Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøreegenskaper

Startet av Tesla P85D, tirsdag 28. oktober 2014, klokken 05:44

« forrige - neste »

Nordtroms

Da har han i så fall kjørt som en tante. Det kommer effektbegrensing etter ca 7 km om du kjører aktivt ut av svingene og ligger opp mot 200 på langstrekkene. Model S er ingen banebil. Og for så vidt- takk for det. En fantastisk kjøremaskin uansett. ;D
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Mippen

Sitat fra: ArneS på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 18:09
Sitat fra: Mippen på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 06:24
Hva som er best er et relativt spørsmål. Kjenner en som hadde først en p+ også gikk over til M5 fordi han mente tesla ikke var god nok. På den andre siden er man fan av en bil så vil den bilen man liker best være den beste bilen. Har ikke funnet noen skikkelige seriøse tester av model s mot andre konkurrenter på bane annet enn drag race. Hva som er best er også et subjektivt spørsmål. I noen situasjoner kan en bil være best og i en annen den andre. En som digger en audi rs4 ville for eksempel aldri sagt at en tesla var best.

Fant en liten snutt her av model s vs m5. Vet ikke om den er representativ. I videoen er model s bedre på akselrasjon og bremsing mens m5 er bedre på slalom øvelsen og å dra g-krefter i svingen. Blir "uavgjort" som resultat.


https://m.youtube.com/watch?v=gRLeNX8GwEo

Legg merke til at i denne videon er testen mot en P85 og ikke P85+
P85+ er mye stivere og ville klart seg bedre i svingtest

Ja, men så er dette også en standard M5. Du får den også i en bedre original versjon ikke så ulik tesla sin + modell. Med bedre dempere osv. Ikke minst fjerner de fartssperren på 250km/t slik at den kan gå i 305km/t. Er ikke i tvil om at M5en kjører fra tesla på bane men det blir spennende å se når dual motor kommer med høyere toppfart og mulignes bedre kjøreegenskaper. Kanskje den klarer å kjøre lengre på bane uten å gå varm også siden de har økt toppfarten? For øvrig har nye M5 turbomotor så det er mye ekstra power å hente med en liten chip. ;)

Sitat...Package that adds an extra 15 horsepower under the hood.

Next to the extra power the M5 equipped with the Competition Package is offering an extensively tuned chassis set-up. It gets new coil springs and damper calibrations and stiffened anti-sway bars that have lowered the car's ride by 10 mm (0.39 inches). Thank to these updates the car's cornering dynamics and tractability have been improved, and the 0 to 60 mph sprint time was reduced by 0.1 seconds.

The package is also offering unique 20-inch M light-alloy wheels, a sport exhaust system featuring M quad tailpipes finished in Black Chrome and re-mapped M Dynamic Mode (MDM) of DSC (Dynamic Stability Control).
Fremtiden er elektrisk.

Chlangum

Leste en gang en britisk artikkel hvor de kjørte på en bane med P85. De sammenlignet ikke M5 og MS i den artikkelen men rundetiden de satt med Model S var bare et sekund tregere en M5'en som de hadde kjørt i en annen test. Men det holdt bare i en runde før Teslaen var overopphetet. Nå skal rett være rett men dette var en 13' mod M5.
Ganske imponerende for en bil som veies så pass mere.

Desverre fant jeg ikke tilbake til denne artikkelen men kanskje noen andre vet?

Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Mippen

Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 21:21
Da har han i så fall kjørt som en tante. Det kommer effektbegrensing etter ca 7 km om du kjører aktivt ut av svingene og ligger opp mot 200 på langstrekkene. Model S er ingen banebil. Og for så vidt- takk for det. En fantastisk kjøremaskin uansett. ;D

Det er ikke bare Tesla som blir varm av banekjøring. Det er vanlig at biler blir overopphetet når de blir kjørt hardt. Mange biler som blir brukt til banekjøring er bygget om for å få ekstra kjøling til motor og bremser.
Fremtiden er elektrisk.

mr.rs4

#19
Jeg har M5 e61, og har testet en Model S P85+, og fraspark er nå mye bedre på en Tesla, men kjøring på bane er nok en annen ting. Men hvor mye bane kjøring blir det?

Om noen vil prøve å teste imot en M5(og da med en Model S P85+) stiller jeg gjerne opp.

Forresten så er min BMW M5 til salgs Info på Bimmers forum
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Mippen

Spørs om du får solgt en fossilbil på elbil siden ;)

Den 2007 modellen har vel 507 hk og dagens modell har 560 eller 575 hvis du velger den litt mer sporty modellen (tilsvarende p+) Vil merke den forskjellen, men jeg har ikke kjørt M5 selv så vet ikke om det oppleves ulikt i forhold til tms p85+. Fossilbiler er uansett ikke like rask i respons som en elbil men med stor nok motor har ikke det så mye å si.
Fremtiden er elektrisk.

mr.rs4

#21
0-100km/t har ikke M5 en sjangs, men TMS blir nok ifra kjørt når man er ifra 60-150km/t(eller mer) vil jeg tro

EDIT
Men det vil jeg tro forandre seg med TMS P85D, siden den har mer effekt og høyere toppfart.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Kjell Leaf

Sitat fra: Leif1 på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 17:55
Har ikke akselerasjon noe med kjøreegenskaper å gjøre??
Hadde ikke hjulpet hvor god bilen var å kjøre om det ikke sparker fra litt når en trør inn pedalen.
Nei, det har ikke med kjøreegenskaper å gjøre. En original Mustang fra slutten av 60 tallet med største motor er rå i aksen, men kjøreegenskapene er helt jævlige, fæl i svingene og ustabil på slettene  ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Chlangum

Sitat fra: Mippen på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 22:04


Det er ikke bare Tesla som blir varm av banekjøring. Det er vanlig at biler blir overopphetet når de blir kjørt hardt. Mange biler som blir brukt til banekjøring er bygget om for å få ekstra kjøling til motor og bremser.
[/quote]

Nja, tror nok forholdet ikke blir helt det samme uansett ICE VS Tesla.
De fleste moderne biler i dag har ganske godt dimensjonert kjøleanlegg for bilens motor.
Klart en racer bil har langt mere overdimensjonert men så kjøres de myyye hardere enn hva man hadde klart med en vanlig bil.

Tesla'en må nok gi tapt lenge før det blir ett problem for en tilsvarende motorsterk  ICE bil mht. overoppheting.
Man vil nok se at kjøling av bremser blir et problem lenge før det.

Har aldri kjørt TMS på bane men jeg har klart å komme til effektbegrensning pga varme på frisk nattekjøring oppover fjellene på Vestlandet. Men det var veldig gøy så lenge det varte c",)
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Lokführer

Én ting som er fullstendig latterlig med Tesla, er at man ikke kan skru av Esp.. Hadde en M5 ikke hatt mulighet til det, så hadde det blitt ramaskrik.

Mtp kjøreegenskaper, så vil jeg påstå at akselerasjon absolutt er ett av elementene. Dette med å få kreftene ned i bakken har så absolutt noe med kjøreegenskaper å gjøre. Og det sliter veldig mange amerikanske muskelbiler med.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

ErlingH

#25
Model S blir vel overopphetet på halvannen runde på Rudskogen (en runde er 3254 meter), mens en M3 eller M5 kan kjøre runde på runde. Nå finnes det ingen offisielle rundetider for TMS på Nürburgring, men det snakkes om at noen har kjørt på ca. 9 min 30 sek. En M5 bruker 7.55 og en Nissan GT-R ca. 7.20 (avhengig av modell). Dette sier ikke så mye om kjøreegenskapene til TMS, siden den får redusert effekt ganske tidlig i runden.

Største ulempen med TMS er jo vekten. På banekjøring utgjør jo bare noen titalls kilo ganske mye på en runde, dersom bilen ellers er lik. Har kjørt M3 både på Rudskogen og Nürburgring, og selv om Teslaen er en fantastisk bil, så ligger den nok noen hakk bak M3 og M5 på kjøreegenskaper. Om P85D er raskere enn P85+ på bane blir spennende å se, den har jo noen kilo mer og dra på, men effekter er jo samtidig større. Firehjulstrekk betyr jo lite eller ingenting her (Av de 100 raskeste bilene på Nürburgring har de aller fleste bakhjulstrekk)   
Tesla Model S P85 - Nov 2013
P85, 19", pearl white, luft, pano, tech, park, karbon, sort skinn

Lokführer

Sitat fra: ErlingH på lørdag 01. november 2014, klokken 13:14
Model S blir vel overopphetet på halvannen runde på Rudskogen (en runde er 3254 meter), mens en M3 eller M5 kan kjøre runde på runde. Nå finnes det ingen offisielle rundetider for TMS på Nürburgring, men det snakkes om at noen har kjørt på ca. 9 min 30 sek. En M5 bruker 7.55 og en Nissan GT-R ca. 7.20 (avhengig av modell). Dette sier ikke så mye om kjøreegenskapene til TMS, siden den får redusert effekt ganske tidlig i runden.

Største ulempen med TMS er jo vekten. På banekjøring utgjør jo bare noen titalls kilo ganske mye på en runde, dersom bilen ellers er lik. Har kjørt M3 både på Rudskogen og Nürburgring, og selv om Teslaen er en fantastisk bil, så ligger den nok noen hakk bak M3 og M5 på kjøreegenskaper. Om P85D er raskere enn P85+ på bane blir spennende å se, den har jo noen kilo mer og dra på, men effekter er jo samtidig større. Firehjulstrekk betyr jo lite eller ingenting her (Av de 100 raskeste bilene på Nürburgring har de aller fleste bakhjulstrekk)   
Har M5 (orginal) virkelig klart under 8 min?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

ErlingH

Tesla Model S P85 - Nov 2013
P85, 19", pearl white, luft, pano, tech, park, karbon, sort skinn

Kjell Leaf

Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Lokführer

Den tiden som imponerer meg mest er 7:08 med Nissan GT-R, sykt sykt fort med en 1745 kg tung bil og run flat dekk.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA