Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"ekstern"varmevifte til leaf

Startet av galinn, torsdag 30. oktober 2014, klokken 20:59

« forrige - neste »

galinn

God kveld.

Vet dette kanskje er å banne litt i kirken, men allikavell. Jeg har en Leaf som jeg kun lader på jobben, da stikkontakt i borettslaget bare er på 750w. Nå som vinteren er her går det mye strøm til å få den varm om morgenen. Noen som har prøvd å å montert en varmevifte/defa i leaf ? Evt få en stikkontaktplugg for 220v på utsiden av bilen man kan koble til ting inne i bilen ?

De bygger for øvrig ladepunkter, men de er ikke klare før om to år...

valvolainen

Hei og velkommen til forums.
Det burde gå fint uten større inngripen enn en eksisterene gjennomføring i torpedo. Merk at det nok ikke gjør bilen mer salgbar da dette jo krever at bilen er konlet til to kontakter hver dag (for andre) samt at det er mer hassle fordi forvarming fungerer jo greit ellers). Det er ikke sikkert at det finnes så mange kupevarmere på under 740w, sjekk dette først. Ellers er det jo kurant med et tidsur her, og løsningen er jo billig.

kjbu

...eller en skjøteledning gjennom dør/bakluke. Bruker det på min Zafira. Da slipper du å modifisere bilen. Pass bare på å bruke en skjøteledning som ikke er for tykk.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

TorC

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Griffel

Sitat fra: kjbu på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:21. Pass bare på å bruke en skjøteledning som ikke er for tykk.
Pass bare på å bruke en skjøteledning som er mer enn tykk nok.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

Ikke helt med jeg... Du kan ikke bruke forvarming hvis du kan bruke en skjøteledning? Jeg ville brukt forvarmingen i stedet for å innstallere en vifte. Eller er kursen så svak at du ikke kan lade på full styrke slik at batteriet tappes?
Fremtiden er elektrisk.

Midgard

Finnes det ikke ladekabel som lader på 6 amper?  Skulle tilsvare 720w
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

svingen

#7
6 a blir fort 1200 watt må mere ha en må mere ha 3A hvis må tenker att det ca er 220watt, men det er vel kanskje motorvarmer kontakt du har? Er sikret sikra med en 16a etc derfor er det satt opp "begenser" du kan fint bytte med en 10a og passe på og ikke lade når andre bruker motorvarmer da går hoved sikringen er du heldig bruker ingen motorvarmer da er det 0 stress.
Er det 16a og 3A til hver så deler 5 stk en sikring. Bare finne sikringen og sjekke.kan og fjerne bergenseren og få full 16a men er jo grunn til det er satt opp slik ;-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Trafikkbestyrer

6amp x 240 volt = 1440 watt
3amp x 240 volt = 720 watt

Har aldri hørt om ladekabel eller kladd som lader så tregt.
Hadde heller satset på at noen kunne lage en som ladet med 3 amp

svingen

Kan vel si enkelt att man får 1%, på batteriet per a så 3A gir ca 3%  per time folk er jo hjemme 12 timer så får jo 36% på 12 timer tipper Elbilhjelpen.no kan fikse deg lader via evselct som lader på 3a
Da kan du kose deg med varme til jobb :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: Trafikkbestyrer på fredag 07. november 2014, klokken 19:21
6amp x 240 volt = 1440 watt
3amp x 240 volt = 720 watt

Har aldri hørt om ladekabel eller kladd som lader så tregt.
Hadde heller satset på at noen kunne lage en som ladet med 3 amp

3A går ikke, standarden for Type 2 går ikke lengre ned enn 6A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

svingen

Er ikke leaf type1?
Er vel type2 til type1 de type 2 kablene som selges til leaf?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Midgard

My bad,  jeg Google 6 amper og fikk tydeligvis feil svar.  Evt kan det jo hende jeg Google en amerikansk side med 120volt?
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

Mippen

Charge amps lader valgfritt på 6a, 10a og 16a for å si det.
Fremtiden er elektrisk.

Marius Engel


Sitat fra: galinn på torsdag 30. oktober 2014, klokken 20:59
God kveld.

Vet dette kanskje er å banne litt i kirken, men allikavell. Jeg har en Leaf som jeg kun lader på jobben, da stikkontakt i borettslaget bare er på 750w. Nå som vinteren er her går det mye strøm til å få den varm om morgenen. Noen som har prøvd å å montert en varmevifte/defa i leaf ? Evt få en stikkontaktplugg for 220v på utsiden av bilen man kan koble til ting inne i bilen ?

De bygger for øvrig ladepunkter, men de er ikke klare før om to år...

750w = 3,26a

Hvilken kurs kan være så liten?
Så vidt meg bekjent er den minste vanlige automaten på 10a, du får også automater på 6a.

Hvordn vet du at den tåler max 750w?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA