Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pendler 8.5mil hver vei, med mulighet for lading.

Startet av kima, mandag 27. oktober 2014, klokken 00:00

« forrige - neste »

kima

Hei, jeg ønsker å bytte ut bensinbilen med elbil da kostnadene blir for høye.
Kjøringen er stort sett kun på motorvei, men er litt i tvil på om noen av dagens elbiler under 170.000kr
takler distansen på vinteren. Brukt eller ny.

Kan lade bilen så trenger vel ca.9mil. Føler dette er en distanse som er veldig i grenseland på vinteren :/
Da kjedelig å ta risiko.

Er egentlig åpen for alle modeller som klarer rekkevidden på vinterstid, men personlige erfaringer er alltid fint.
Noen her som pendler tilsvarende distanse i elbil?

elektrolux

Billigste Renault Zoe koster 174 000 fra forhandler om du leverer en vrakmelding sammen med pengene dine.

Den klarer omtrent t/r strekningen din, og har innebygget hurtiglader som topper opp batteriet på 1 time fra en helt vanlig 3 fase type 2 ladestolpe, eller gratis på 30 min på en hurtiglader.

Er vel det beste kjøpet akkurat nå.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Gliderman

Hei
Jeg kjøpte en Leaf i januar og kjører ofte mellom Holmestrand og Oslo ca 80km. Går helt fint på vinteren, men kan ikke kjøre i 100km/t på motorveien. Har også varme på i bilen. Sommerstid er det100km/t på motorveien uten problemer.
Jeg får 85 km til jobben fra februar og kommer til å bruke Leafen. Kan lade på jobb.

Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Tbeinet

Det burde gå helt fint. Du bør kanskje sjekke hva som finnes av hurtiglademuligheter på veien for de ekstreme dagene med veldig kaldt vær. Da ville jeg ha benyttet meg av muligheten for litt varme i bytte mot et kvarters hurtiglading. Jeg har det i bakhånda selv. Jeg har 8 mil tur-retur, hvis jeg har flaks får jeg ladet, men har skaffet meg en rfidbrikke fra Fortum. Med en innlagt ladepause på 10-20 minutt (kostnad fra 25 -50 kroner) så har jeg rom for litt omvei, litt ekstra varme eller annet dersom jeg ikke får ladet på jobben.

Dette har jeg p.t. kun benyttet meg av en gang, men det er veldig behagelig å vite at jeg kan lade i en feil hvis jeg ønsker. Jeg tipper det blir unødvendig de aller fleste dagene. Jeg kjører e-UP.

Vind

#4
Du kan velge mellom Nyere Leaf, Zoe,  i3, e-golf, Kia og Tesla.  Så er det lommebok, følelse og kjøreglede som får bestemme.

Utfordringen med f.eks Zoe er at den krever ladestruktur både hjemme og på jobb.  e-up er du vel på kanten rekkeviddemessig.  Trillinger ville jeg ikke kjørt så langt med.

Du bør jo også ta med at kjører du 9 mil hver vei hver dag - så er det hyggelig med litt "creature comforts", e-golf og i3  (og snart Tesla) har f.eks adaptiv cruicekontroll som gjør langkjøring svært behagelig.

På vanlig stikkontakt er det i3 som lader raskest (rekkevidde pr minutt lading) - rett og slett fordi den har litt mindre batteri - men også en del mindre forbruk.  Det betyr at du i en stikkontakt med litt futt i kan lade fra 10%-80% på 3-4 timer mens du på noen av de andre må legge på en time eller mere.  Tesla har så stort batteri at du kan kjøre frem og tilbake uten å lade - men det tar også nesten ett døgn å fylle opp på en dårlig stikkontakt.

Ett siste poeng er servicekostnadene.  Service på f.eks Leaf koster nesten 3 ganger så mye årlig som f.eks i3.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

ograv

Vil ikke anbefale Japan-Leaf til deg med den avstanden. EuroLeaf er nok hakket bedre for vinterkjøringa.

Fallskjerm

pendler selv ca 8.5 mil (Kongsberg-Tønsberg) og til tønsberg (-200 høydemeter) har jeg mellom 40-50% igjen på batteriet på en tør sommerdag.
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
BMW IX 50 (solgte LC 150)for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

Birger

Sitat fra: Vind på mandag 27. oktober 2014, klokken 14:26
Utfordringen med f.eks Zoe er at den krever ladestruktur både hjemme og på jobb.

Hvorfor det? Du kan nå få med trafo for 5000?
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Husk at bilen bør klare distansen om vinteren, at batteri helst ikke bør lades over 80% og at batterikapasiteten reduseres etter hvert. Min Leaf har 10-15% reduksjon etter ca 3år og 85.000km.

Med denne avstanden vil jeg helt klart styrt unna Leaf, enten det er EuroLeaf eller Japan utgave. Det reelle forbruket er altfor høyt uansett hvor gode de teoretiske NEDC rekkeviddetallene kan se ut
Soul, Zoe, eGolf eller i3 bør klare brasene.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Thomas Parsli

Sitat fra: Birger på torsdag 30. oktober 2014, klokken 22:09
Sitat fra: Vind på mandag 27. oktober 2014, klokken 14:26
Utfordringen med f.eks Zoe er at den krever ladestruktur både hjemme og på jobb.

Hvorfor det? Du kan nå få med trafo for 5000?

Det er jo ikke at som har så lange arbeidsdager at de kan lade på 10A fra nesten helt tomt, hvis du med "trafo" mener den gule bøtta. Hvis den bare gjorde 16A...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 31. oktober 2014, klokken 09:31
Sitat fra: Birger på torsdag 30. oktober 2014, klokken 22:09
Sitat fra: Vind på mandag 27. oktober 2014, klokken 14:26
Utfordringen med f.eks Zoe er at den krever ladestruktur både hjemme og på jobb.

Hvorfor det? Du kan nå få med trafo for 5000?

Det er jo ikke at som har så lange arbeidsdager at de kan lade på 10A fra nesten helt tomt, hvis du med "trafo" mener den gule bøtta. Hvis den bare gjorde 16A...

Thomas

Men med Zoe kan du jo bare ta en times ladestopp en på gratis 22kW stolpe på hjemveien og så slipper du å lade på jobb. Det er vistnok det som er fremtiden.

Øyvind.h

Dersom jobben ikke har TN-nett er det vel bare å la bøtta stå på jobben? 8,5 mil og lademulighet både på jobb og hjemme burde fungere fint med en Zoe?

Å basere seg på å stoppe på veien hver dag går man fort lei av. Spesielt om man må belage seg på dyre og ustabile DC-ladere....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pwb

Sitat fra: emil på fredag 31. oktober 2014, klokken 09:54

Men med Zoe kan du jo bare ta en times ladestopp en på gratis 22kW stolpe på hjemveien og så slipper du å lade på jobb. Det er vistnok det som er fremtiden.

HÆ??? Skal man stoppe å lade en time for å komme hjem og man kaller det fremtiden? Det går sikkert helt ok første gangen, men etter det blir det for dumt. Å bruke dobbelt så lang tid hjem hver dag blir liksom helt bak mål, litt tilbake i 1750 eller den tid. Når man kjøper seg en elbil så må man nesten være sikker på å kunne komme begge veier uten å trenge å lade, hva hvis man kommer seg til jobben, telefonen ringer og poden har tryna på skolen og venter på ambulanse, må fort hjem men ungen får bare vente fordi man må lade bilen første. Ja jøss.
Å kjøpe en bil som man ikke kan nå både til og fra jobb blir nesten som å gi f.... i unga, hvis man setter det litt på spissen.

sølv-pilen

Sitat fra: pwb på fredag 31. oktober 2014, klokken 11:45
Sitat fra: emil på fredag 31. oktober 2014, klokken 09:54

Men med Zoe kan du jo bare ta en times ladestopp en på gratis 22kW stolpe på hjemveien og så slipper du å lade på jobb. Det er vistnok det som er fremtiden.

HÆ??? Skal man stoppe å lade en time for å komme hjem og man kaller det fremtiden? Det går sikkert helt ok første gangen, men etter det blir det for dumt. Å bruke dobbelt så lang tid hjem hver dag blir liksom helt bak mål, litt tilbake i 1750 eller den tid. Når man kjøper seg en elbil så må man nesten være sikker på å kunne komme begge veier uten å trenge å lade, hva hvis man kommer seg til jobben, telefonen ringer og poden har tryna på skolen og venter på ambulanse, må fort hjem men ungen får bare vente fordi man må lade bilen første. Ja jøss.
Å kjøpe en bil som man ikke kan nå både til og fra jobb blir nesten som å gi f.... i unga, hvis man setter det litt på spissen.
Beklager men her blir jeg kraftig provosert. Ja det er mildt sagt å sette det på spissen. I ditt resonemang er det uansvarlig å ikke ha jetfly parat til å rykke ut i enhver situasjon hvor dine barn er involvert. Poden har fått hjelp, er i ambulanse og far kan ta seg tid til å stoppe en time ekstra på veg til sykehuset da en time fra eller til neppe har noe som helst å si i den sammenhengen.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA