Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Type 2-ladepunkter 230v/400v/1fas/3fas...

Startet av HoeggenEL, fredag 31. oktober 2014, klokken 13:36

« forrige - neste »

HoeggenEL

Har lagt merke til at det eksisterer mange "varianter" av ladepunkter med Type 2;
Type 2 (nye elbilkontakten)    230V/32A/1fas (7 kW)
Type 2 eller industrikontakt    230V/32A/3fas (12 kW)
Type 2 - semihurtig AC     400V/32A/3fas (22 kW)         
Type 2 - hurtig AC                400V/63A/3fas (43 kW)

Jeg skjønner at den innebygde laderen i bilen setter begrensning på maksimal ladefart,
men kan jeg benytte alle nevnte varianter av Type 2-punkter for å lade min Leaf?
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

TB

Alle variantar av type 2 vil fungere.
Det er fordelen med type 2 - treng ikkje ulike overganger eller kabler.

Men, som du skriv - det går ikkje noko fortere.
Zoe, eller Tesla S eiger som som står og ventar vil nok foretrekke at du ikkje bruker ein 400V/63A/3fas (43 kW) type 2 kontakt til å lade Leaf.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

HoeggenEL

LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

KjellG

Hvordan får en N-leder til type2 kontakten fra et 230V nett og hvilken effekt vil bilen lade med?

Griffel

#4
Sitat fra: KjellG på fredag 31. oktober 2014, klokken 19:05
Hvordan får en N-leder til type2 kontakten fra et 230V nett og hvilken effekt vil bilen lade med?
I et 230V nett er tilkoblingen enfase. I Type 2 ladestasjonen kobles en leder til L1 og en leder til N, + jordleder til jord.
16A opp til 3,6kW
32A opp til 7,2kW
men selvfølgelig begrenst av maksimaleffekten som lader i bil kan levere.
Skal type 2 kontakten brukes til en tesla kobles L1,L2 og L3 sammen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 31. oktober 2014, klokken 19:34
Sitat fra: KjellG på fredag 31. oktober 2014, klokken 19:05
Hvordan får en N-leder til type2 kontakten fra et 230V nett og hvilken effekt vil bilen lade med?
I et 230V nett er tilkoblingen enfase. I Type 2 ladestasjonen kobles en leder til L1 og en leder til N, + jordleder til jord.
16A opp til 3,6kW
32A opp til 7,2kW
men selvfølgelig begrenst av maksimaleffekten som lader i bil kan levere.
Skal type 2 kontakten brukes til en tesla kobles L1,L2 og L3 sammen.

Nja. Jeg vil si det slik: Skal man lade med mer enn 16A og Teslaen har enkeltlader så kobles L1,L2 og evt. L3 (ikke nødvendig) sammen. Har man dobbeltlader er det ingen grunn til å drive og laske.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Sitat fra: Griffel på fredag 31. oktober 2014, klokken 19:34
Sitat fra: KjellG på fredag 31. oktober 2014, klokken 19:05
Hvordan får en N-leder til type2 kontakten fra et 230V nett og hvilken effekt vil bilen lade med?
I et 230V nett er tilkoblingen enfase. I Type 2 ladestasjonen kobles en leder til L1 og en leder til N, + jordleder til jord.
16A opp til 3,6kW
32A opp til 7,2kW
men selvfølgelig begrenst av maksimaleffekten som lader i bil kan levere.
Skal type 2 kontakten brukes til en tesla kobles L1,L2 og L3 sammen.

Ja? Normalt er det fra null til noen få volt i spenning mellom N og PE. Her legger en ut en spenning på N-kontaktpinnen i en type2 kontakt. Er det i følge spec? Ingen biler som tester og karakteriserer denne "feilen" som uakseptabel?

Fra en 230V 3fas, vil bilen lade 3-fas eller fortsatt bare tofase?

Griffel

#7
Sitat fra: KjellG på fredag 31. oktober 2014, klokken 21:38
Her legger en ut en spenning på N-kontaktpinnen i en type2 kontakt. Er det i følge spec?
Ja.

Sitat fra: KjellG på fredag 31. oktober 2014, klokken 21:38
Fra en 230V 3fas, vil bilen lade 3-fas eller fortsatt bare tofase?
Du kan ikke koble 230V 3 fas til en type 2 ladestasjon, kun enfas, og da mellom L1 og N (ifølge spec.).

Sitat fra: KjellG på fredag 31. oktober 2014, klokken 21:38
Ingen biler som tester og karakteriserer denne "feilen" som uakseptabel?
Renault Zoe, den kan ikke lade fra et 230V IT system, men det har ingen ting med type2 stasjonen å gjøre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Takker. Så bare at TS nevnte 230/3-fas.

Hva er det med Zoe som gjør at den ikke tåler IT?

(Ser elles at det er en 32A 230/400 trafo på FINN for tiden)

Flips

Du kan ikke bruke 43 kW-punktene, da disse alltid har fastmontert kabel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA