Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny elbil - Nok en 'hvilken skal vi ha' tråd.

Startet av valvolainen, fredag 24. oktober 2014, klokken 03:23

« forrige - neste »

valvolainen

Er på jakt etter bil nummer to i husstanden. Denne skal traversere 17 mil daglig, lademuligheter på jobb og hjemme. Så rekkevidden er viktig.
Har snoket litt på renault zoe som har et 'lite glimt i øyet', og fikk prøvekjørt denne.
Desverre var den veldig kurant å kjøre, kona likte den, jeg likte den (!) men siden jeg ikke kommer meg frem og tilbake på jobb på en lading kan jeg bare glemme dette.  Synd Renault!

Så er det Nissan leaf, golf, kia og merc b-klasse igjen. Fokus blir for dårlig rekkevidde på.

Leaf er jo kjapp og få tak i, trygg (mye erfaringer) og gode garantier.
Vi skal prøvekjøre en slik til uken.

Av de som er oppramset er vel også dette den eneste bilen som går an å få tak i om dagen. Men fy s¤%& så stygg. Velvel.

Det er kun en ukes tid til mercedes slipper info, det blir vel kanskje den aller dyreste av dem, samtidig den mest fristende.
Problemet er vel at vi egentlig ikke skulle ha ny bil... Men tar man vekk usa bilene er det jo ikke stort på finn til under 200.000, og da er det ikke langt opp til nybil.  Bare litt til, bare litt til..  Men å vente til over vinteren blir litt lenge synes jeg.
Hva tror folket? Blir det for kjedelig med nissan leaf?

Etter å ha prøvesittet en leaf - jeg er 193cm høy, og var ikke imponert over førerplassen? når setet var helt bak var rattet for langt vekk og for lavt, slik at kneet var i veien. Mulig jeg bare satt klønete, skal bli bra med prøvekjøring.

Brorson

Om du ikke er opptatt av å ha 100% sikkerhet ved å kjøpe "Norsk" så vil jo en Rav4 EV passe perfekt for deg.

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Brorson


Thomas Parsli

Er du sikker på at Zoe har spesielt kortere rekkevidde enn Leaf, Golf og Soul?
Og at du ikke skal kunne kjøre 2x90km med lading imellom?

Er selv 191cm og sitter godt i Leaf, så du har kanskje stilt sete/ratt feil?
En kollega er 197cm og trives også godt i sin Leaf.

Hvis rekkevidde er kritisk anbefaler jeg deg å vente til etter vinteren, så får du se hva faktisk rekkeveidde er på Golf og Soul.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

valvolainen

Når ikke zoe kan lades på jobb blir det vanskelig med 17 mil tur/retur.  De andre bilene kan lades på jobben. Rav4 har jeg ikke tenkt. Skal sjekkes.

Meget mulig jeg satt litt knotete i leafen, skal prøves skikkelig til uken.
Får vel også bestille prøvekjøring på soul og golf.
Rekkevidde er ikke kritisk, men det er 7mil med motorvei +1 på småveier som må fungere på vinter.

Selchiev

Jeg er 190cm og hadde med min far på 192 og min bror på 193 samt min mor på 179 i Soul og hadde greit med plass alle sammen, den har veldig høyt tak. Om du har tid til å vente på levering har du muligheten til å anskaffe deg en fin bil i den, uten en høy pris. Jeg gikk for den etter en del testing. Anbefaler en prøvekjøring ihvertfall

Thomas Parsli

#7
Sitat fra: valvolainen på fredag 24. oktober 2014, klokken 09:51
Når ikke zoe kan lades på jobb blir det vanskelig med 17 mil tur/retur.

Du får med den "gule bøtta" og kan lade på vanlig schuko (10A)
http://www.tv2.no/a/5941177

Edit: Denne koster 5000,- ekstra, men du får fortsatt markedets beste elbil til under 200.000,-


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

tinker

Sitat
Prisen for transformatoren er kun kr 5 000.-.


Står i pressemeldingen du linket til :)
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 24. oktober 2014, klokken 10:16
Sitat fra: valvolainen på fredag 24. oktober 2014, klokken 09:51
Når ikke zoe kan lades på jobb blir det vanskelig med 17 mil tur/retur.

Du får med den "gule bøtta" og kan lade på vanlig schuko (10A)
http://www.tv2.no/a/5941177

Men å løfte ut 20kg med gul bøtte hver dag er kanskje ikke tingen hvis man ikke har en fast plass man kan sette og sikre den (men da trenger man kanskje to for å ha en fast i bilen også til lading andre steder).

Ellers skulle det vel komme en mer portabel løsning etterhvert.

valvolainen

Ja den gule bøtta går da ikke an å lempe inn og ut av bilen hver dag. Dessuten innebærer den at jeg må være på jobb opp mot 10-12 timer på vinteren, noe som fruen ikke blir så glad for :o

Prisen er jo såpass lav at man kunne laget etpar ekstra ladeporter og koble dette 'fast' slik at man bruker schuko til lading mot en fastmontert gul bøtte i bilen. Desverre gjenstår problemet med ladetid med bøtta.
At det "skal komme en bedre løsning" kan jo være, men med så lite håndfast kan man ikke satse på det. Såvidt jeg forstår er det ikke noe fullfartfiks, men renault burde ha kommet med en ettermonterbar lader. Lavt salg vitner om det. For bilen er kjempetopp.Det verste er at renault fint kunne lagt på prisen med 10.000 hadde de puttet inn en lader til 2000.  Den hadde forsatt solgt som hakka møkk.  Typisk franskmenn.

tomrh

Sitat fra: valvolainen på fredag 24. oktober 2014, klokken 11:03
Ja den gule bøtta går da ikke an å lempe inn og ut av bilen hver dag. Dessuten innebærer den at jeg må være på jobb opp mot 10-12 timer på vinteren, noe som fruen ikke blir så glad for :o
Om du velger Leaf: når du har kjørt 85 km til jobb en vinterdag, bør du kunne lade med 16A på jobb ihvertfall for å komme deg hjem i tide, 10A blir for snaut. På min jobb har luringene installert ladeuttak med to stk schuko, men med 20A felles sikring. Så om jeg skal trekke 16A må jeg lade alene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

moonbuggy

Skal man velge el-bil, burde man vokte seg for "compliance" biler.
Det fleste store bilprodusenter må produsere nullutslippsbiler i visse stater i USA, bl.a. California og Oregon, for å få lov til å selge sine fossildrevne biler. Ford elbil er en slik. Mercedes nye B-klasse electric er også en slik. Det samme er faktisk e-golf, selv om man egentlig påstår det motsatte. Begge disse merkene måtte komme med nullutslippsbiler i California i 2015.
Det betyr egentlig at dette er venstrehåndsarbeide, satt sammen for å tilfredsstille myndighetskrav. I mange tilfeller ønsker man faktisk ikke et stort salg heller. F.els. GM taper penger på hver Fiat 500E de selger i USA.
Derfor begrenser man salget til kun stater hvor det finnes myndighetskrav.
Mercedes b-klasse electric veier omtrent 1900 kg. De satte bort alt "elektriske" til Tesla. Det viser egentlig hvor "hardt" Mercedes satser på dette.
Personlig er jeg ikke i tvil. Elbiler bygget fra grunnen av er beste alternativer.

afo

Sitat fra: moonbuggy på fredag 24. oktober 2014, klokken 12:46
Skal man velge el-bil, burde man vokte seg for "compliance" biler.
Det fleste store bilprodusenter må produsere nullutslippsbiler i visse stater i USA, bl.a. California og Oregon, for å få lov til å selge sine fossildrevne biler. Ford elbil er en slik. Mercedes nye B-klasse electric er også en slik. Det samme er faktisk e-golf, selv om man egentlig påstår det motsatte. Begge disse merkene måtte komme med nullutslippsbiler i California i 2015.
Det betyr egentlig at dette er venstrehåndsarbeide, satt sammen for å tilfredsstille myndighetskrav. I mange tilfeller ønsker man faktisk ikke et stort salg heller. F.els. GM taper penger på hver Fiat 500E de selger i USA.
Derfor begrenser man salget til kun stater hvor det finnes myndighetskrav.
Mercedes b-klasse electric veier omtrent 1900 kg. De satte bort alt "elektriske" til Tesla. Det viser egentlig hvor "hardt" Mercedes satser på dette.
Personlig er jeg ikke i tvil. Elbiler bygget fra grunnen av er beste alternativer.

Hvis e-golf er en såkalt "compliance" bil, hvorfor legger VW ned så mye resurser i utvikling av elektriske biler? http://emobility.volkswagen.com/int/en/private/technology/battery.html

"In Wolfsburg, battery researchers will soon get a new laboratory tailored wholly to the needs of electric mobility. The electro-campus is currently under development at the group headquarters. More than 1,000 employees will work to advance battery technology there, among other tasks."

De har også sagt at hybridteknologi er et mellomsteg inntil batterikjemien er såpass bra at den kan konkurrere med fossile biler. Dette, kombinert med at det utvikler og lager alle komponenter selv, synes jeg vitner om at de tar elbiler på alvor. (selv om de vel kjøper battericellene av Panasonic)

MB har vel mest tro på hydrogen/bryr seg ikke så veldig, og vil forsette med bensin\diesel.

Fiat Chrysler CEO: "Please don't buy Fiat 500e electric car"
http://www.reuters.com/article/2014/05/21/chrsyelr-ceo-evs-idUSL1N0O71MS20140521
Sier vel sitt om deres satsning. Synes det blir feil å å plassere VW sammen med disse.

valvolainen

Har dedikerte 16a kurser hjemme og på jobb. og i tilfelle leaf må vi jo handle en kraftigere kladd for de kalde dagene. Har ordnet prøvekjøring med golf også. Har dratt 16A fra begge stikk over noen dager både hjemme og på jobb, og det virker til å gå greit. (4 kvadrat på schukoplugg).

Vanskelig med biler. Er store avgjørelser! Får også se om vi kan teste en Soul, har ikke hørt tilbake fra kia enda.
Forøvrig er det nå en uke siden jeg la inn forespørsel på hjemmesiden til renault om prøvekjøring, ikke et knyst har kommet derfra. Nå ordnet vi det jo bare ved å ringe forhandler, men det er kleine greier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA