Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Visst spar man energi på att accelerera långsamt? Eller?

Startet av kornman, søndag 02. november 2014, klokken 21:37

« forrige - neste »

Lynet

Sitat fra: Powerflux på mandag 03. november 2014, klokken 17:19
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 03. november 2014, klokken 17:12
Det er litt sjarmerende at slike diskusjoner ender opp i marginale ting som varmetap og økt friksjon.
Hvor mange kW klarer man å produsere mens man aksellererer til 50 mon tro?  ::)

Thomas
Skal ikke se bort fra at under optimale forhold så øker rekkevidden med en 5-6 meter ;)

Forskjellen er nok større enn man tror, bare ved å gå fra A merkede dekk til D på rullemotstand reduseres rekkevidden på Leaf fra 160 til 140km!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

kornman

Sitat fra: smaug01 på mandag 03. november 2014, klokken 07:27
Dette har da vært kjent lenge? Akselerasjon skal utføres fort og kontrollert. Har stått i mange motorblader/nettsider dét, de siste årene.
Tack! Det är just detta jag läst, ett flertal gånger, och en stor anledning till att jag ville göra denna mätning.
En annan anledning är att jag ville undersöka varför frugan fick bättre kW/km-siffror än mej, trots att jag alltid kör(de) med ett ägg mellan fot och gaspedal, och hon accelererade mer "normalt".
Skillnaden på kW/km-mätaren var inte stor, men nästan alltid en hundradel till hennes favör.
Vi kör samma vägsträcka och lika fort.
Ska bli intressant att se om vi ligger jämnare framöver.

Jan-Børre Olsen

Det er dét som er morro med elbiler. Man kjører en lab på hjul hvor alt man gjør kommer rimelig tydelig fram. Jeg husker at Martin Schanche en gang i tiden sa at en bil bruker 15kW@80kmt på en flate og at det dermed hadde lite å si hvor stor motoren er og jaggu stemmer det godt med hva man leser av på energimåleren.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Kjell Leaf

#18
Sitat fra: smaug01 på mandag 03. november 2014, klokken 07:27
Dette har da vært kjent lenge? Akselerasjon skal utføres fort og kontrollert. Har stått i mange motorblader/nettsider dét, de siste årene.
Det blir ikke det samme fordi grunnen til dette på en fossilbil er at man skal komme fort opp i høyere gir.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Jan-Børre Olsen

Høyere gir i seg selv har vel ingen gevinst? Ideelt sett burde man jo bare bruke 4.gir eller tilsvarende.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Kjell Leaf

Sitat fra: smaug01 på mandag 03. november 2014, klokken 22:05
Høyere gir i seg selv har vel ingen gevinst? Ideelt sett burde man jo bare bruke 4.gir eller tilsvarende.
Akselererer du veldig sakte blir du liggende lenger i første og andre gir, da er forbruket høyere. Ved normal rask akselerason vår man kjørt mer av strekningen i høyt gir, derfor lavere forbruk.
Hvorfor skulle det være ideelt å bare bruke 4 gir, skjønner ikke hva du mener fordi det er helt uten logikk.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Jan-Børre Olsen

4.gir er oftest drive, altså 1:1 og dermed tilnærmet ingen tap i girkassen. Overdrive gir noe mer tap, vi snakker jo ikke om mye her uansett. I dag er vel 5.gir drive mens 6.gir er overdrive.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Kjell Leaf

Sitat fra: smaug01 på mandag 03. november 2014, klokken 23:38
4.gir er oftest drive, altså 1:1 og dermed tilnærmet ingen tap i girkassen. Overdrive gir noe mer tap, vi snakker jo ikke om mye her uansett. I dag er vel 5.gir drive mens 6.gir er overdrive.
Tapet er mindre i 1:1 gir, men utvekslingen blir feil i mange hastigheter.
Hvilket gir som er 1:1 varierer også, min Z3 med manuell 5 trinns ZF kasse har 1:1 i 5 gir, altså høyeste giret. For den bilen passer det også best da den er ganske lavt giret og dermed er 5 gir mest brukt.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Jan-Børre Olsen

I mange hastigheter, ja men opp til bare 85 kmt? Jeg har ikke brukt veldig mye tid på å fundere over påstanden om rask akselerasjon er det nest økonomiske og husker heller ikke hva forklaringen på det skulle være. Om det er tiden man er i en akselerasjonsfase som er forklaringen aner jeg ikke.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

BE

På en konvensjonell forbrenningsmotor er det en enorm, nærmest katastrofal, forskjell i virkningsgrad over turtallsregisteret, hvor det bare er et lite snevert område hvor du har best virkningsgrad. På en elmotor varierer det også, men det er veldig lite over hele turtallsregisteret. Forskjellen i forbruk på sen eller rask akselerasjon vil derfor være veldig liten på en elmotor sammenlignet med en forbrenningsmotor.

Den helt elendige virkningsgraden, og det snevre fungerende turtallsområdet på en forbrenningsmotor, er grunnen til at girkassen er der i utgangspunktet. Til forskjell kan en elmotor være direktekoblet til hjulene og kun i ekstremtilfeller ha nytte av en girkasse.

Uansett er det lite å vinne på å sammenligne anbefalt akselerasjon på en bil med forbrenningsmotor med en med elmotor. Det er helt andre kriterier som slår inn på om det er mest økonomisk med treg eller hurtig akselerasjon på en bil med elmotor.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

moonbuggy

Det er jo et par faktorer som halter litt i "testen"
1. Rask aksellerasjon opp til 85kmt (7-8 sek. ved 60kw). Det gir en gjennomsnittshastighet over de 1,1 - 1,2 km testen varte på ca 75-78 km/t. Bare luftmotstand ved denne hastigheten tilsvarer 4-5 kw. For å opprettholde 85 kmt brukte han 11kw.

2. Langsom aksellerasjon opp til 85 kmt (47 sek. ved 20Kw) Det gir en snitthastighet på ca. 50km/t i over samme strekning. Luftmotstand nærmere 2 kw kontra de 4-5 kw i eksempelet over.

Allikevel skulle altså eksempel 1 gi lavere energibruk ?
Det kullkaster jo alle eco og eco+ programmer hvis så er tilfelle. Det er jo ingen vits å begrense gasspådrag, dersom effekten faktisk skulle være motsatt ?
Enten snakker vi om målefeil, unøyaktig i kw anvisning eller annet....

kornman

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 04. november 2014, klokken 15:02
Enten snakker vi om målefeil, unøyaktig i kw anvisning eller annet....

Så kan det förstås vara. Men jag har fått ett tips att istället mäta den energimängd som går åt vid laddning av batteriet, efter körturerer med långsam respektive snabb acceleration. Då borde det väl bli rätt?

moonbuggy

Ja, men da man må man kanskje kjøre flere intervaller, for å få litt større verdier.

Lynet

Fant bildene som viser virkningsgrad:
http://www.nissan-global.com/EN/TECHNOLOGY/OVERVIEW/e_powertrain.html
Må nok endre litt på hvordan jeg kjører, 20% pådrag i starten og så øke opp mot 50% til du kommer til fartsgrensen. Da skal man ligge i øvre kant på det oransje feltet og ha maks virkningsgrad på gen Japan.
På EuroLeaf er det vanskeligere å holde seg i det røde feltet, vært bedre med dette kartet online i bilen istedet for juletrærne  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Jan-Børre Olsen

2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA