Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilpriser og dollarkurs

Startet av edorf, onsdag 29. oktober 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

darthy001

#180
@bjoris nå starter enda S85 på 537700NOK. Eller 569100NOK for D-modellen.

Valutarabatten for en ribbet P85D er 73184NOK. Tilsvarende en rabatt på 9,67%.

Valutarabatten på en ribbet S85 er "kun" 42444NOK. Tilsvarende en rabatt på 7,89%.

Så paradoksalt er det toppmodellen som er mest feilpriset nå. Og i det er det ingen logikk i en normal bilvverden. Det er jo normalt toppmodellene man har størst margin på.

Edit: poenget er at de kunne lagt på 50000 på en S85 og 100000 på en P85D og enda solgt biler tror jeg.

Tror nok heller de som ikke har mer enn 4-500 til bilkjøp da vil gå på bruktmarkedet. Personlig hadde jeg da endt opp med en S85D så fort den fikk de nye setene. I sum hadde Tesla tapt penger på meg det er klart, men de hadde fortsatt fått ett salg. Jeg bestilte P85D nå i stor grad av den grunn at den var billigere her enn i USA.

Kallagtunet

Sitat fra: darthy001 på søndag 07. desember 2014, klokken 20:46
Og i det er det ingen logikk i en normal bilvverden. Det er jo normalt toppmodellene man har størst margin på.

Hvor mye tror du det koster å produsere en P85D over en S85??? Det er sikkert ikke ikke veldig mye derfor har en nok sikkert fortsatt god margin og høyere både i prosent og kroneverdi på toppmodellen i norge selv om selv om USD har skutt i været.

Men hvis poenget med postingen er å rettferdiggjøre for seg selv at en har gjort ett godt så kjøp så er selvsagt det helt greit det også :-D

darthy001

@Kallagtunet hehehe du har ett godt poeng der med kost for å bygge bilen. Det har jeg ærlig talt ikke tenkt på før :-[ i hvert fall ikke i denne sammenhengen.

Er vel realistisk sett litt forskjell i hjuloppheng og den litt større motoren som er forskjellen. Så er neppe mange tusenlappene vi snakker om i realiteten her nei.

Da er egentlig kun poenget med eksport til EU relevant etter hvert.

Ref rettferdiggjøre kjøpet så gjaldt det kun den dagen bestilling ble lagt inn. Etter det er det ingen anger overhodet. Er bare så klar for å få denne bilen etter flere års venting at jeg bruker alt for mye tid i design studio etc 8)

Leker Tesla hver dag i min søte lille e-up  ;D

Kallagtunet

Det er jo helt greit å kose seg med hvor godt kjøp en har gjort!!! Det behovet har vi alle sammen. Kos seg med ventetiden og gled deg til ny bil!

darthy001

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 07. desember 2014, klokken 22:09
Det er jo helt greit å kose seg med hvor godt kjøp en har gjort!!! Det behovet har vi alle sammen. Kos seg med ventetiden og gled deg til ny bil!
Det er vel det litt rare her. Ordene "Godt kjøp" i forbindelse med en så dyr bil skal liksom ikke være mulig, og objektivt sett er det jo galskap. Jeg hadde ledd hardt av meg selv for 3år siden hvis jeg hadde sagt at jeg hadde gjort ett godt kjøp på en el-bil. Langt mindre en el-bil til 850+.  Men så hadde jeg nok vurdert sterk medisinering og innleggelse på samme tidspunkt hvis noen hadde sagt at jeg skulle ende opp med 2 el-biler :D

Sharp

Jeg forstår ikke helt logikken med å sette opp prisene i EU men ikke i Norge. Tesla sliter jo med å få opp salget i de fleste landene utenom Norge, man skulle kanskje da tro at de ville brukt pris for å øke markedsandelene der?

I Norge sliter de jo stort med voksesmerter, og biler vil de få solgt uansett her så lenge det ikke er avgifter på dem.

KrW

Er det mulig å bestille en S85D nå og låse prisen for så å eventuelt kansellere hele bestillingen innen 14 dager?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

turfsurf


Sitat fra: KrW på mandag 08. desember 2014, klokken 01:08
Er det mulig å bestille en S85D nå og låse prisen for så å eventuelt kansellere hele bestillingen innen 14 dager?

Ja, det er helt greit. Tar fort ett par måneder å få igjen depositumet dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tesla P85D

Hvis man nå da velger å bestille en ekstra Model S, kun for å satse på at det blir en prisoppgang, hvilken type tror dere at man da vil tjene mest på?
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

turfsurf


Sitat fra: Neon på mandag 08. desember 2014, klokken 02:42
Hvis man nå da velger å bestille en ekstra Model S, kun for å satse på at det blir en prisoppgang, hvilken type tror dere at man da vil tjene mest på?

Største forskjellen er jo som nevnt tidligere på P85D, men de som vil ha den er jo ofte "fast movers" og har gjerne bestilt allerede. Så S85D hvis du vil ha en rimelig sikker fortjeneste, P85D potensielt størst fortjeneste :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mhal

Sitat fra: Sharp på mandag 08. desember 2014, klokken 00:30
Jeg forstår ikke helt logikken med å sette opp prisene i EU men ikke i Norge. Tesla sliter jo med å få opp salget i de fleste landene utenom Norge, man skulle kanskje da tro at de ville brukt pris for å øke markedsandelene der?

I Norge sliter de jo stort med voksesmerter, og biler vil de få solgt uansett her så lenge det ikke er avgifter på dem.

Må vel absolutt ses på som om Tesla er veldig avhengig av det norske salget?

petersv

Sitat fra: Mhal på mandag 08. desember 2014, klokken 07:37
Sitat fra: Sharp på mandag 08. desember 2014, klokken 00:30
Jeg forstår ikke helt logikken med å sette opp prisene i EU men ikke i Norge. Tesla sliter jo med å få opp salget i de fleste landene utenom Norge, man skulle kanskje da tro at de ville brukt pris for å øke markedsandelene der?

I Norge sliter de jo stort med voksesmerter, og biler vil de få solgt uansett her så lenge det ikke er avgifter på dem.

Må vel absolutt ses på som om Tesla er veldig avhengig av det norske salget?

Enig, bra salg med lavere margin er bedre enn få salg med bra margin. Er jo nesten ikke salg i EU, og de som tar seg råd har penger nok til å tåle 5%. Et fall i salget i Norge ville sett svært stygt ut på resultatene for Europa under ett.

edorf

Jeg tror jo de har mindre kostnader med å selge biler i Norge også. Tror nok de selger mange flere biler pr ansatt her enn i europa, så da kan jo litt lavere priser forsvares.

petersv

Tror faktisk at prisjusteringen førte til mersalg, jeg bestilte i alle fall en ny i panikk når prisene i EU ble justert ;)

turfsurf

Sitat fra: petersv på mandag 08. desember 2014, klokken 09:45
Tror faktisk at prisjusteringen førte til mersalg, jeg bestilte i alle fall en ny i panikk når prisene i EU ble justert ;)
+1  ;D
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA