Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Intervall-visker

Startet av RaBalder, lørdag 25. oktober 2014, klokken 09:00

« forrige - neste »

RaBalder

En av de tingene jeg ikke har slått meg til ro med på min Tesla er vindusvisker-styringen. Automatikken er ikke forutsigbar.

Så jeg hadde ønsket meg en mulighet til å ha god gammeldags intervall-styring på viskeren.

  • Kan aktiveres som et valg på den store skjermen.
  • Og styres f.eks. med høyre rulle-hjul på rattet for å justere frekvens på viskingen.

Den skulle kunne leveres med en firmware-oppdatering.

Veggen

Har hatt samme tanke.
Det er relativt ofte automatikken og jeg er uenig i viskerfrekvensen.
En måte å styre dette manuelt hadde vært kjærkomment.

getor

Helt enig! Viskerstyringen lever sitt eget liv. Steg 1 og 2 er bortimot det samme, steg 3 er jevn og god men kjoerer gjerne uten forsvarsel i dobbel hastighet mens steg 4 setter den ned til normal igjen. Gaarsdagens regnever oppover Hadeland ble en merkverdig viskerseanse, og endt med steg 2 og hyppige manuelle trykk.
Om det er noe som er rett og slett elendig på denne bilen så er det nettopp viskerstyringen. Jo mer leamikke dess mer trøbbel er det noe som heter, og det gjelder til gangs her.
Gir min fulle tilslutning til "krav" om manuell styring.

Muffinman

Er det fire steg på regnsensoren nå? Min har bare to.

getor

@ Muffinman

I mangel av begrepet, jeg viste til de fire 'klikkene' på hendelen.

Muffinman

På steg 1 og 2 er viskerene styrt av regnsensoren. Steg 3 og 4 er faste hastigheter, hvor 4 er raskest.

Men enig i at styringen på trinn 1 og 2 ikke fungerer helt bra. Det er vel fjerde bilen jeg har med regnsensor og det har ikke fungert som ønsket på noen, men denne er vel den som er lengst unna. Intervallstyring ville vært kjærkomment.

SR

.....eller bare rett og slett at Tesla fikser regnsensoren. Det er jo et poeng i seg selv at regnsensoren har erstattet intervallbryteren på nyere biler. Og det skulle vel egentlig bare være en SW fiks???
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

Muffinman

Kunne vært hyggelig at regnsensoren fungerte skikkelig. Men så langt har jeg ikke kjørt en bil hvor dette har fungert særlig bra. Mulig det går på preferanser.

Kjell Leaf

Sitat fra: Muffinman på søndag 26. oktober 2014, klokken 11:06
Kunne vært hyggelig at regnsensoren fungerte skikkelig. Men så langt har jeg ikke kjørt en bil hvor dette har fungert særlig bra. Mulig det går på preferanser.
Jeg syns regnsensoren fungerer veldig bra på min Leaf, også i min tidligere BMW 5 serie fra 1997 fungerte regnsensoren helt topp. Jeg har ikke behov for å kjøre viskerne manuelt. Jeg ville aldri byttet bort regnsensor med intervall.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

RaBalder

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 26. oktober 2014, klokken 11:26
Sitat fra: Muffinman på søndag 26. oktober 2014, klokken 11:06
Kunne vært hyggelig at regnsensoren fungerte skikkelig. Men så langt har jeg ikke kjørt en bil hvor dette har fungert særlig bra. Mulig det går på preferanser.
Jeg syns regnsensoren fungerer veldig bra på min Leaf, også i min tidligere BMW 5 serie fra 1997 fungerte regnsensoren helt topp. Jeg har ikke behov for å kjøre viskerne manuelt. Jeg ville aldri byttet bort regnsensor med intervall.

Det trenger ikke være enten eller. Både og.
Vi vil ha regnsensorer og vi vil ha intervall. Skulle ikke være noe problem å ha begge deler.

lurium

BMWen min har regnsensor som fungerer....dvs sånn tålig bra.
Intervall er gammeldags. regnsensor som fungerer er hva kundene ønsker.

Bor i Bergen :)

Muffinman

#11
Regnsensor i Bergen bør jo være enkelt. Fast kobling til 12v, eller en slik til pynt:


lurium


medic.66

På leafen min fungerer regnsensoren sånn tålig greitt. Har mulighet til å stille inn følsomheten på sensoren. Men på Volvoen vår har vi mulighet til å slå av regnsensoren og bare kjøre på fast intervall eller fast hastighet trinn en og to. Dette synes jeg er en glimrende løsning som Volvo har. Slipper at viskerene går bananas på full hastighet når man egentlig ikke har bruk for denne hastigheten.
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 tekna kWt solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang

RuneW

Sitat fra: medic.66 på mandag 27. oktober 2014, klokken 09:15
På leafen min fungerer regnsensoren sånn tålig greitt. Har mulighet til å stille inn følsomheten på sensoren.

Det gjør den på min Leaf også - omtrent 75% av tiden. Ellers er den bare til irritasjon. Kanskje spesielt ved lett regn. Da er den helt på trynet og jeg sitter heller og bruker den manuelle visk-en-gang-metoden.

Men, men. Vi har vel alle forskjellige terskler på hva vi synes er ok  :)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA