikke byttet før, så de har gått 45000. 23000 siden vi kjøpte den.
*vann er fyllt umiddelbart etter at lampen har begynt å lyse- husker ikke antall ganger i farten. I forbindelse med dette er det også foretatt vedlikeholdslading.
*vi byttet vannpumpe i fjor.
*I korte perioder har vi nok vært oppe på gult og rødt hver dag med bilen.

Har fått litt mer info fra verkstedet nå. De mener det ikke vil lønne seg å begynne å bytte blokker, siden hele pakken er så gammel at de ikke kan forventes å vare stort lenger. Har sendt mail dit vi kjøpte den for å høre om de vil kjøpe den tilbake. Vet ikke om vi satser på elbil i neste runde, denne kommer til å koste oss mye mer enn det smaker.

elektrolux

Trist at du gir opp allerede. Jeg kunne hjulpet med gode tilsvarende blokker som jeg har tatt ut av en 1996 Saxo. Disse har framdeles ca 95 Ahr kapasitet, og helt fine ladekurve. Det betyr igjen gode muligheter for et langt liv.

Ved bruk av disse er jeg sikker på at jeg kunne fått bilen din på veien for rundt 10000 NOK selvfølgelig avhengig av hvor mange blokker som faktisk er defekte.

Dersom du skal selge bilen, hvor mye vil du i så fall ha for den.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

maja

Nå ser jeg ikke så svart på situasjonen lenger, og har håp om å få liv i bilen igjen  ;) Enten ved å bytte blokker, eller ved å bygge om til blybatterier, da vi har gode kontakter der. Må bare lese meg opp på emnet først. Har faktisk en kjøper på lur allerede, så jeg begynner å skjønne bilen ikke er helt verdiløs likevel. Får vi bilen på veien for en rimelig penge, håper vi den har noen år til i seg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA