Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

1. Gen Leaf-Forvarming&dugg.....igjen!!

Startet av Powerflux, torsdag 23. oktober 2014, klokken 10:44

« forrige - neste »

Powerflux

Jeg vet at temaet har vært oppe før men kom det egentlig noen klar konklusjon?

Uansett hva jeg prøver så slår Aircon og Resirk seg på og resultatet er klissvåte ruter.

Min lille fiks på dette er å gå ut i bilen og starte opp varmeapparat uten Aircon og resirk manuelt.
Dette fungerer greit men bilen kan ikke låses når den star på "ON"

På jobb er ikke dette noe problem da bilen står på lukket område men å la den stå f. eks I byen på denne måten er jeg ikke så keen på!

Har man funnet en fiks på dette slik at den kan forvarmes via App uten at Aircon og resirk starts?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

BE

Fiksen på dette har vært kjent lenge. Ikke bruk AC når du kjører bilen, eventuelt skru av AC 10 minutter før du parkerer.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Powerflux

Ja, det hjelper jo noe.
Helst vil jeg kunne starte forvarming uten AC og resirk. Det er altså ikke mulig så vidt jeg kan skjønne?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Thomas Parsli

Det nytter ikke å være uenig med japanske ingeniører ;)

De har valgt å bruke AC og resirkulering fordi de mener det er mer effektivt, så får du heller invitere de til "sauna" i Leafen din hvis de kommer til Norge en gang...

Løsningen er som BE sier å kjøre uten AC mot slutten av turen -og å skru på forvarming god tid i forveien.
30-45 minutter forvarming resulterer i tørr bil for meg (2012-modell).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kjell Leaf

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 23. oktober 2014, klokken 12:51
Det nytter ikke å være uenig med japanske ingeniører ;)

De har valgt å bruke AC og resirkulering fordi de mener det er mer effektivt, så får du heller invitere de til "sauna" i Leafen din hvis de kommer til Norge en gang...

Løsningen er som BE sier å kjøre uten AC mot slutten av turen -og å skru på forvarming god tid i forveien.
30-45 minutter forvarming resulterer i tørr bil for meg (2012-modell).

Thomas
Min bil står i garasjen om natten. Jeg har enda ikke hatt dugg i bilen etter forvarming, bruker ac en del.
Men når du kommer ut i en dugget og varm bil og setter på ac og kjører vilften litt opp så forsvinner det vel som dugg for solen på et øyeblikk ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

RuneW

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 23. oktober 2014, klokken 13:59
Min bil står i garasjen om natten. Jeg har enda ikke hatt dugg i bilen etter forvarming, bruker ac en del.

Å ha bilen i garasjer er i alle fall ingen garanti mot dugg ved forvarming. Jeg har bilen i garasje og det dugger som bare pokker om jeg ikke passer på å skru av AC med jevne mellomrom (for den driten setter jo på AC bare man ser litt hardt på klimakontrollene...).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Powerflux

#6
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 23. oktober 2014, klokken 13:59
Min bil står i garasjen om natten. Jeg har enda ikke hatt dugg i bilen etter forvarming, bruker ac en del.
Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du får til det!!
Min står også i garasje hjemme men det har ingen betydenig i forhold til når den står ute på jobb!!

Å kalle det dugg er forresten en sterk underdrivelse! Når det er som fuktigst ute er det nærmest dyvåte vinduer jeg opplever og det irriterer meg noe så til de grader >:(

Så vidt jeg skjønner oppfører 2. gen seg anderledes der resirk ikke står på konstant. En slik software endring må vel Nissan kunne koste på seg til 1. gen også :o
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

leaf-newbe

prøv å ha en slik stående i bilen stående i bilen: http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Utstyr/Fuktsluker-36373/

bare husk å tømme den daglig så du slipper å få vannsøl i bilen
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Powerflux

#8
Sitat fra: leaf-newbe på torsdag 23. oktober 2014, klokken 18:06
prøv å ha en slik stående i bilen stående i bilen: http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Utstyr/Fuktsluker-36373/

bare husk å tømme den daglig så du slipper å få vannsøl i bilen
Jeg syntes faktisk det blir for drøyt å måtte sette inn en fuktsluker i en bil fra 2013 :o

Ok bil for det meste men på noen områder har Nissan dritt seg ut noe helt utrolig :P
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

TorC

Sitat fra: leaf-newbe på torsdag 23. oktober 2014, klokken 18:06
prøv å ha en slik stående i bilen stående i bilen: http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Utstyr/Fuktsluker-36373/

bare husk å tømme den daglig så du slipper å få vannsøl i bilen

Det er ikke vannsøl men "saltsøl". Jeg har prøvd meg på den løsningen og selvsagt veltet hele skiten. "Vannet" er ikke bare vann, men noe jævelskap som spiser lakk og er umulig å vaske vekk. Hold deg langt unna slike fuktslukere!
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Kjell Leaf

#10
Sitat fra: Powerflux på torsdag 23. oktober 2014, klokken 17:09
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 23. oktober 2014, klokken 13:59
Min bil står i garasjen om natten. Jeg har enda ikke hatt dugg i bilen etter forvarming, bruker ac en del.
Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du får til det!!
Min står også i garasje hjemme men det har ingen betydenig i forhold til når den står ute på jobb!!

Å kalle det dugg er forresten en sterk underdrivelse! Når det er som fuktigst ute er det nærmest dyvåte vinduer jeg opplever og det irriterer meg noe så til de grader >:(

Så vidt jeg skjønner oppfører 2. gen seg anderledes der resirk ikke står på konstant. En slik software endring må vel Nissan kunne koste på seg til 1. gen også :o
Haha, her kommer en rettelse : I dag hadde jeg dugg på rutene, skulle aldri skrevet det innlegget  ;D  Men det fosvant svært fort når jag startet opp med AC og kjørte opp viftehastigheten litt,
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Powerflux

#11
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 23. oktober 2014, klokken 23:56

Haha, her kommer en rettelse : I dag hadde jeg dugg på rutene, skulle aldri skrevet det innlegget  ;D  Men det fosvant svært fort når jag startet opp med AC og kjørte opp viftehastigheten litt,
OOps ;D

Ser at din er levert Desember 13,er det ikke da en gen.2? Eller har du en gen.1 overligger?
*Edit* Ser nå at du har en Tekna. Er vist forbedringer på gen. 2 slik at du muligens aldri opplever den vanvittige duggingen gen. 1 opplever til tider!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

RuneW

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 23. oktober 2014, klokken 23:56
Haha, her kommer en rettelse : I dag hadde jeg dugg på rutene, skulle aldri skrevet det innlegget  ;D  Men det fosvant svært fort når jag startet opp med AC og kjørte opp viftehastigheten litt,

Men det som er en stor fordel med å ha bilen i garasje er at man kan sette fra seg bilen med en eller to ruter litt på gløtt. Dette skal etter sigende hjelpe veldig på dugg-problemet (uten at jeg har forsøkt det selv).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA