Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading

Startet av torjen6, torsdag 23. oktober 2014, klokken 01:54

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: tmaehlum på lørdag 01. november 2014, klokken 08:51
Hva mener du med "sakte ladere type 2".  Hvis du mener 7.2 kW Type 2 (32 A 1 1-fas 230V) så vil ikke Zoe lade der.

Zoe vil nok lade fint fra 7.4kW Type 2 stolper (1x32A) om det er TN-nett der, akkurat som for 3.7kW stolpene. Effekten sier altså ingenting i tilfellet 1-fase stolper. Kun på 3-fase stolper kan Zoe garantert lade.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ladov

Hva er øvre grense for hva en type 2 kontakt kan håndtere? 44kW er bra nok for dagens Zoe men hvis du øker batteristørrelsen vesentlig *må* laderen holde følge. Så hvis type 2  skal være en kontakt for framtiden bør effekten økes vesentlig uten at plugger og kontakter endres.

Hvis du for eksempel skal hurtidlade 80% av et hypotetisk 100kWh-batteri på 30 minutter må laderen kunne levere en effekt på 160kW..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

jkirkebo

Sitat fra: ladov på lørdag 01. november 2014, klokken 14:57
Hva er øvre grense for hva en type 2 kontakt kan håndtere? 44kW er bra nok for dagens Zoe men hvis du øker batteristørrelsen vesentlig *må* laderen holde følge. Så hvis type 2  skal være en kontakt for framtiden bør effekten økes vesentlig uten at plugger og kontakter endres.

Hvis du for eksempel skal hurtidlade 80% av et hypotetisk 100kWh-batteri på 30 minutter må laderen kunne levere en effekt på 160kW..

Jeg mener den klarer ihvertfall 70A, i så fall kan man få 48kW. Muligens også 80A, dvs. 55kW. Men der er det nok stopp for AC lading med Type 2, for høyere effekter kreves annen plugg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ladov

Vet du hvor grensen går sånn elektrisk? Er det dagens implementasjon av kontakten som er grensa eller er det tverrsnittet for lederne i plugg/kontakt? Hvis det er det første så bør det være greit å lage en oppgradert type 2 som er kompatibel med dagens type 2 men hvis det er tverrsnittet på lederne så er vi jo stuck på 55kW (men *doble* ladeporter er jo i det minste tenkbart..)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

torjen6

ZOE lading med 230V / 13A enfase crOhm, en ladeboks som ikkje veger nesten ingen ting!!!!!!!

crOhm lader[/size][/color]

Du finer ein test her;
https://www.youtube.com/watch?v=RI0sRt8Hzck (Dansk)
og her;
https://www.youtube.com/watch?v=S79Hw90YzYg (Tysk)

Solens mobil - Rhein-Main og taunus-emobil.de gjøre en bulk rekkefølge for den mobile ladeboks+ gratis bag inkludert.

Mobile - Box ca.1820 € ekskl. Fraktkostnader kan laste Zoe med opptil 22 KW , i tillegg må du riktig adapter CEE32-16 , CEE32-16 / en og en til Schuko .

I tillegg til den offentlige type2 ladestasjon , kan Zoe nå legges i alle standard stikkontakter . Er vanligvis lastet til ca 95 % hjemme, for ekskursjoner og turer Mobile -Box er ideelt. ( Park & ​​diagram eller tre- fase -saken)
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

jkirkebo

Sitat fra: ladov på lørdag 01. november 2014, klokken 15:27
Vet du hvor grensen går sånn elektrisk? Er det dagens implementasjon av kontakten som er grensa eller er det tverrsnittet for lederne i plugg/kontakt? Hvis det er det første så bør det være greit å lage en oppgradert type 2 som er kompatibel med dagens type 2 men hvis det er tverrsnittet på lederne så er vi jo stuck på 55kW (men *doble* ladeporter er jo i det minste tenkbart..)

Man kan jo tenke seg en plugg lik Tesla sin men for AC lading. Altså med dypere pinner. Tverrsnitt på ledere er ikke noe problem.

Tesla kjører 340A gjennom pluggen, men det er delt på alle 4 ledere. 170A per leder altså, men strømføringsevnen er høyere for DC enn for AC.

Jeg vil tippe 125A AC er gjennomførbart med Teslas Type 2-variant. Det betyr maks 86kW. Men slike hypotetiske 86kW hurtigladere vil da ikke passe i eldre biler med standard plugg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond.m

Sitat fra: torjen6 på lørdag 01. november 2014, klokken 16:27
ZOE lading med 230V / 13A enfase crOhm, en ladeboks som ikkje veger nesten ingen ting!!!!!!!

crOhm lader[/size][/color]
I tillegg til den offentlige type2 ladestasjon , kan Zoe nå legges i alle standard stikkontakter . Er vanligvis lastet til ca 95 % hjemme, for ekskursjoner og turer Mobile -Box er ideelt. ( Park & ​​diagram eller tre- fase -saken)
Er ikke sikker på om jeg har forstått hvorfor denne boksen skulle være interessant. Den er jo veldig kostbar, og da er det vel bedre å vente på den nye ladekabelen fra Renault. Er det slik at man med denne boksen kan lade med 14 eller 16A fra schuko og IT nett med et adapter ?

tinker

#37
Du kan bruke den helt opp til 43kW hvis du bare finner riktig stikk, er vel derfor den er dyr. Men det er ikke trafo i den så vidt jeg har forstått, så den vil jo bare funke på TN den også.

Ut over det er det jo konge med 43kW lading hvis du bare kan finne et 63A stikk. Du må vel også ha en tykkere type 2 kabel også da.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

torjen6

Den lader med 8,13,16,20,32 A, man kan lade frå 1 fasa stikk og frå 3 fasa stikk, og frå alle stikk som du finer i Norge også 40A og 63A vis du betaler litt ekstra.
Den er godkjent frå Renault som ZE-Ready 1.2 certificering. (Noko dessverre ikkje alle biler som kan lade med type 2 har krav til, farlig hvis du spørre meg)
Den veger kun 4 kg.
Er litt dyr men tynger allt av strøm du finner på din reise i Norge og på din tur nedover i Europa, også på ferjene!
Med andre ord eit fantastisk hjelpe middel og ha med seg på tur.
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

emil

Sitat fra: torjen6 på mandag 03. november 2014, klokken 13:23
Med andre ord eit fantastisk hjelpe middel og ha med seg på tur.

Hvis man drar på tur nedover i Europa.

På norsk IT-nett vil den være ubrukelig og med 22kW stolpene som skal tapetsere landet det neste året ser jeg ikke helt behovet. Men kjører du mye på lange strekninger som både har TN-nett på strategiske steder og ikke noen 22kW ladepunkt kan den derimot være grei, men da finner man også andre portable/semiportable løsninger som kanskje er rimeligere (som f.eks fra elbilhjelpen.no).

torjen6

No er det ein del som har hevda her på forumet at Zoe vill være heilt ubruklig fordi det kommer så mange type 2, 1 fasa 220 V stolper som Zoe ikkje kan bruke, men her har du løsningen!

Er heilt enig med deg at det kjem mange 22 kw stolper, som Fortum og Renault skal drifte, så crOhm laderen er vell for dei spesielt interessert.
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

zbk

Noen som kan svare på hvor lang den medfølgende ladekabelen i bilen er? Tenkte å finne ut hva som er mulige plasseringer for ladepunktet der kabelen fortsatt rekker bort til alle de mulige oppstillingsplassene :-).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Barskog

Den medfølgende kabelen jeg fikk med min ZOE er 6 meter.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

Stormfull

Kan jeg lade min Zoe på Tesla sin type 2 lader?
Kjøpte min første Think 2001 mod i Nov 2013 og blitt min favoritt bil:) Bor i Drammen
Er nå også eier av Renault Zoe Life

Flips

Sitat fra: Stormfull på torsdag 06. november 2014, klokken 22:05
Kan jeg lade min Zoe på Tesla sin type 2 lader?
Hvis du mener superladerne: nei :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA