Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilpriser og dollarkurs

Startet av edorf, onsdag 29. oktober 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

Sharp

Det er vel slik at Tesla importerer mange av delene til bilene fra utlandet. Hvis dollaren er sterk blir det jo billigere for dem å importere deler fra utlandet. 30 % sterkere dollar bør derfor nødvendigvis ikke føre til 30 % dyrere bil.

e-h

Sitat fra: mandresen på fredag 24. april 2015, klokken 15:21
Uff,  får håpe det ikke stemmer! Heller håpe på en gunstigere dollarkurs og at Teslaer blir billigere.
Jeg har allerede bestilt og er sikret, men jeg ønsker jo at så mange som mulig går over til elbil.
I mine omgangskretser synes de Tesla er en flott bil og vurderte sterkt å kjøpe, men syntes det var på grensa, venta litt for lenge og så kom prisoppgangene og de har alle sluttet å vurdere Tesla.

Noen som har oversikt over hvor mange prosent bilen totalt har steget siden starten? Har liten tro på at prisene går ned igjen hvis vi ser dollar nærmere 5. Selvsagt kun synd for oss som ikke har lyst til å legge ut så mye for en bil.

BMW850

Husker ihvertfall prisen steg over 10% på min konfigurasjon i november 2013. 5 uker etter at jeg bestillte en fullspekket P85. Mye bil for pengene:D Det var den første prisoppgangen og det har vært mange prisoppganger til nå  :o
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Teslanewbie

Sitat fra: BMW850 på torsdag 30. april 2015, klokken 08:01
Husker ihvertfall prisen steg over 10% på min konfigurasjon i november 2013. 5 uker etter at jeg bestillte en fullspekket P85. Mye bil for pengene:D Det var den første prisoppgangen og det har vært mange prisoppganger til nå  :o

Hvis jeg husker korrekt

Nov 2013 ca 7 %
Des 2014 ca 7 %
Jan 2015 ca. 3 %

?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

OleJA

#619
Sitat fra: e-h på torsdag 30. april 2015, klokken 07:13
Noen som har oversikt over hvor mange prosent bilen totalt har steget siden starten? Har liten tro på at prisene går ned igjen hvis vi ser dollar nærmere 5. Selvsagt kun synd for oss som ikke har lyst til å legge ut så mye for en bil.
Ved lansering i Norge var basisprisen på en S85 506.700,-. I tillegg fikk de som hadde en reservasjon eldre enn 31/12-2012 en rabatt på 12.600,-

I dag så koster en RWD S85 593.200, dvs godt under 20% prisøkning selv om US$ har steget med 30%. I tillegg er det endel utstyr som tidligere var ekstrautstyr, som nå er inkludert som standard (DAB+, sikkerhetspakke, hattehylle, P-sensor, Xenon, Navigasjon, ...)

nie

Kanskje Tesla burda ha litt mer is i magen?
Mye tyder på at dollaren går mot en svakere periode...

http://www.hegnar.no/analyser/artikkel545817.ece

MikeLevy

Ringte Tesla i stad og de kunne bekrefte prisoppgang "denne uken", men uten å si hvor mye
Hentet min 70D 13/08/15. Alt utstyr minus barneseter bakerst og 21"
En fantastisk bil

teslade

Hørte rykter om prisøkning på ca. 2 % og at det skal iverksettes sent i kveld.

Kan det være smart å kjøpe ny Model S i et EU-land isteden for Norge?
Fordeler er:
1. En har hele EU som bruktmarked når bilen skal selges (en EU-Tesla slipper 10 % toll ved eksport fra norge).
2. Prisene er noe lavere i EU-land enn i Norge slik valutakursene er akkurat nå.
Bakdel er mye styr med henting og innførsel til Norge.

cirys1

Sitat fra: teslademo.com på torsdag 30. april 2015, klokken 18:58
Kan det være smart å kjøpe ny Model S i et EU-land isteden for Norge?

Norge er vell et av de billigste landene i verden og handle Tesla i, til og med billigere enn produksjonsland.. :P

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: cirys1 på torsdag 30. april 2015, klokken 22:50Norge er vell et av de billigste landene i verden og handle Tesla i, til og med billigere enn produksjonsland.. :P
Det stemmer jo ikke at det er billigere å kjøpe Tesla i Norge enn i USA.

I California koster en 70D $66.200 med insentivene, altså med dagens kurs 498.500 kroner. Mens i dag koster en 70D i Norge 555.200 kroner. Om en 70D går opp med 7% havner den på 594.000 kroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cirys1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 30. april 2015, klokken 23:04
Sitat fra: cirys1 på torsdag 30. april 2015, klokken 22:50Norge er vell et av de billigste landene i verden og handle Tesla i, til og med billigere enn produksjonsland.. :P
Det stemmer jo ikke at det er billigere å kjøpe Tesla i Norge enn i USA.

I California koster en 70D $66.200 med insentivene, altså med dagens kurs 498.500 kroner. Mens i dag koster en 70D i Norge 555.200 kroner. Om en 70D går opp med 7% havner den på 594.000 kroner.

Prøv med en kurs på 8,3-8,4 som den har vært oppi på denne delen av året, da får du andre tall.. :)

MeTesla

Hittil kan vel den beryktede prisstigningen oppsummeres i to små ord:  Ulv ulv ;)

Havebigfun

Husker jeg rett ble alle prisøkningene satt iverk ila helgen, dvs natt fredag til lørdag. Først når de neste 48 timer er overstått uten prisendring er det grunn til å rope "ulv, ulv"
Tesla har erfart at en del kunder hopper av når de får en prisøknig i fleisen idet de er iferd med å bestille bil. Derfor har de en annen tilnærming nå- varsle kunder som er iferd med å bestille om det forestående- med en rykteflom til følge. Den som roper ulv for tidlig risikerer å bli spist :)

OnlyOne

Det er forumbrukere her som har snakket med Tesla, så jeg ser bare to muligheter: Enten så har de ombestemt seg eller så kommer prisstigningen ganske så snart. Jeg tror helt klart det sistnevnte alternativet vil gjøre seg gjeldende.
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

nie

Personlig fikk jeg første hintet besøk hos forhandler rett før forrige helg. Nå på tirsdag ble jeg oppringt direkte om økningen fordi jeg hadde bil ferdig konfigurert og hadde prøvekjørt. Tesla-forhandlerne hadde da fått klarsignal fra sentralt hold til å varsle mulige kunder og jeg setter iallfall pris på det.

Det kan jo likevel tenkes at økningen blir ganske beskjeden siden dollaren er inne i en ganske svak periode. Tesla ønsker neppe havne i en situasjon hvor de evt må sette prisen ned igjen fordi dollaren fortsetter å svekke seg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA