Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

lydpakke eller ikke

Startet av StevenE, søndag 26. oktober 2014, klokken 23:41

« forrige - neste »

StevenE

Sitat fra: Mippen på mandag 27. oktober 2014, klokken 00:01
Jeg hadde samme dilemma men ble overbevist om lydpakke. Uten lydpakke passer for de som ikke er så opptatt av lyden. De som liker litt lyd og som vil selge bilen til best mulig pris anbefales å velge lydpakken. Man får riktig nok ikke så mye igjen for ekstrautstyr når man selger en bil men det hjelper på å ha med enkelte ting når man skal selge. En elbil er også en perfekt bil å ha godt anlegg i.
vi liker å høre på rock/metal og på mainstream musikk. jeg liker i tillegg litt jazz også. Når det er metal på anlegget vil volumen ofte gå høyt og må det frem med treble og bass. Så hvis standard annlegget ikke klare det "litt" skikkelig, da må vi bare bruke de 16k nok ekstra da.
Vi kommer ikke (eller planlegger iallfall ikke) å selge bilen igjen. Helst kjøper jeg den bilen og kjører den de neste 30 år eller mer.

Sitat fra: Mippen på mandag 27. oktober 2014, klokken 00:01
Har lest litt og folk som har standard anlegget sier det er ok til lydbok og radio, men ikke for å få fram det beste i låtene. Nå er det riktig nok ikke den beste plassen for de store lydfrelste å være i bilen men det er bedre med et godt anlegg i en elbil enn i en bråkete liten vanlig bil. De som har valgt standard sier de ikke angrer. Så du må bare se hva du selv ønsker.

Så hvis det er bare lyd framme som en bedriftsbil to-seter har, da er det ikke noe vits å ha standard anlegget, da må vi bare ta lydpakken også.
Nåværende bil har vel ikke en lydpakke. Når jeg kjøpte bilen var det ikke noe radio i den, så jeg kjøpte en eller annet pioneer system. Koblet dette opp mot de 4 høytalere + 2 tweeter og det høres bra nok ut. Mangler vel litt bass kanskje men det gjør ikke noe for oss. Så derfor igjen spørsmålet:
Er det bare bass som mangler - en tung mid/low range
eller mangler det mye i standard utgaven?
07.04.2016: 35k km
03.04.2017: 70k km
24.08.2017: 81k+km
Tesla Model S 85D "T.I.M." EL59908 P79502 juni 2015
Tesla Model S 100D "SATAN TIM" EK? F210186 sept 17

Mitsubishi Galant 2.5 V6 DOHC "M.G." 276k RK42358 2006

Reservert: 1 Model 3 RN107190885
selger EL59908, bytter til ny S100D

Muffinman

Ord blir fattige i denne sammenhengen. Du bør prøvelytte begge alternativer under kjøring og sammenligne.

sn0le

Sitat fra: Naphoc på mandag 27. oktober 2014, klokken 03:08
Den tar jo flac lossless fra USB, så der burde det iallefall ikke stå på filformatet :)

Tommel opp for at mediaspilleren i bilen takler masse fine formater.

Men tommel ned for et GUI som mildt sagt er skuffende.
Hjelper meg lite å ha hele musikksamlinga, noe rippet i FLAC, på en USB når det er så vanskelig å finne sanger, sette på Shuffle eller bruke spillelister.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

petersv

Sitat fra: Lokführer på mandag 27. oktober 2014, klokken 09:31
Sitat fra: darthy001 på mandag 27. oktober 2014, klokken 09:16
Sitat fra: petersv på mandag 27. oktober 2014, klokken 07:54
Jeg hadde uten. Bra lyd, men ikke så mye lyd bak. Det er heller ikke så mye lyd bak med pakka da. Trenger du ikke DAB (dvs. du har mobildekning der du ferdes) er den ikke nødvendig.

Den største fordelen uten pakka er større bagasjeplass (ingen subkasse.)
Tar virkelig subkassen merkbart med bagasjeplass!? Noen som har bilder med og uten?
Nei, den tar overhodet ikke mye plass.

Den tar endel plass jo. Lagret alle kabler etc. på den plassen. Tippet 30 liter ca.

edorf

kr. 15.800 kan ikke forsvare forskjellen på de to alternativene. Men det mange andre ting som heller ikke kan forsvares ut fra fornuft. Eks. 21 tommers hjul til kr. 28.000 ekstra.
Jeg begynte med en fornuft Tesla S85 og er veldig fornøyd med det. Men likevel "måtte" jeg bare bestille en P85D med masse utstyr. Ikke alltid fornuften vinner.

sosiss

Det er ikke til å komme fra at mye henger sammen med merprisen på 15800- som for mange kun er for å få DAB (DAB+)-. Det som er ankepunktet her ar jo å levere en "premium" bil i 2015 uten DAB- det er jo i seg selv bortimot ufattelig når vi må forholde seg til et nasjonalt vedtak (som nokså sikkert) blir utsatt et par år eller så. Er det ingen her som har erfaring fra DAB-adapter mot standard lyd fra TMS?

petersv

Hvis DAB er det man vil ha ville i alle fall ikke jeg brukt det som påskudd for å kjøpe lydpakka. Implementasjonen er helt bak mål, både HW og SW. Skal du ha DAB er dobbel tuner et must, det får du ikke av Tesla. Kjøp heller et godt adapter med dobbel tuner.

Personlig synes jeg også DAB-satsingen er helt bak mål, men det er en helt annen diskusjon ;) Men poenget er, bruk nettradio, det er framtida og du får det med og uten lydpakke!

Epleskreller

Har lydpakken i dag, den ble bestilt pga DAB og kostet 6-7000..

Bestilte i dag en 85D uten lydpakken,  syns det blir for dyrt med DAB..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Muffinman

Syntes ikke lydpakken var verdt pengene når den kostet kr. 6500, og droppet den. I løpet av året jeg har hatt bilen har jeg kjørt en rekke andre biler med lydpakken, og har bestilt neste bil også uten lydpakke. Ikke interessert i DAB, og syntes egentlig at rumlebass var den største forskjellen. På to av loanerene jeg har hatt med lydpakka var det skurring når det ble skrudd opp.

Smak og behag, men ikke noe for meg.

F_P

Bestilte selv lydpakka for å få DAB, og bedre lyd sånn generelt. Beste lyden jeg har hatt i en bil rett fra fabrikk. Når det gjelder DAB er løsningen nesten komisk dårlig lagt opp som flere har påpekt.

Har forøvrig testet Dension DAB+U rett i USB-stikket for å se om DAB er mulig å få den veien for de som ikke har lydpakken. Det gikk dessverre dårlig siden bilen ikke "ser" DAB-tuneren. Venter nå på neste generasjon DAB+U som skal komme i november for å se om den kan løse DAB-problematikken til de som ikke har lydpakke.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Hyperstress


Sitat fra: edorf på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:35
kr. 15.800 kan ikke forsvare forskjellen på de to alternativene.

Dette er jo en høyst personlig mening.

Jeg har testet begge. Standardanlegget er bedre enn jeg trodde det skulle være, men det er stor forskjell til lydpakken. Om du ikke er spesielt interessert i musikk og ikke har behov for å spille høyt så ta standard. Om musikk er en viktig del av bilturen din så ta lydpakken.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

OleT

Jeg har lydpakken - egentlig bestilte jeg den på grunn av DAB, men nå er jeg glad for det selv om jeg så godt som ikke bruker DAB. Jeg hører mye klassisk og tungrock, begge deler krever egentlig lydpakken.
Jeg forsøkte å høre samme lydsporet fra telefonen over bluetooth og USB, forskjellen er så stor at bluetooth er uaktuellt for det formålet. For meg, i alle fall.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

GOS

Sitat fra: OleT på torsdag 30. oktober 2014, klokken 07:44
Jeg har lydpakken - egentlig bestilte jeg den på grunn av DAB, men nå er jeg glad for det selv om jeg så godt som ikke bruker DAB. Jeg hører mye klassisk og tungrock, begge deler krever egentlig lydpakken.
Jeg forsøkte å høre samme lydsporet fra telefonen over bluetooth og USB, forskjellen er så stor at bluetooth er uaktuellt for det formålet. For meg, i alle fall.

Ole
Har du iPhome?
Var det lavoppløst lydfil som du streamet fra mobilen?

Når jeg streamer høyoppløst via blåtann fra mobiler, så skal du ha veldig gode ører om du hører noe forskjell på det og det jeg har av flac (tapsfri oppløsning) på USB pinnen som står i.
Jeg har lydpakka.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

petersv

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 30. oktober 2014, klokken 07:37

Sitat fra: edorf på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:35
kr. 15.800 kan ikke forsvare forskjellen på de to alternativene.

Dette er jo en høyst personlig mening.

Jeg har testet begge. Standardanlegget er bedre enn jeg trodde det skulle være, men det er stor forskjell til lydpakken. Om du ikke er spesielt interessert i musikk og ikke har behov for å spille høyt så ta standard. Om musikk er en viktig del av bilturen din så ta lydpakken.

Du går jo i din egen felle ;) Musikkinteresse har ingenting med valg av lydpakke å gjøre!

Dennis

Gikk for den største lydpakka siden jeg hører mye på musikk og høyt.
DAB er bare tull og fjas og kommer til å tape for Internett radio. Har Internett radio i bilen idag og det fungerer utmerket de aller fleste stedene. Er veldig kjekt å kunne høre på hvilken som helst radio kanal fra hele verden og ikke være låst til det lille utvalget som er i Norge som spiller det samme om og om igjen hele dagen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA