Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva har dere betalt for oppgradering til 400v for ladestasjon i hjemmet deres?

Startet av mr.rs4, søndag 26. oktober 2014, klokken 22:35

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: Mippen på mandag 27. oktober 2014, klokken 23:38
Når det gjelder å lade med blått adapter på 16a kurs. Vil ikke jeg belaste kursen 100% da over en gitt tid? Det er vel ikke helt å anbefale... Jeg lader på 16a med leafen min også men det er vel litt sikkerhetsmargin har jeg regnet ut, og gjør det ikke hele tiden. Hvor mange km i timen ca får jeg med 16a og blått adapter?
Det går bra å lade 16A kontinuerlig på en (relativt moderne) 16A sikret krets.  Det er schukokontaktene som etter forskriften helst ikke skal ha kontinuerlig belastning over 13A.

Med 16A får du drøyt 15 km/t typical.  Dvs at du potensielt kan fylle på 100 mil pr uke hvis du lader i snitt 10 timer hver natt.  Det er naturligvis langt over hva en vanlig bilist kjører i løpet av en uke, særlig uten å benytte superladerne.

mr.rs4

Takker for alle svar / innspill.

Men som jeg er litt redd for lade angst, vil jeg forsikre meg på forhånd. MEN at jeg kan "prøve" kjøre med det jeg har nå et stund, må jeg vel klare...

Har vel 16amp og 230volt, om jeg strekker ny kabler ut til stikk på veggen på huset(og bytter ny sikring).

Men min forskning vil fortsette(da jeg ikke vil betale 20-30tusen)
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

boppus

Sånn gjorde jeg det:

Gravde en grøft fra huset til oppkjørselen, ba elektrikeren komme og installere 230VAC/32A enfas blå kontakt på baksiden/hussiden av stolpen. Kabelen er 10 kvadrat, en størrelse kraftigere enn strengt tatt nødvendig.

Selve stolpen er en 3" trykkimpregnert sak, som er støpt ned i en kasse med betong, ca en meter over bakken, og skråskjært i toppen. Stolpen er deretter bordkledd og malt nesten sort, og det er også lys på den foran mot oppkjørselen, som er koblet på husets fotocellebryer. Trestykket på toppen er skiftet ut med en skiferplate festet med sikafleks. Artig lite høstprosjekt.
Just add Tesla.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

sn0le

@mr.rs4:
Hvis du alikevel må sette inn ny sikring, trekke ny kabel etc så er det kun marginal prisforskjell å be elektriker trekke en tykkere kabel, sette opp en blå 32A 1-fas kontakt og sette opp en sikring som er større enn 16A.
Du kan fint bruke 20A, 25A eller 32A.
Noen nettleverandører har gjort det søknadspliktig å ha større 1-faskurs enn 25A, men det bør elektrikeren kjenne til om er tilfelle i ditt område.
Så da faller det i bunn og grunn ned på hva du kan hente ut av sikringsskapet ditt uten at du må gjøre større endringer der.

Ladehastigheten er ca 1km/t pr ampere på 1-fas lading. Så 20A = 20km/t, 25A = 25km/t og 32A = 32km/t.

Selv kjører jeg bare 70-100km pr dag og lading på min 16A er unnagjort på 5-7 timer.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Mippen

Sitat fra: Boppus på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 01:29
Sånn gjorde jeg det:

Gravde en grøft fra huset til oppkjørselen, ba elektrikeren komme og installere 230VAC/32A enfas blå kontakt på baksiden/hussiden av stolpen. Kabelen er 10 kvadrat, en størrelse kraftigere enn strengt tatt nødvendig.

Selve stolpen er en 3" trykkimpregnert sak, som er støpt ned i en kasse med betong, ca en meter over bakken, og skråskjært i toppen. Stolpen er deretter bordkledd og malt nesten sort, og det er også lys på den foran mot oppkjørselen, som er koblet på husets fotocellebryer. Trestykket på toppen er skiftet ut med en skiferplate festet med sikafleks. Artig lite høstprosjekt.
Just add Tesla.

Har du bilde og hva betalte du for alt? Vurderer å gjøre noe lignende selv. Har fra før gjort noe lignende bare fått montert kontakt på veggen. Fikk lagt inn strøm i uthuset i samme slengen og fikk montert opp noen lys og lamper inne. Ellers er 16a kursen min dedikert til elbil. Betalte 10k for strøm i uthuset, lys og kontakt til elbil. Måtte legge ca 10 meter med kabel og fikk ny 16a kurs til elbilen.
Fremtiden er elektrisk.

Harlex

Hva med pris på 230v 32 A 1 fas? Hva har dere betalt for det dere som har det?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

mr.rs4

Veldig bra innlegg & info av dere alle her.

Jeg kommer nok til å trekke opp noe nytt, men usikker hva jeg har i sikrings boksen(jeg får ikke sjekket det før om kanskje 1uke), men noe kommer, og kanskje størst mulig, siden samme jobb å utføre. Noe dyrere deler blir det jo da, men får se iførste omgang hva jeg har i sikrings skapet, er det "godt nok" så bli det kanskje bra med 230V?
Men er det for lite i sikrings boksen, og jeg har mer å gå på i boksen ute ved enden av eiendommen, så tar jeg maks mulig.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Harlex

Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Leif1

Har du noe info om hvordan det ser ut fra før i sikringsskapet ditt og lengde på kabel dit du skal etc?
Konvertitt fra S til X

lurium

Jeg har byttet ut schukoen min med en slik:
http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-32a-2pol-jord-230v-6h-ip44/1578121/Product.html?Event=pathlist

Da kan jeg trekke 16A konstant uten å tenke på varmgang, det er jo tross alt 2,5m2 ledning på en 16a kurs og da er jo ting "laget" for å tåle 16A.

sosiss

Det er en trøst at nokså mange sier de klarer seg godt med 16A og blå vegg-kontakt i hjemmegarasje, selv med daglig bruk på et titalls mil eller så. I denne bransjen er det nok lett å ga inn i max-løsninger med 400V trafoer og det som verre er. Jeg satser på 16A, men har tenkt ferdig for 32A enfas.

lurium

16A virker å holde for de fleste, selv tenker jeg å prøve det først for så kanskje vurdere en løsning fra transnova når den kommer neste år (Q1 2015).


http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/

3-fase 230V 32A inn   -> Type-2 ladekontakt ut med ~11 kW

Tuxedo

16A skal holde for alle som ikke skal bruke bilen som langpendlebil, dvs pendle mer enn 10 mil tilsammen pr dag, pluss litt småkjøring i tillegg.

Pompel

Selv pendler jeg 15 mil t/r per dag og nå på fredag skal jeg få lagt opp det elektriske så det er klart til bilen kommer om noen uker.

Det jeg gjør er å få satt inn en trefase 32A kurs i sikringsskapet med tilførselskabel ut til en koblingsboks på ytterveggen. Derifra trekkes det så enfase til blå veggkontakt. Dette ender opp på ca 7000,- inkl mva.

Jeg har per i dag ingen veggkontakt ute så jeg må uansett legge nytt og på denne måten har jeg gjort klart for Zapcharger om den blir aktuell. Jeg tror derimot at jeg skal klare meg med denne løsningen og lade med 20-25A om natten. En eventuell "oppgradering" fra denne løsningen er å etter hvert montere en av ladeboksene til jkirkebo om jeg føler behov for en fast kabel i stedet for å bruke UMC+adapter.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Mippen

Sitat fra: Thomas M på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:59
16A virker å holde for de fleste, selv tenker jeg å prøve det først for så kanskje vurdere en løsning fra transnova når den kommer neste år (Q1 2015).


http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/

3-fase 230V 32A inn   -> Type-2 ladekontakt ut med ~11 kW

Hva vil denne koste?
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA