Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilpriser og dollarkurs

Startet av edorf, onsdag 29. oktober 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 10. mars 2015, klokken 13:13
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 10. mars 2015, klokken 13:02
Det er heldigvis ingen selvfølge at det nåværende forholdet mellom USD og NOK vedvarer eller forverrer seg. Historien viser vel at normalisering er regelen.

Historisk er vel dollar på 7-tallet normalen. At vi nå kan få fem-ti år eller mer med kurs over normalen, altså i 8-9 territoriet er vel omtrent like sannsynlig som de lave nivåene vi har hatt siste ti år.


Snittet er Ca 6.5 tenker jeg mellom dollar - kroner siden 1960 - og et snitt på 8 kroner var det i 1985. Samtidig har dollaren store perioder på 5 tallet og store perioder på 7 tallet. Stabilt er den  ikke nå, og vi vil som i 1985 se at den kan gå helt opp og over 10 kroner. Norsk økonomi er låst til dollar i oljefondet og Oljeprisene. Så nå ruller Olje fonnet og tjener gode penger, mens oljen taper. - Godt at vi som nasjon spiller på alle hestene.

kos

Bare tenk - om vi får høy dollar og høy oljepris i en periode - da sliter vi antagelig med selvtilliten noen kilometer over hodet på hele nasjonen og tror at vi har vokst inn i Himmelen.  Og der skal vi bo i evig tid. :o :o

Sjøhyene

1998-2002 var vel snittet på godt over 8, men godt mulig snittet siste 50 år er på rundt 6,5. Klarer visst ikke helt å google meg til det akkurat nå. ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

kos

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 10. mars 2015, klokken 13:34
1998-2002 var vel snittet på godt over 8, men godt mulig snittet siste 50 år er på rundt 6,5. Klarer visst ikke helt å google meg til det akkurat nå. ;)

Prøv norges bank http://www.norges-bank.no/Statistikk/Valutakurser/valuta/USD/

weld77

Valutakurser kan bli liggende her eller der i årevis uavhengig av hva snittet har vært da og da.

Fra 1990 til i dag er snittet 6,74. Laveste er 5, høyeste er 9.5. Lengste den sammenhengene har ligget over 8 er ca 4 år. (2000-2004).

Det er ingen naturlov som sier at den skal bli 7 før den blir 9 eller omvendt. Skal man spekke i valuta er det enklere å handle valuta enn å handle Teslaer...

Sjøhyene

Snittet tilbake til 1960 er visst 6,67.
Forøvrig enig med weld77 i at historie er historie, og at den forteller deg lite om hva som skjer neste ti år f.eks.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

kos

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 10. mars 2015, klokken 13:51
Snittet tilbake til 1960 er visst 6,67.
Forøvrig enig med weld77 i at historie er historie, og at den forteller deg lite om hva som skjer neste ti år f.eks.

Når prisen på dollar over 55år er 6.6 kroner så gir det deg en liten pekepinn på hvor vi er i terrenget - alt mellom 5 og 7 kroner er normalt i den perioden og at den kan se 4 tallet over tid og at den kan se 8 tallet over tid.

Men at den skal bli stabil på 10 kroner eller 4 kroner er høyst usannsynlig, da dette gjør noe med konkurranse på import og eksport. Men det er klar kjøpte amerikanerne lån i Nok og betaler tilbake nå i Nok så er det en fin måte å kvitte seg med gjeld. Det samme mot andre valutaer. Og for vi som bestilte på 5 tallet fikk oss en billig bil kontra de som nå ser 8 tallet - ikke minst med tanke på X når den kommer. Ser vi 9 tallet og over da så tenker jeg at noen får middagen i halsen.  Og om man ser på sannsynligheten for det, så stiger dollaren til uante høyder i en periode for gjerne å kvitte seg med gjeld. 

Sjøhyene

5 blir vel like langt unna snittet som 8,34 er. Så jeg ville nå sagt at normal området er 5 til 8,3 sånn ca, alt ettersom hvor mange standard avvik man ser på som "innafor normalen"
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

kos

#518
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 10. mars 2015, klokken 14:21
5 blir vel like langt unna snittet som 8,34 er. Så jeg ville nå sagt at normal området er 5 til 8,3 sånn ca, alt ettersom hvor mange standard avvik man ser på som "innafor normalen"

Spekulerte litt i dollar kontra olje på 80 tallet - og det vi ser etter en høy dollar kommer alltid en vekstperiode , som har som vane og havne i et krakk av en eller annen karakter. Det vi ser nå er ikke normalt da eksport i fra USA ikke er bra, og arbeidsplasser blir under press - men det er en glimrende måte å kvitte seg med gjeld. Samme som de gjorde med bolig krakket. Gjelden var låst til eiendommen og ikke personen og lånene var solgt til utenlandske banker og da krakket kom satte man med råtne lån. Om lånene var tatt opp i Nok på 4 tallet så betaler de tilbake på 8 tallet og vips så er 50 % av lånet  vekke. Samtidig som vi sitter igjen med tapet. Valuta spekulasjon er noe av det mest kyniske som eksisterer, og er en av grunnene til opphavet med euro. Valutaspekulasjon og valutahandel har alltid en taper. Så er man i markedet så må man tåle både tap og gevinst og ha råd til å være der. Dette er det som er risikoen med å handle Tesla og samtidig være i "valutamarkedet" med bilen.  Hva tror dere skjer om dollaren synker til 4 tallet og man kjøpte biler på 8 tallet. Nye biler kan fort bli både 2 og 300 000 billigere over natta. Om ikke tesla vil måtte ta igjen store tap og det kan jo skje.

Også_Øyvind_H

10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Havebigfun

Fjerner man dobbellader, sikkerhetspakke, vrakpant og adaptere hadde min bil kostet rundt 780 k før prisoppgangen mens samme bil på US-hjemmesiden idag koster 990k med USD på 8.09, dvs 220 k opp :o  Stabiliserer dollaren seg over 8 er det nok ikke lenge til neste prisøkning- egentlig ingen gladmelding selv om det er fint for oss som sitter med en bestilling eller ny bil.

Havebigfun

Poenget var å fjerne det som ikke er tilgjenglig lenger og det som er norgesspesifikk slik at prisen blir så sammenlignbar som mulig. Hadde jeg lagt på nye dobbelladerprisen ville differansen blitt enda større.
Jeg håper bilen blir levert med viskere både i Norge og i US ;)

ducktolate

Sitat fra: weld77 på tirsdag 10. mars 2015, klokken 13:45
Valutakurser kan bli liggende her eller der i årevis uavhengig av hva snittet har vært da og da.

Fra 1990 til i dag er snittet 6,74. Laveste er 5, høyeste er 9.5. Lengste den sammenhengene har ligget over 8 er ca 4 år. (2000-2004).


Tror ikke dette stemmer. Jeg bodde i USA i 2001/2002 og hadde merkbart bedre råd på slutten av 2002 (lønn i norske kroner). Mener den var rundt ni kr i 2001, på slutten av 2002 var den kanskje to kroner mindre. Tror dessverre ikke det var slik at jeg gikk opp 20% i lønn selv om det føltes slik...

weld77

Du har rett. Jeg blingset. Holdt seg over 8 i store deler av 2000-2002  og falt mye etter der. Fallet startet i2002 og var bratt så at du tjente mer målt i NOK mit slutten av 2002 rimer bra. Slik er det når man ser på lange dataseruer på en graf...

Epleskreller

En skrapet P85D koster USD 104500 og  NOK  763000. Dette er en ratio på 7,3. Kursen er nå på 8,1 og dersom prisen i Norge og US skal matche må prisene økes med hele 11% eller de amerikanske senkes tilsvarende.  Tipper vi får en ny prisjustering innen ett par uker.

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA