Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Priser og utstyrsversjoner

Startet av valvolainen, lørdag 01. november 2014, klokken 09:16

« forrige - neste »

valvolainen

Ser ut til at prisene starter på 277.500,- og ikke 271.900,- som skrevet i vg artikkelen, ref sidene til mercedes.
Priser på utstyrsvarianter ser ikke ut til å være på plass enda, men det ser ut til at man skal kunne klare å brenne av noen kroner i utstyr.


grorudklovnen

Har du sett på hva en denne bilen koster med fornuftig utstyr, vinterhjul og gebyrer.

valvolainen

Nei,
Var i kontakt med forhandler på torsdag, og han vente endel info inn igår, skulle ta kontakt på mandag igjen, da tipper jeg svarene kommer.

Vind

Det begynner å komme en del informasjon på MB sine websider.  Noe av utstyret er fortsatt beskrevet på tysk.  Det er en del utstyr du ikke finner på noen andre elbiler her. 

http://www.mercedes-benz.no/content/norway/mpc/mpc_norway_website/no/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/b-class/w242/facts/fascinatingelectric.html

..men at man fort kan klikke seg opp til 400 000 tror jeg skal være mulig.  Skal bli spennende å se prislisten.

Har bestilt prøvekjøring - men det tar nok litt tid...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Vind

Bestilling kan gjøres fra i morgen kl 08.00, men levering skjer da i Februar, samtidig som man kan prøvekjøre.  Ved bestilling i morgen - eller de neste dagene, kan man spesifisere bilen litt senere - men kun noen uker.

Ta kontakt med selger så får du tilsendt detaljert prisliste.  En lik bil som min topputstyrte i3 kommer på ca 447 000, men inneholder ikke Hurtiglader, så valgte Range extender i tilegg (mer om den lenger ned).  Det er nesten 100' ekstra

Spesifiserte også en bil tilsvarende en topputstyrt Golf (310 000), og en tilsvarende Mercedes (fortsatt uten hurtiglader) kommer på 420 000

En ganske enkelt utstyrt bil får man for ca 330 000.  Det er klart man kan bruke 277 000 og ikke legge til noe - men da ville jeg vel heller valgt en brukt Leaf.

Det er ikke tvil om at Mercedes har mange muligheter - og fyller ett hull mellom e-Golf / i3 og Tesla S.  Den er prismessig også den billigste B klassen, men forskjellen på en del av ekstrautstyrsprisene er mindre enn det som er naturlig bilavgift og MVA - så det kan virke som forhandleren har litt å gå på.

Hadde den hatt hurtiglader tror jeg dette hadde blitt en slager.

Range extenderen som koster 6 500 kan teknisk sett både e-Golf og i3 komme med som softwareoppdatering. I Mercedes er dette en knapp - men det kunne vært en opsjon i lademenyen.  Det er jo bare en funskjon hvor man tillater lading opp til 100 % (det normale man ser er 80%) - en gang i mellom når man skal kjøre langt.  Dette sliter imidlertid noe mere på batteriet, men som en nødknapp en gang i mellom er det jo en mulighet.  Man må trykke in knappen før man lader for å få ekstra rekkevidde.  Det nmytter ikke å trykke på den når m,an er nesten tom.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

moby666

#5
Hvordan skal du klare å få et 36 kWt batteri på i3 via software oppdatering? Sist jeg sjekket så hadde i3 like stor batteripakke som eUp! og i-Miev.

I pakken for "range extender" på b-electric følger også med et par andre ting som også er vanskelig å få til via software; varme i frontrute og mørke bakruter.  ;)



Sitat fra: Vind på søndag 02. november 2014, klokken 17:29
Bestilling kan gjøres fra i morgen kl 08.00, men levering skjer da i Februar, samtidig som man kan prøvekjøre.  Ved bestilling i morgen - eller de neste dagene, kan man spesifisere bilen litt senere - men kun noen uker.

Ta kontakt med selger så får du tilsendt detaljert prisliste.  En lik bil som min topputstyrte i3 kommer på ca 447 000, men inneholder ikke Hurtiglader, så valgte Range extender i tilegg (mer om den lenger ned).  Det er nesten 100' ekstra

Spesifiserte også en bil tilsvarende en topputstyrt Golf (310 000), og en tilsvarende Mercedes (fortsatt uten hurtiglader) kommer på 420 000

En ganske enkelt utstyrt bil får man for ca 330 000.  Det er klart man kan bruke 277 000 og ikke legge til noe - men da ville jeg vel heller valgt en brukt Leaf.

Det er ikke tvil om at Mercedes har mange muligheter - og fyller ett hull mellom e-Golf / i3 og Tesla S.  Den er prismessig også den billigste B klassen, men forskjellen på en del av ekstrautstyrsprisene er mindre enn det som er naturlig bilavgift og MVA - så det kan virke som forhandleren har litt å gå på.

Hadde den hatt hurtiglader tror jeg dette hadde blitt en slager.

Range extenderen som koster 6 500 kan teknisk sett både e-Golf og i3 komme med som softwareoppdatering. I Mercedes er dette en knapp - men det kunne vært en opsjon i lademenyen.  Det er jo bare en funskjon hvor man tillater lading opp til 100 % (det normale man ser er 80%) - en gang i mellom når man skal kjøre langt.  Dette sliter imidlertid noe mere på batteriet, men som en nødknapp en gang i mellom er det jo en mulighet.  Man må trykke in knappen før man lader for å få ekstra rekkevidde.  Det nmytter ikke å trykke på den når m,an er nesten tom.

Vind

Sitat fra: moby666 på søndag 02. november 2014, klokken 18:51
Hvordan skal du klare å få et 36 kW batteri på i3 via software oppdatering? Sist jeg sjekket så hadde i3 like stor batteripakke som eUp! og i-Miev.

I pakken for "range extender" på b-electric følger også med et par andre ting som også er vanskelig å få til via software; varme i frontrute og mørke bakruter.  ;)
Det Range Extender gjør er at den tilatter lading til 100%, Alle moderne elbiler har ett buffer på toppen og i bunn som de ikke bruker.  Det er såvidt jeg har forstått ikke noe fysisk (bortsett fra en knapp hos Mercedes).  Batteriet til i3 er f.eks på 21kw, men det oppgis 18Kw, da det er det "brukeren" disponerer.  i3 har fortsatt samme rekkevidde som e-Golf og Leaf - da bilen også er mye lettere.

Det er korekt at det i Range Extender pakken følger med litt ekstra, og jeg har regnet over en gang til og ser at en "toppspekket" bil blir noen tusen lapper billigere - jeg ender på 438 000 tilsvarende en topputstyrt i3 (som nå koster 365 000.  Dette er jo ikke helt sammenlignbart da Mercedes B er både større og har noe lengre rekkevidde.  Hva denne blir i praksis det får vi se når bilen kommer på veien.  På Mercedes er det fortsatt mye man kan velge som man ikke kan på Golf og i3, så tar man med alt på listen så blir prislappen nesten 500 000.  Det tror jeg ikke så veldig mange gjør.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

moonbuggy

Vind:
Batteriet på i3 er, for å være nøyaktig, på 21,6 kwt. (360V, 60A  96 celler a 3,75V)

moby666

#8
Batterier på B-electric er på 36 kWt, normalt så blir det tatt ut 28 kWt for å skåne batteriet. Ved range extender blir det tatt ut 32-33 kWt. Hvordan dette blir 100% skjønner ikke jeg :)

Les mer her;

http://www.dinside.no/931151/test-mercedes-benz-b-klasse-electric-drive

Blir veldig rart å sammenligne B-electric med i3. B-electric er en fullverdig familiebil med 5 seter og stort bagasjerom, mens i3 er en liten bybil som scorer dårlig på feks sikkerhet, rekkevidde og rare løsninger.





Sitat fra: Vind på søndag 02. november 2014, klokken 20:36
Sitat fra: moby666 på søndag 02. november 2014, klokken 18:51
Hvordan skal du klare å få et 36 kW batteri på i3 via software oppdatering? Sist jeg sjekket så hadde i3 like stor batteripakke som eUp! og i-Miev.

I pakken for "range extender" på b-electric følger også med et par andre ting som også er vanskelig å få til via software; varme i frontrute og mørke bakruter.  ;)
Det Range Extender gjør er at den tilatter lading til 100%, Alle moderne elbiler har ett buffer på toppen og i bunn som de ikke bruker.  Det er såvidt jeg har forstått ikke noe fysisk (bortsett fra en knapp hos Mercedes).  Batteriet til i3 er f.eks på 21kw, men det oppgis 18Kw, da det er det "brukeren" disponerer.  i3 har fortsatt samme rekkevidde som e-Golf og Leaf - da bilen også er mye lettere.

Det er korekt at det i Range Extender pakken følger med litt ekstra, og jeg har regnet over en gang til og ser at en "toppspekket" bil blir noen tusen lapper billigere - jeg ender på 438 000 tilsvarende en topputstyrt i3 (som nå koster 365 000.  Dette er jo ikke helt sammenlignbart da Mercedes B er både større og har noe lengre rekkevidde.  Hva denne blir i praksis det får vi se når bilen kommer på veien.  På Mercedes er det fortsatt mye man kan velge som man ikke kan på Golf og i3, så tar man med alt på listen så blir prislappen nesten 500 000.  Det tror jeg ikke så veldig mange gjør.

Vind

#9
Nei - jeg har ikke sammenlignet direkte - det er en forskjellig bil, men utstyrsmesdig er det naturlig. Det var det jeg sammenlignet.

Jeg har vurdert Mercedes B som ett alternativ til diselbilen - men er litt skuffet over mangel på hurtiglader.  Skulle jeg ha en Mercedes B ser jeg at jeg vil ende rundt 440-469.  Det blir en veldig bra bil. 

Dette er en flott bil som mange blir fornøyd med.  Ser at man for ca 330-350 får en grei bil, men "skraper" man bort mere så er nok e-Golf ett bedre alternativ.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

moby666

Enig at det er synd at bilen mangler mulighet til å lade hurtig. Virker som alle el-biler mangler en eller fler ting.

Venter på den komplette elbil.... Sukk

Stikkkontakt

Jeg prøvde å konfigurere den på de tyske MB-hjemmesidene.
Endte opp på 48.000 euro brutto. Det blir vel ca 335.000 kr+frakt.
Da tok jeg ikke av med utstyr,men skinn og ILS var på plass. Det var også Range Plus og Electric Art-pakken.
En spesiell detalj var at DAB+ utelukket Range Plus. Elendig dersom det er slik i Norge også..

Vind

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 03. november 2014, klokken 14:24
Jeg prøvde å konfigurere den på de tyske MB-hjemmesidene.
Endte opp på 48.000 euro brutto. Det blir vel ca 335.000 kr+frakt.
Da tok jeg ikke av med utstyr,men skinn og ILS var på plass. Det var også Range Plus og Electric Art-pakken.
En spesiell detalj var at DAB+ utelukket Range Plus. Elendig dersom det er slik i Norge også..
Range Plus (gir inntill 3 mil ekstra rekkevidde) 
Inkluderer mørk-tonede ruter med varmeisolerende glass, oppvarmet
frontrute og utvidet isolering av tak og dører
Ikke ifm kode 537 DAB radio

Ja - så da får du legge til CD skifter i stedet - det er jo kjempemoderne...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

valvolainen

Kleint med prislister hos mb sine hjemmesider, heller ingen andre som legger de ut?
Fikk tilsendt fra forhandler nå, legger de ved her.
Ser ut som 430 fort passeres på ikke altfor mye utstyr.

grorudklovnen

Ser ut som B-class kan bli klemt mellom bedre utstyrte/billigere egolf/soul i nedre nivå og nesten nye S60 i øvre sjikt (billigst S60 på finn nå koster 449').

Da spørs det om dette bare blir en ny focus EV flopp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA