Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"ekstern"varmevifte til leaf

Startet av galinn, torsdag 30. oktober 2014, klokken 20:59

« forrige - neste »

Rio

Marius: Mange borettslag har uttak for motorvarmere, med en lokal "automatsikring" på 3-4 A.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel

#16
Sitat fra: Rio på søndag 09. november 2014, klokken 16:29
Marius: Mange borettslag har uttak for motorvarmere, med en lokal "automatsikring" på 3-4 A.

I mine 12 år som elektriker og som jobb med tilsyn har jeg aldri sett noe lavere enn 6a automater montert. Jeg har sett flere hundre slike motorvarmerstolper og bokser, og aldri sett lavere enn 10a i disse.

Disse strømbegrenserene/"automatene" som kommer i 3 og 5a størrelse anbefaler ikke engang defa, som er leverandør av disse, at blir montert. De er for lengst på vei ut, men kan nok henge igjen noen steder i gamle borettslag. Å si at det er i så "mange borettslag" er å ta litt hardi i.

En defa motorvarmer ligger ofte rundt 600w, en eloc på 1000w eller høyere pluss sirkulasjonspunpen. Begge er vanlige i personbiler.

Vanligvis er strømbegrenseren for å hindre utkobling av forankoblede vern, ikke fordi at kabelen kan bli overbelastet. Dette kan elektriker sjekke ut, og det kan hende det er nok å koble vekk denne, slik at du kanskje kan trekke 10/16a til bilen din :) Det er ikke så mange som bruker motorvarmer lengre..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA