Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade / ikke lade over 2-3uker?

Startet av mr.rs4, torsdag 30. oktober 2014, klokken 16:57

« forrige - neste »

mr.rs4

Jeg er mye ute å reise, og hva er best? La laderen stå i, eller trekke ut laderen?

Jeg er gjerne vekke 2-3uker om gangen, og uten at bilen vil bli brukt.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

sisc1337

Skulle vært en egen tråd for nordsjøarbeidere der dere kan diskutere. Har blitt diskutert veldig mange ganger før, og det er vel ingen fasit. Det blir hva folk personlig mener er best for batterilevetiden, mens det er ingen som vet helt sikkert. Bare ikke lad til 100%, så går det sikkert bra ^^
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Muffinman

Ville vel satt limit=50% og plugget inn. Det vil naturligvis eksponere bilen for risiko for overspenning/tordenvær 24 timer i døgnet - kanskje kan lading til 70% og la stå uplugget være et greit alternativ?

Kjell Leaf

Sitat fra: mr.rs4 på torsdag 30. oktober 2014, klokken 16:57
Jeg er mye ute å reise, og hva er best? La laderen stå i, eller trekke ut laderen?

Jeg er gjerne vekke 2-3uker om gangen, og uten at bilen vil bli brukt.
50-60 % skal vel være det ideelle. Personlig ville jeg ikke hatt bilen min tilkoblet mens jeg var bortreist, jeg tenker da på kraftig tordenvær. Jeg vet ikke hvor utsatt bilene er for dette, men tror kanskje at noe kan ryke om man er uheldig.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Muffinman

En metode jeg tror ville virket er å sette limit 50% og plugge inn, helst med Mennekes-kabel siden den _funker_. Deretter koble til veggen via et tidsur som kobler inn f.eks. en time i døgnet. Da ville eksponeringen reduseres fra 24 til 1 time.

Min bil starter lading etter strømbrudd både med UMC og med Mennekes. Hva tror "ekspertene"?

tSla

I fjor når alle problemer med lading og flatt 12V herjet ladet jeg bilen til ca 70% før jeg reiste, og fikk samboer til å plugge i etter ca 2 uker for å fylle på igjen.

Ettersom 12V problemene ikke er noe issue lenger setter jeg limit til 55% og plugger i bilen før jeg reiser. Har samboer hjemme som kan koble fra bilen dersom det er meldt tordenvær (kan komme overraskende, men etter 1000 lynnedslag på sunnmøre forleden dag tok i hvert fall ikke bilen min skade). Dette har fungert ganske greit siste halvår. Bare irriterende at jeg mister 3G forbindelsen hele tiden og dette må resettes mange ganger dersom jeg vil holde et øye med bilen når jeg er bortreist.

Anbefalingen fra Tesla er vel å la bilen stå tilkoblet.
Tesla Model S P85+

mr.rs4

Takker for kloke svar :-)
Ja vi nordsjø arbeidere er litt spesielle, og trenger litt mer "omsorg" & tilsyn :-)

Kanskje bruke menneske kabel 230v rett ifra stikk og koble opp et ur for å styre ladingen, denne var lur :-)
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Roma

Hmmm jeg er ikke så sikker på om jeg hadde stolt på et ur. Det slo ned i en trafo ikke langt fra huset mitt i sommer. Det gnistret blått ut av stikk kontaktene og modemet tok kvelden. Den var koblet til strømnettet via en forgreining av typen med av/på knapp. Signal kabelen var skrudd ut av modemet og knappen på forgreiningen slukket. Men stikk kontakten til forgreiningen stod fremdeles i veggen.

Nå er sikkert modemer supersensivite for dårlig vær, men jeg har iallefall lært leksa mi for å si det sånn. Jeg har super respekt for lyn og torden når det gjelder elektriske komponenter.

Havebigfun

2-3 uker er uansett ingen problem- lad til 70 % sett på range mode og dra ut kontakten-
er det snakk om mange måneder derimot har man intet valg, bilen bør være plugget inn- da er det kjekt å ha overspenningsvern montert ;)

sigurdi

@Roma, dersom du har kabeltv eller ADSL tåler de svært liten spenningsøkning på linjen in, så ryker like herlig med strømkabelen plugget ut, dersom TLF/kabeltv kabel er montert.

Tids styring av/på med bedre sikkerhet en enpolet tidsur:
To polet kontaktor i sikringsskap/underfordeling styrt av f.eks tidsur eller timer.
Med 230v trigger kan kontaktor f.eks styres av nexa eller andre styrbare enheter.
Med styring fra Telstick kan en koble det opp mot værmeldingen om en er kreativ og har tida til det. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

mr.rs4

Når jeg tenker meg om, så har ikke Tesla en garanti så skal dekke dette? Eller tar jeg feil der?

Og har jeg ikke bilen koblet til laderen, så vil det tappes med ca 2kwh i døgnet? På 14 dager så er det ca 30kwh? Har nok strøm igjen på bilen da....
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Kjell Leaf

Sitat fra: mr.rs4 på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:28
Når jeg tenker meg om, så har ikke Tesla en garanti så skal dekke dette? Eller tar jeg feil der?

Og har jeg ikke bilen koblet til laderen, så vil det tappes med ca 2kwh i døgnet? På 14 dager så er det ca 30kwh? Har nok strøm igjen på bilen da....
Hva er det som trekker så mye strøm ? Vi reiste fra vår Leaf i 10 dager i sommer. Den hadde 58% da vi dro og hadde faktisk 58% også da vi kom hjem, den var ikke tilkoblet strøm.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Øyvind.h

#12
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:46
Sitat fra: mr.rs4 på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:28
Når jeg tenker meg om, så har ikke Tesla en garanti så skal dekke dette? Eller tar jeg feil der?

Og har jeg ikke bilen koblet til laderen, så vil det tappes med ca 2kwh i døgnet? På 14 dager så er det ca 30kwh? Har nok strøm igjen på bilen da....
Hva er det som trekker så mye strøm ? Vi reiste fra vår Leaf i 10 dager i sommer. Den hadde 58% da vi dro og hadde faktisk 58% også da vi kom hjem, den var ikke tilkoblet strøm.
Med energisparing aktivert vil bilen bruke ca 3,5-4tkm i døgnet, noe som tilsvarer 0,6-0,8kWh. Uten funksjonen aktivert bruker bilen opptil 2kWh i døgnet, men min erfaring er at forbruket faller over tid selv uten strømsparing aktivert.

Tesla har en jobb å gjøre for å få ned standby-forbruket, men når man sammenligner med Leaf er det to ting som utmerker seg:
1.   Teslas app responderer umiddelbart. Bilen er altså langt mer våken enn en Leaf når den står parkert.
2.   Når du skal kjøre av gårde med Model S er bilen i gang nesten på sekunder. Leaf derimot er ganske treg og lager klikkelyder og spiller oppstartsmelodi mens den gjør seg klar til å kjøre.

Tesla har tydeligvis valgt responstid over strømsparing, og jeg skjønner prioriteringen når man har stort batteri. Men det burde være mulig for dem å senke forbruket videre, for standby forbruket er langt høyere enn hva de reklamerte med opprinnelig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:52
Tesla har tydeligvis valgt responstid over strømsparing, og jeg skjønner prioriteringen når man har stort batteri. Men det burde være mulig for dem å senke forbruket videre, for standby forbruket er langt høyere enn hva de reklamerte med opprinnelig.

Jepp, håper det skjer etterhvert. For min del spiller ikke responstiden noen rolle, vi kjører Teslaen i hovedsak på langtur. Den kan fort bli stående 4-5 dager uten å bli brukt, da vil jeg helst ikke at et titalls kilometer forsvinner. Til gjengjeld har jeg ikke noe imot å gå ut og vekke den manuelt om det er nødvendig for at den skal være i en slags "deep sleep". Ønsker meg altså muligheten til å slå av alt, slik at bilen ikke vekkes før man f.eks trykker på nøkkelen. Da kan jeg vekke den med den og deretter starte varming fra appen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mr.rs4

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:52
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:46
Sitat fra: mr.rs4 på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:28
Når jeg tenker meg om, så har ikke Tesla en garanti så skal dekke dette? Eller tar jeg feil der?

Og har jeg ikke bilen koblet til laderen, så vil det tappes med ca 2kwh i døgnet? På 14 dager så er det ca 30kwh? Har nok strøm igjen på bilen da....
Hva er det som trekker så mye strøm ? Vi reiste fra vår Leaf i 10 dager i sommer. Den hadde 58% da vi dro og hadde faktisk 58% også da vi kom hjem, den var ikke tilkoblet strøm.
Med energisparing aktivert vil bilen bruke ca 3,5-4tkm i døgnet, noe som tilsvarer 0,6-0,8kWh. Uten funksjonen aktivert bruker bilen opptil 2kWh i døgnet, men min erfaring er at forbruket faller over tid selv uten strømsparing aktivert.

Tesla har en jobb å gjøre for å få ned standby-forbruket, men når man sammenligner med Leaf er det to ting som utmerker seg:
1.   Teslas app responderer umiddelbart. Bilen er altså langt mer våken enn en Leaf når den står parkert.
2.   Når du skal kjøre av gårde med Model S er bilen i gang nesten på sekunder. Leaf derimot er ganske treg og lager klikkelyder og spiller oppstartsmelodi mens den gjør seg klar til å kjøre.

Tesla har tydeligvis valgt responstid over strømsparing, og jeg skjønner prioriteringen når man har stort batteri. Men det burde være mulig for dem å senke forbruket videre, for standby forbruket er langt høyere enn hva de reklamerte med opprinnelig.
Ok da er det mer forklarende, takker :-)
Da kan jeg som andre har sakt bare lade opp til 60-80% og la bilen stå i 2-3uker uten problem.
Jeg har litt lade / "lite batteri" angst, men ser dere "gamle" Tesla kjører tar det med ro, så får vel legge meg inn i rekkene(blir ikke lett...)
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA