Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

lydpakke eller ikke

Startet av StevenE, søndag 26. oktober 2014, klokken 23:41

« forrige - neste »

cairnz

Sitat fra: Dennis på torsdag 30. oktober 2014, klokken 09:12
Gikk for den største lydpakka siden jeg hører mye på musikk og høyt.
DAB er bare tull og fjas og kommer til å tape for Internett radio. Har Internett radio i bilen idag og det fungerer utmerket de aller fleste stedene. Er veldig kjekt å kunne høre på hvilken som helst radio kanal fra hele verden og ikke være låst til det lille utvalget som er i Norge som spiller det samme om og om igjen hele dagen.
Jeg påstår at det du sier er tull og fjas. Jeg påstår at lydkvaliteten på DAB-radio er overlegen Internett-radio (TuneIn) for alle norske kanaler. Når det kommer til utenlandske radiokanaler så er nok internett-radio det beste alternativet. (Akkurat som man bruker Internett-radio i utlandet for å høre NRK-radio).

Jeg tviler på at DAB kommer bukke under for Internett-radio. Man har ikke nok båndbredde i mobilnettet til å støtte nok strømmer til at alle kan få høre sitt. DAB (og FM) er ikke påvirket av antall mottakere i området.
Elbilist

ELTesla

Sitat fra: edorf på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:35
kr. 15.800 kan ikke forsvare forskjellen på de to alternativene. Men det mange andre ting som heller ikke kan forsvares ut fra fornuft. Eks. 21 tommers hjul til kr. 28.000 ekstra.
Jeg begynte med en fornuft Tesla S85 og er veldig fornøyd med det. Men likevel "måtte" jeg bare bestille en P85D med masse utstyr. Ikke alltid fornuften vinner.

Helt enig! +1  :)

Dennis

Sitat fra: cairnz på torsdag 30. oktober 2014, klokken 09:16
Sitat fra: Dennis på torsdag 30. oktober 2014, klokken 09:12
Gikk for den største lydpakka siden jeg hører mye på musikk og høyt.
DAB er bare tull og fjas og kommer til å tape for Internett radio. Har Internett radio i bilen idag og det fungerer utmerket de aller fleste stedene. Er veldig kjekt å kunne høre på hvilken som helst radio kanal fra hele verden og ikke være låst til det lille utvalget som er i Norge som spiller det samme om og om igjen hele dagen.
Jeg påstår at det du sier er tull og fjas. Jeg påstår at lydkvaliteten på DAB-radio er overlegen Internett-radio (TuneIn) for alle norske kanaler. Når det kommer til utenlandske radiokanaler så er nok internett-radio det beste alternativet. (Akkurat som man bruker Internett-radio i utlandet for å høre NRK-radio).

Jeg tviler på at DAB kommer bukke under for Internett-radio. Man har ikke nok båndbredde i mobilnettet til å støtte nok strømmer til at alle kan få høre sitt. DAB (og FM) er ikke påvirket av antall mottakere i området.

Folk sitter jo allerede i hver sin bil og rundt om kring i alle hus å surfer på nettet, streamer video, sjekker facebook ++ uten at det er noe problem idag. Så ser ikke hvorfor å streame radio skal være et problem. Framtiden er streaming og at man hører på hva man vil når man vil, samme med tv. Tiden der man sitter å ser på tv etter bestemte sendeskjema er forbi. Nesten ingen i min venneflokk ser noe særlig på tv lengre og veldig få som hører på radio utenom i bilen, når FM nettet stenges vil DAB ha store problemer med å konkurrere mot internett radio som tilbyr et framtidsrettet innhold som er i takt med tiden. Det er jeg ganske så sikker på :)

Øyvind.h

Sitat fra: Dennis på torsdag 30. oktober 2014, klokken 09:12
Gikk for den største lydpakka siden jeg hører mye på musikk og høyt.
DAB er bare tull og fjas og kommer til å tape for Internett radio. Har Internett radio i bilen idag og det fungerer utmerket de aller fleste stedene. Er veldig kjekt å kunne høre på hvilken som helst radio kanal fra hele verden og ikke være låst til det lille utvalget som er i Norge som spiller det samme om og om igjen hele dagen.
+1
Etter at jeg fikk nettradio i bilen bruker jeg ikke lenger DAB!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Batteritralla

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 30. oktober 2014, klokken 07:37

Sitat fra: edorf på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:35
kr. 15.800 kan ikke forsvare forskjellen på de to alternativene.

Dette er jo en høyst personlig mening.

Jeg har testet begge. Standardanlegget er bedre enn jeg trodde det skulle være, men det er stor forskjell til lydpakken. Om du ikke er spesielt interessert i musikk og ikke har behov for å spille høyt så ta standard. Om musikk er en viktig del av bilturen din så ta lydpakken.

God begrunnelse.

Jeg har faktisk aldri hørt uten lydpakke, men jeg hadde blitt skikkelig imponert om det var nesten like god lyd uten.

DAB og Streaming delen imponerer ikke, men feks Spotify offline i høy oppløsning/streaming gir ganske bra lyd synes jeg.

Preferanser på lyd er jo veldig forskjellig, men lyden i Model S er faktisk det jeg er mest fornøyd med  :)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

mr.rs4

Men er det mulighet for å oppgradere, evt bytte ut sub`en? Eller andre høytallere / effeltforsterker?
Synes heller ikke lyd i premium anlegget var det beste(selv det er det som er bestilt i min P85D)
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

moso

Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla


erot

Det finnes bare en radiokanal: P13. Nå går det an å høre på radio igjen. Derfor er DAB et must i Teslaen.

StevenE

har vært innom Tesla Stavanger i går og fikk høre standard lydsystemet på en Tesla i kjelleren. Det er ok lyd, men ikke skikkelig heller. Fikk teste litt med eget musikk da det ikke finnes signal på radio/internett i garasjen.

Man kan sikker tune litt med equalizer på både menyen i Tesla og f.eks. spotify, men om du får mye mer low-mid range med dette vet jeg ikke.
Plassering av høytaleren bak er nederst i bakdørene... veldig dårlig plass. I eget bil har jeg de jo bak med vinduet/setene, og derfor høres det ut som lyden kommer fra framsiden.

blir ett valg på hvor mye penger vi vil bruke.
07.04.2016: 35k km
03.04.2017: 70k km
24.08.2017: 81k+km
Tesla Model S 85D "T.I.M." EL59908 P79502 juni 2015
Tesla Model S 100D "SATAN TIM" EK? F210186 sept 17

Mitsubishi Galant 2.5 V6 DOHC "M.G." 276k RK42358 2006

Reservert: 1 Model 3 RN107190885
selger EL59908, bytter til ny S100D

Lokführer

Sitat fra: erot på torsdag 30. oktober 2014, klokken 22:23
Det finnes bare en radiokanal: P13. Nå går det an å høre på radio igjen. Derfor er DAB et must i Teslaen.
Synd den bare fungerer på DAB og ikke på Internett radio. Da får jeg beskjed om at den har for stor båndbredde, koble til WIFI.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

erot

#41
Sitat fra: StevenE på fredag 31. oktober 2014, klokken 18:27
har vært innom Tesla Stavanger i går og fikk høre standard lydsystemet på en Tesla i kjelleren. Det er ok lyd, men ikke skikkelig heller. Fikk teste litt med eget musikk da det ikke finnes signal på radio/internett i garasjen.

Man kan sikker tune litt med equalizer på både menyen i Tesla og f.eks. spotify, men om du får mye mer low-mid range med dette vet jeg ikke.
Plassering av høytaleren bak er nederst i bakdørene... veldig dårlig plass. I eget bil har jeg de jo bak med vinduet/setene, og derfor høres det ut som lyden kommer fra framsiden.

blir ett valg på hvor mye penger vi vil bruke.

Det finnes en egen tråd om anlegget og evt oppgraderinger. Hovedproblemet i Teslaen er bassen (m utvidet lydpakke). Resten er til å leve med så lenge du senker diskanten med 1,5-2.

Bassen har dårlig resonnanskontroll og ekstremt ujevn frekvensgang, noe som fører til lyd som varierer fra helt ok til grusom, alt etter hvilken musikk.

mr.rs4

@erot
Jeg er enige med deg der, bassen / nedre frekvens er for dårlig. Så jeg tror jeg kommer til å se etter oppgraderinger av en eller annen sort. Enten bytt sub, evt sub og effektforsterker.
Eller kanskje bare legge til en aktiv sub(ikke sikker på om dette blir bra)
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Teslanewbie

#43
Hva er ideel innstilling av Equalizer for dem med utvidet lydpakke?

fant denne( se lenke)  der en lydtekniker som har Tesla S kom frem til at  +1.0 bass, +2.0 midrange and +3.5 treble  var det som passet han best.


http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/9470-Audio-Sound-System-Quality/page21?p=207452&viewfull=1#post207452
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Knut Erling Øen

#44
Har utvidet lydpakke og er ikke i tvil om at den er verdt pengene - også med i min nye bestilling. Etter min oppfatning er det super lyd i denne, men jeg har all musikken på USB stick og i 320 kbps (beste fra iTunes).

Dersom man kun streamer i lav kvalitet, er ikke forskjellen så stor og da trenger man heller ikke utvidet lydpakke - om ikke DAB er viktig... ... slikt blir crappy uansett hvor bra anlegget er...
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2019. Plaid Sort bestilt 27. jan 2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA