Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Smart luftfjæring

Startet av PerC, fredag 24. oktober 2014, klokken 23:23

« forrige - neste »

Haldenser

Valgte selv bort luft da jeg:
1. Skal ha bilen lenge og vil unngå et dyrt bytte av disse som vil skje i løpet av bilens levetid
2. Testet biler med begge typer dempere/fjøring og merket ingen forskjell. Kjørte senest i dag på norske telehi-veier aka "hull med litt vei rundt" og sammen med ikke alt for stivt understell var dette mer behagelig enn i tiidligere biler med god margin.
3. Bilen er mer en høy nok i alle situasjoner jeg har opplevd mtp vinterforhold, ferger, parkgarasjer osv
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

petersv

Sitat fra: Haldenser på onsdag 15. april 2015, klokken 21:32
Valgte selv bort luft da jeg:
1. Skal ha bilen lenge og vil unngå et dyrt bytte av disse som vil skje i løpet av bilens levetid
2. Testet biler med begge typer dempere/fjøring og merket ingen forskjell. Kjørte senest i dag på norske telehi-veier aka "hull med litt vei rundt" og sammen med ikke alt for stivt understell var dette mer behagelig enn i tiidligere biler med god margin.
3. Bilen er mer en høy nok i alle situasjoner jeg har opplevd mtp vinterforhold, ferger, parkgarasjer osv

1. Kan vel bare bytte til stål når de er utslitt?
2. På brostein merker man stor forskjell, lite ellers som du sier.
3. Helt relativt, alle biler er høye nok til de ikke er det lengre.

nortrahof

På en såpass tung bil som TMS har luftfjæring absolutt noe for seg. Det har jeg erfaring fra på bobiler.
Er ikke bekymret for levetiden til luftfjæringen med erfaring i samme bakgrunn.  - Den burde ha en levetid på 15-20 år minst. Stålfjærer er heller ikke feilfrie og de får mye juling på en såpass tung bil.

Nå er vel kanskje ikke luftfjæringen av den mest avanserte typen på TMS?. Da kreves vel en to-kammerversjon om man skal stille komfortnivået og ikke bare høyden. Da har man mulighet til å variere arealet som luftputene virker på slik at et lite areal gir mykere fjæring enn et stort.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Haldenser

Folk får tro hva de vil, men de av oss som har testet begge typer på samme føre merker ikke forskjell. Eneste er at stål ikke krenger like mye i krappe svinger, noe jeg ser på som positivt for kjøreopplevelsen. En bekjent har byttelånt bil med meg (denne har luft) og vi var begge enige i konklusjonen om at de føles like ut på samme forhold. Eneste luft har som fordel er å heves for de som skulle ha behov for en ekstra cm, senking lavt ser jeg ikke nytten av overhode her på berget.
Det er heller ikke rett frem å bytte luft med stål når de ryker...
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

Brede

I og med at vi kjøpte Performance og at luft var inkludert i P-pakken i de dager så hadde ikke vi noe valg når det gjaldt fjæring. Var likevel svært skeptisk på akkurat dette da vi ved salg av vår forrige bil måtte koste på luftfjærene tett opptil 60.000kr for å få bilen i strøken teknisk stand..

Har forresten i løpet av (snart) 18 måneder så vidt jeg kan huske aldri hatt bruk for heve/senke funksjonen.

Øyvind.h

En ting er over krappe kanter der bilen kan slå nedi, og senk på motorveien slik at forbruket går ned.
Men det er på vinteren jeg har brukt funksjonen mest. Eks ved gateparkering hvor det er mye snø kan jeg senke bilen og deretter heve den igjen for å unngå å bli stående fast oppå snøen. Kan også heve den maks for å komme over snøhauger lettere. Det har vært et kjærkomment supplement for en som er vant til å kunne flytte fronten sideveis med drivhjul foran. Det funker dårlig med rwd :)

I samtaler med Tesla har de også bekreftet at luftunderstellet dekkes av service-pakken, så kostnader til det tenker jeg ikke på. Skulle jeg hatt coil måtte bilen vært fast en del cm høyere enn low, noe den vel også er?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nortrahof

En annen ting er lys.....
På biler uten nivåkontroll i EU må det bygges inn en justeringsautomatikk på xenon-lysene for at de ikke skal blende motgående trafikk. Dette slipper man med nivåkontroll og luftfjæring.
Denne enheten står på side 17 i tegningsbunken under Option R EEU+ SU00.
- Om biler ombygges til standard fjæring, må slikt utstyr monteres og kontroll fra skjerm må også arrangeres.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Sjøhyene

Sitat fra: Brede på torsdag 16. april 2015, klokken 10:16
Har forresten i løpet av (snart) 18 måneder så vidt jeg kan huske aldri hatt bruk for heve/senke funksjonen.

Skjønner nesten ikke hvordan du har klart det. På vinteren tar jeg meg selv i bruke hevingen nesten daglig.
I tillegg kommer kjøring av og på ferger, p-hus med brå overganger til neste etasje etc. Eller bare generelt elendige grusveier med store hull.
Også når jeg vasker bilen, da også er det gull å kunne hever den for å komme skikkelig til med høyttrykkspyleren.
Luftfjæring og barneseter er de to tilbehørene jeg er blitt mest positivt overrasket over. Var i tvil om begge men ser på begge nå som ekstremt viktige for helhetsinntrykket mitt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Brede

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 16. april 2015, klokken 12:43
Sitat fra: Brede på torsdag 16. april 2015, klokken 10:16
Har forresten i løpet av (snart) 18 måneder så vidt jeg kan huske aldri hatt bruk for heve/senke funksjonen.

Skjønner nesten ikke hvordan du har klart det. På vinteren tar jeg meg selv i bruke hevingen nesten daglig.
I tillegg kommer kjøring av og på ferger, p-hus med brå overganger til neste etasje etc. Eller bare generelt elendige grusveier med store hull.
Også når jeg vasker bilen, da også er det gull å kunne hever den for å komme skikkelig til med høyttrykkspyleren.
Luftfjæring og barneseter er de to tilbehørene jeg er blitt mest positivt overrasket over. Var i tvil om begge men ser på begge nå som ekstremt viktige for helhetsinntrykket mitt.

Kommer veldig an på hvor en bor og hvilke veier en kjører på.
Ikke misforstå meg, jeg har brukt funksjonen, men aldri vært i en situasjon der jeg ikke hadde klart meg uten. :)

Amoss

Sitat fra: nortrahof på torsdag 16. april 2015, klokken 12:23
En annen ting er lys.....
På biler uten nivåkontroll i EU må det bygges inn en justeringsautomatikk på xenon-lysene for at de ikke skal blende motgående trafikk. Dette slipper man med nivåkontroll og luftfjæring.
Denne enheten står på side 17 i tegningsbunken under Option R EEU+ SU00.
- Om biler ombygges til standard fjæring, må slikt utstyr monteres og kontroll fra skjerm må også arrangeres.

Trodde dette kravet kun galdt ved sterke lys?  At dette var grunnen til at Model S i EU/EØS er utstyrt med svakere pærer enn i USA, så de slipper krav om nivåregulering og lyktespylere?  Om jeg ikke husker feil at US bilene utstyrt med 35W pærer mens EU/EØS bilene er utstyrt med 25W pærer.
Model S 85D

Pompel

Sitat fra: Amoss på torsdag 16. april 2015, klokken 14:04
Sitat fra: nortrahof på torsdag 16. april 2015, klokken 12:23
En annen ting er lys.....
På biler uten nivåkontroll i EU må det bygges inn en justeringsautomatikk på xenon-lysene for at de ikke skal blende motgående trafikk. Dette slipper man med nivåkontroll og luftfjæring.
Denne enheten står på side 17 i tegningsbunken under Option R EEU+ SU00.
- Om biler ombygges til standard fjæring, må slikt utstyr monteres og kontroll fra skjerm må også arrangeres.
Trodde dette kravet kun galdt ved sterke lys?  At dette var grunnen til at Model S i EU/EØS er utstyrt med svakere pærer enn i USA, så de slipper krav om nivåregulering og lyktespylere?  Om jeg ikke husker feil at US bilene utstyrt med 35W pærer mens EU/EØS bilene er utstyrt med 25W pærer.
Nei, årsaken til at EU-biler har svakere lys er på grunn av mangel på lyktespylere. Det er riktig som det står over, biler med stålfjærer har knapper på skjermen for å justere vinkel på lys. Dette ordner seg sjæl med luftfjæring.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Dennis

#86
Trodde det var et krav om automatisk nivåregulering når man har xenon samt lyktespyler (nå virker det som Tesla har kommet seg unna lyktespyler med å senke styrke).
Men trodde ikke det var lov med manuell justering når man har xenon lys.
Har aldri sett biler med xenon som ikke har automatisk justering, selv gamle biler fra slutten av 90 tallet. De har en nivåsensor og justerer lyktene basert på det og ikke noe knapp man må trykke på.
Tesla bruker luftfjøringene til å justere med som er greit, men hva med de som har stålfjører?

SitatKrav fra biltilsynet er lyktespylere og automatiske høydejusterbare reflektorer for å ikke blende motgående biler hvis din bil er tungt lastet. Lyktene skal også være godkjent for xenon. Har du ikke det godkjente utstyret risikerer du en mangellapp på EU-kontrol


Blir jo gøy hvis man får mangellapp på EU når Teslaene skal godkjennes om noen år :P Må vel bare regne
Sitatmed at dette er gjort riktig og at Tesla har alt sitt på stell.

Edit: Ser ut til at begge de kravet ikke går på om bilen har xenon eller ikke, men hvor mange lumens de er. Så lenge de er under 2000 lumens så trenger man ikke nivå eller lyktespyler. Spesiell måte av Tesla å løse dette med å bare strupe ned lyset så de blir mye dårligere.

SitatFor headlights with an output over 2000 lumens (that's all HID units, basically) a headlamp washer and self levelling system is required, and cars sold with halogen lights usually aren't equipped with either feature.

Tesla er i selskap med skoda sin billig modell da :P

SitatAs an option, the SKODA Rapid received xenon headlights. The xenon lamp has a luminous flux up to 2,000 lumen. This system requires no headlamp leveling and headlamp cleaning system yet. Advantage: a lower price compared to xenon headlamps with higher lumen output at roughly comparable intensity.
(Source: new.skoda-auto.com/en/news/2013-07-04-rapid)

SitatThe Skoda (VW) uses 25 Watt Xenon's which fall below the EN specification that requires the levellers and washers. its something Osram developed

Brede

Viktige poeng her ja.

Det stemmer likevel delvis at en høyere lysstyrke også ville utløst krav til selvnivellerende hovedlykter i tillegg til lyktespylere.
Nivåregulering via luftfjærer justerer bare grovt på samme måte som den manuelle justeringen på stålfjærbilene gjør.
Biler med automatisk høyderegulering innebygd i lykt justerer kontinuerlig på millisekundet og kompenserer ut i fra kjøreunderlag.
Det er vel dette i kombo med kraftigere lys vi savner..

Muffinman

Angående luftfjæring og skremmende rapporter fra MB-eiere som har reparert på merkeverksted med regninger hinsides det meste. Har sendt mail til Arnott om de har tenkt å tilby deler til TMS. Det burde kutte prisen med minst 60%, kanskje mer i forhold til MB-nivå-

Tipper at de allerede tilbyr kompressorer og dempere som passer, utfordringen blir vel å finne ut hvilke. Arnott tilbyr også ombyggingssett til stål for den som tenker på slike uhyrligheter :)

https://www.arnotteurope.com/

Bjørn Tore Vibeto

Tidligere versjoner av MB luftfjæring, hadde visstnok et problem med kondens i belgen og påfølgende problem med frysing vinterstid. Dette skal visstnok ikke være noe problem lenger, iflg. en MB mekaniker. Luftdemperen på Model S, er av nyeste versjon. Jeg har dette i fra en bekjent, som undersøkte rundt dette, da han holder på å bestille Tesla og ville vite litt om kostnader ved bilholdet. Han var skeptisk til luftdemperene, men ble beroliget av MB mekanikeren.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA