Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva har dere betalt for oppgradering til 400v for ladestasjon i hjemmet deres?

Startet av mr.rs4, søndag 26. oktober 2014, klokken 22:35

« forrige - neste »

mr.rs4

Hva har dere betalt for å oppgradere til 400v ladespenning?
Jeg har 3 fase 230v inn til huset. Må bare koble det opp.
Men 400v er jo kjekkere.
Og da trenger jeg en trafo som transformere spenningen opp til 400v.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Trustno1

Jeg vurderte det samme selv, men ble til at jeg testet med en 32A 1fas type2 ladestasjon først.

Har til nå kjørt 29k km siden mars, og har enda ikke følt at ladehastigheten er for treg.

hgs

For vår del fikk vi antydet ca 20000 for trafoen, + noen timers jobb.
Dette var uaktuelt, da vi skal bygge nytt hus om kort tid. Det går faktisk overraskende greit med blått uttak og 16A lading, selv med 40kkm i året. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Nasse

Har 400V 16A i garasjen - men hiver meg på det andre har sagt: Jeg har aldri hatt bruk for det...

Får du 32A enfas er det jo gull. Selv med 20 mil pr dag hadde det nok gått fint med 16A enfas også. Er litt usikker på vinteren riktignok - med kaldstart fra jobb...

Lokführer

Kom hjem fra fjellet i går. 11 mil igjen på batteri. Kjørte litt ærend i går kveld.
Nesten 80% (284km) i dag.
Har 16A(13A) 220v. Jeg vurderte det samme, men er henrykt over at jeg ikke sløste bort 20-30.000kr på noen heftig løsning.
Slike stasjoner er for lavrekkeviddelbiler IMHO.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Trøndertesla

Jeg vurderte både "det ene og det andre" - løsninger fra 10-30.000,-. Jeg har nå kjørt 44.000 km og har ladet hjemme på 230V/13A, og aldri hatt noe behov for noe annet.
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september



cra

Mitt soleklare råd er i alle fall at du prøver en stund med det du har før du gjør dyre (og potensielt helt unødvendige) oppgraderinger! Har kosta på meg et 32A 1-fase uttak, og selv det er i grunn ganske overkill for mitt daglige behov. En eller to ganger siden mars har jeg virkelig hatt bruk for dette, og hadde det ikek vært for at det er vanskelig å komme nærme huset vårt om vinteren hadde jeg muligens skippet hele greia og brukt komfyrkontakta de to gangene i året 13A ikke duger. Største fordelen er egentlig at jeg nå har CEE-kontakt i stedet for shucko.

Så: prøv uten å endre noe som helst. Gi det noen uker, og da vil du ha bedre forutsetninger for å vurdere hva du trenger. Begynner det å bli fullt på konto så er det jo selvsagt ingenting i veien for å bidra til det lokale næringslivet ved å leie inn en elektriker. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Quintilian

Vi fikk lagt inn 400V 16A trefas når vi bygde hus i fjor.

Kostet 4500.- totalt inkl. ladepunkt i garasjen...

Så langt er vi utrolig fornøyd med å ha såpass mye juice tilgjengelig; vi er en del på langtur og da er det greit å kunne lade opp bilen over natta når man kommer hjem med lite batteri. I tillegg gjør det at vi ikke trenger å lade så ofte (ja jeg vet at vi "bør" gjøre det - men i praksis kjører vi ofte fra 270km (som vi lader til som standard) til ca. 50 km før vi lader opp igjen... Da tar det bare 3-4 timer før vi er i mål....

Ludvig

Innstallerte trafo i garasjen som gir 400V med 32A trefas og funker som juling. Får 45-60 km i timen avhengig av spenning i området. Veldig kjekt men ikke et must....


Edit: Fikk trafo til innkjøpspris via via (ca. 12000 ink, mva) + elektrikerarbeid
Dolphingrey P85+
VIN P15328
57000 km

Dette er en teit effekt                                                                                                                                                                                                                          irriterende?

tSla

Nå skal ikke jeg anta hva du trenger av ladehastighet, og jeg kan heller ikke komme med noe direkte svar på det du spør om, beklager. Men, Tesla er min første elbil, og jeg hadde skikkelig "ladeangst" før jeg fikk bilen. Dvs. at jeg var bekymret for om jeg kom til å få lade hurtig nok!

Fasit etter over ett år eierskap er at 10A kursen i garasjen holder i massevis til daglig bruk! Jeg fikk installert et 32A blått industri uttak (230V) på gårdsplassen som jeg bruker dersom jeg trenger litt mer juice. Gjør som de andre her sier, vent litt å se hva du eventuelt trenger før du bruker mye penger på dyre installasjoner  ;)
Tesla Model S P85+

JørundG

Tenk litt på om du trenger å øke inntaket til huset. Det måtte jeg, da jeg ønsker mulighet til å lade minst to biler samtidig og ønsker hurtig lading. Det koster ekstra med nytt inntak. (undersøke med den lokale netteier)

Jeg ser på mulighet for hurtig lading av biler som en attributt ved huset, på samme måpte som varmekabler i gulv, to bad etc. Nødvendig? Nei. Kjekt å ha? Ja. Dersom du skal lade to eller tre elbiler relativt hurtig trenger du 20kW+ i ekstra leveransekapasitet på ditt anlegg, mange har ikke mulighet til dette på eksisterende anlegg. Har ikke problem med å se for meg en fremtid der vi alle har flere elbiler, at vi får besøk av folk med elbil som har kjørt langt etc.
Spesielt når det er sprengkulde vil ekstra forsyningskapasitet være av interesse, da det i tillegg går energi til å varme batteri og eventuell forvarming av kupè før langtur.

Ikke alle må ha 400V for å oppnå hurtiglading. Nylig installert en 7kW, 32amp (230V), venter på 18kW HPWC-løsning (80amp 230V). Jeg er heldig med min netteier siden de godtar 230V 80 amp, men det kan hende at andre også får lov til det. Griffel mente det var "viltert" (og jeg liker ordvalget). Jeg bor svært nærme en av påkoblingsstasjonene det var derfor det gikk i orden fikk jeg forklart av netteier.
I best: Mod Y Performace, Mod X og Cybertruck
2017-2020 X100D
2013-2017 SP85 (en periode verdens nordligste Tesla eier)

Mippen

Spennende lesing. Har leaf nå og benytter meg av 16A schuko. Fungerer stort sett greit men det er noen ganger jeg har kommet hjem med lite strøm og trenger sårt strøm for å komme meg videre. Da har det noen ganger vært et problem. Når jeg får tesla vil batteriet bli større og lader jeg ofte som på leafen vil jeg alltid ha nok strøm. Men det er vel også anbefalt å lade hurtigst mulig uten å hurtiglade for å beholde kapasiteten til batteriet best. Derfor er det vel kanskje ikke så dumt med for eksempel 32a enfas eller 3 fas? Det er uansett ikke anbefalt å lade mye på schuko pga sikkerhet. Dere som har cee stikk hjemme, bruker dere adapteret til tesla eller egen kabel?

For min del er det bare å trekke en kabel rett gjennom veggen og montere støpsel på veggen og eller ladestasjon
Fremtiden er elektrisk.

Anders Heibø

Sjekk ut: http://zaptec.no/

De skal komme med Zap Charger som inneholder en knøttliten 11kW 400V trafo, tidligere omtalt her på forumet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11675.0.html

Jeg har enda ikke forhørt meg om pris men det virker veldig interessant når jeg en gang får byttet hovedinntaket.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA