Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har en Think som er "ferdig" - hva skal jeg gjøre

Startet av bjarteo, tirsdag 17. februar 2009, klokken 20:03

« forrige - neste »

bjarteo

Hei, jeg har en think fra 2002 som har rundet 80.000, men nå er det nok slutt på "billig" kjøring. Har hatt minimum 2 batteri eksplosjoner og lurer på hvilke alternativer jeg har. Er det noen på sørlandet som er behjelpelige med å skifte ut batterier og slikt, eller må jeg sette den hos Bay auto og betale ei enorm regning. Er det evt. like greit å skifte til helt ny pakke og selge de gamle batterien på bruktbørsen?

Hva sier dere?
Rød liten sak som svirrer rundt Lillesand.

Gaute

Hei!  Trist med batterihavariet ditt, men du har muligheter.  I Kristiansand har vi Pluto og Ken som trolig kan hjelpe med å sjekke ut/ rekondisjonere / skifte celler.  En annen mulighet hvis du er litt tolmodig, er å se an hva som kommer ut av den batteri testen som firmaet Alternativ energi i Grimstad gjør nå med noen Citroenger som de har puttet litium ferro batterier i.  Hvis dette går veien vil de trolig kunne levere nye batterier med levetid på ca 2000 ladesykluser. Da kan du fort kunne legge 200000 km til nåværende km. stand på din bil.
"Bly" hadde et innlegg på Elbil forumet for noen uker siden, der han fikk over 200km ut av en lading på sin Saxo med disse batteriene.
Det hele er et spørsmål om hvor mye du vil legge i bilen, eller om hvor fort du må ha bilen på veien igjen. ;)
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Ken

Jeg kan montere  noen blokker hvis vi kan skaffe oss noen brukte blokker. Du finner meg som styreleder i Agder Elbilforening ved å logge inn til www.elbilagder.org. Vi snakkes
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

froland

Hei på dere! Er det noen som vet hvor mye han måtte betale for de batteriene? Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Ken

Det var snakk om Kr60,000 for en lithium pakke til en Think bil. Høres billig ut. Vi bør vente til han har utarbeidet en lithium løsning til Think biler. For den prisen ville han få en god del kunder.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

#5
En 100 Ah lithiumpakke til Think vil veie ca 150 kg mindre enn originalen.
Alternativt 200 Ah til 50 kilo mindre enn originalen.
En annen faktor er lithiumpakkens indre motstand, som jeg tror er litt mindre enn originalt
Det gir til sammen bedre akselerasjon og bakkeklatringsevne, og noe øket rekkevidde.

Det er også mulig at en lithiumpakke bedre vil tåle de utladinger som Think'en kan forårsake, 270A. Dette siste vil være avgjørende for om det blir vellykket.

MEN!
Laderen må skiftes eller tilpasses, eller rettere batteri må tilpasses laderen.
Originalladeren kan gi 175 volt, eller nok til å brenne opp over 40  lithiumceller.
Laderens terskelspenninger ca 150 volt, og deretter gir den 15-17% etterlading.
Altså må terskelspenningen nås når batteriet er 80-85 % oppladet.
Ut fra det jeg har lest om lithium, vil levetiden reduseres når cellespenningen under lading blir over 4,1 volt. Altså må pakken ha en overvåkning på hver celle, som sørger for at denne grensen ikke overstiges.
Dessuten tåler ikke cellene at spenningen kommer under 2,5 volt under utlading.
I temperaturer under frysepunktet vil det også oppstå begrensninger.
Alle disse tallene er omtrentlige, da de vil variere med forskjellig kjemi og fabrikat.

Derfor er jeg er skeptisk til å kjøpe en "billig" lithiumpakke.
Her i Norge har vi både lange og dype tuneller, lave temperaturer om vinteren, i kombinasjon med høy luftfuktighet.
En batteriløsning bør utprøves under norske forhold før den kan selges som ferdigvare.

Bortsett fra å blåse opp et par mobiltelefonbatterier, har jeg ingen praktisk erfaring med lithiumbatterier, men jeg har lest litt om emnet, nok til å forstå at det ikke er noe å eksperimenter med for amatører.


Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Kan man  trekke 270 A ut av en Think batteripakke? Ikke etter mine erfaringer.

Det var snakk om å montere ny lader  og det håper jeg fordi det vil frigjøre ladere for andre Thinker. BMSen i Think ville være nesten ubrukelig også. Vi få se hva han få til.

Blokkene er 12 volts med noe innebygd elektronikk. Jeg tror at dette hindre under- og overspenning. De er Litium Jern fosfat blokker som er nokså stabile og ikke utsatt for brann.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Motoren trekker maksimalt 235 A. Varmeapparatet 30 og dc trekker 3-5 ampere når 12 volt trekket er maksimalt. Det er derfor jeg mener at varmeapparatet skulle hatt en bryter som slo det av ved med enn 1/2 gasspådrag.
Hvis dette varer flere minutter i en lang stigning, da er det ikke rart at batteriet brenner innvendig.
Indremotstanden i STM 100 er 4 mohm pr blokk.  Ved 19 blokker blir det 0,076 ohm.
100 A gir et spenningsfall på 7,6 volt.  270 A gir et spenningsfall på 20 volt!
270 A ganger et spenningsfall på 20 volt gir 5,5 kw oppvarming i batteriet.
Mao. en skikkelig varmeovn.

Lithiumbatterier har mindre indre motstand pr blokk, og lavere antall blokker.
Det er bare å glede seg til de blir tilgjengelige til en spiselig pris.
60.000 koner høres meget bra ut, da blir regnestykket greit om en får batteriet til å vare.
      Hvordan er garantien, og hvordan er pakken sikret mot mishandling?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bjarteo

Ja, dette høres jo forlokkende ut. Hvis man da i tillegg kan få en slant for gamle celler og lader blir det jo en riktig god løsning.

Jeg får ta kontakt med vedkommede i Grimstad, så skal jeg nok oppdatere tråden med evt. pris informasjon o.a.
Rød liten sak som svirrer rundt Lillesand.

Ken

#9
Han Svein er en seriøs aktør tror jeg og prøver ut to batteripakker nå montert i en Saxo (200Ah)og Berlingo (100Ah). En blokk har blitt sendt til NTNU for hurtig syklussing til å se hvis de holder mål av 2000 ladinger. Han driver til daglig Alternativ Energi som selger solcellepaneller, vindmøller, batterier osv.

Han har kjørt rundt i den Saxoen med bly i vente for noen gode og rimelig litium blokker.
Vi få håper at han få til et godt system til Think biler som ivareta litium blokker og er trygt og pålitelig. Husk de tre T`er.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bjarteo

Hei, hadde en hyggelig EL-bil snakk med Svein. Prisen dere skriver om på 60.000,- er for 100ah pakka (prisen er fra en tid før dollaren hoppet i taket). Han er i forhandlinger med fabrikken mht pris. Han jobber også med en 150ah pakke i tillegg til den tidligere nevnte 200ah pakka. Vi må nok smøre oss med litt tålmodighet, men jeg tror absolutt dette er verdt å vente på!

Så er det en sjanse for at det blir mange brukte ladere og celler på markedet etterhvert!
Rød liten sak som svirrer rundt Lillesand.

Ken

Trnger du hjelp å få ut de gamle blokker?
Hilsen "Gribbe" Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bjarteo

Jo, det kunne jeg jo få litt hjelp til, men spørsmålet er vel heller om det er noen som vil kjøpe blokkene, og evt. til hvilken pris. Du kan vel få dem til en grei "hentepris" om du får dem ut selv... Send meg en e-post så kan vi finne ut av dette.  Jeg prøvde å sende deg en e-post, men fikk den i retur.

mht. bytte til ny pakke så fikk jeg telefon fra Svein i går, han legger inn bestilling i løpet av uke 11, så om noen vil henge seg på så er det nå. For eget vedkommede så vil jeg vente litt med operasjonen, da vi ikke har stort behov for bilen nå, får se om vi tar det til sommeren/høsten, så kan man jo håpe på at dollaren faller til den tid:-$
Rød liten sak som svirrer rundt Lillesand.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA