Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading

Startet av torjen6, torsdag 23. oktober 2014, klokken 01:54

« forrige - neste »

torjen6

Heilt konge å bo i Hordaland, og ha Zoe, ladeplasser overalt og gratis. Då er det bere for Telemark og Buskerud å følge opp så det går ant å kjøre frå Bergen til Oslo, vi er nesten der i dag på RV7.
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

edakcots

Det kommer ladestasjoner i Telemark og Buskerud overalt. Du kan fint planlegge dine turer om ikke veldig lenge. Målet til Renault er å dekke hele Norge slik at man aldri har mer enn 50km mellom hvert transportpunkt. Etterhvert som fler forstår dette, så vil det nok selges ZOE over en lav sko:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Barskog

Sitat fra: edakcots på torsdag 23. oktober 2014, klokken 09:17
Det kommer ladestasjoner i Telemark og Buskerud overalt. Du kan fint planlegge dine turer om ikke veldig lenge. Målet til Renault er å dekke hele Norge slik at man aldri har mer enn 50km mellom hvert transportpunkt. Etterhvert som fler forstår dette, så vil det nok selges ZOE over en lav sko:)
Snart er rekkeviddeangsten historie
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

emil

Sitat fra: edakcots på torsdag 23. oktober 2014, klokken 09:17
Det kommer ladestasjoner i Telemark og Buskerud overalt. Du kan fint planlegge dine turer om ikke veldig lenge. Målet til Renault er å dekke hele Norge slik at man aldri har mer enn 50km mellom hvert transportpunkt. Etterhvert som fler forstår dette, så vil det nok selges ZOE over en lav sko:)

Tipper det blir mer vanlig med 22kW lading på de andre bilene før Zoe kommer på toppen av salgslistene.

edakcots

Hva mener du med det Emil?
Jeg vet (uansett kilde) at det settes opp flere hundre type 2 stasjoner (flest 22KW) allerede neste år. Jeg vet at det allerede er bevilget penger fra flere til å fortette med type2. Og jeg vet også at Tesla/ZOE/MB-B er de eneste som kan utnytte dette fullt ut per dags dato.
Hva du tipper tror jeg ikke er veldig interessant, men hvis du VET noe info som feks at VW/NISSAN/KIA etc endrer ladeinngangen på sine modeller neste år, så er det veldig interessant. Du behøver ikke å si hvor du har det fra, men har du relevante opplysninger så er vi alle interessert i det.
Det eneste som per dags dato er interessant for denne tråden er lading for ZOE.
Vil du lage en tippe tråd, så har rikstoto med flere slike tråder:)
Fakta er at det er 3 biler som utnytter denne lademuligheten og en sikker kilde i KIA sier at de endre til ac lading fra 2017.
VHS vant over BETA av to grunner og det er litt av det samme her også. Kostnaden for å fremføre strøm til lading er en tyvende del for 22KW kontra Chademo/CCS. Så med mindre det kommer en leverandør som leverer ladestasjoner til japser og tyskere med minst 90% rabatt, så vil AC lading vinne akkurat som VHS gjorde.
Jeg var selv en ihugga Phillips 2000 bruker for 30 år siden og er vokst opp med WP. Det er ikke mange som vet hva WP er i dag, barna mine sier kun "word".
Noen som husker relasjonen mellom blyant og kassett???
Anyway. Jeg vet vi kan kjøre Tesla/ZOE/MB-B tvers igjennom norge i alle retninger før 2015 er omme og det helt gratis ;)
Ang salg av bil så er det vel bare å håpe på at MB lanserer sin elbil uten alt for voldsomme marginer. Da slipper japser å satse noe mer her til lands og det skal bli svært mange LEAF/i3 osv til slags på finn.no
ZOE er innstegsmodellen til elbil verden nå, mellomklassen tar MB seg av og toppmodellen blir Tesla noen år til. Volumet blir nok også deretter og sist jeg snakket med en forhandler (mandag) så var det nå leveringstid på ZOE også...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

moonbuggy

Puh, jeg har sans for Zoe, men MB B class electric virker å falle mellom mange stoler.
1. Den er for tung. Over 1800kg.
2. MPGe (fra EPA) er på lusne 84. e-golf har 116, Leaf MPGe 114 og BMW i3
3. Det gir bare 87 miles i rekkevidde mot e-golfs 83, Leafs 84 og BMW i3 81.

AC ladingen er nesten det eneste plusset med denne.


emil

Sitat fra: edakcots på torsdag 23. oktober 2014, klokken 17:40
Vil du lage en tippe tråd, så har rikstoto med flere slike tråder:)

Du har vært veldig på å tippe store salgsvolumer for Zoe både i september og oktober uten at det har slått til.

Sitat
Kostnaden for å fremføre strøm til lading er en tyvende del for 22KW kontra Chademo/CCS.

Selvfølgelig er det billigere aa fremføre strøm til en 22kW stolpe enn til en 50kW uavhengig av AC eller DC, men er fremtiden semihurtig (11-22kW), hurtig (50kW) eller veldig hurtig (100kW+)?

Sitat
Jeg var selv en ihugga Phillips 2000 bruker for 30 år siden og er vokst opp med WP. Det er ikke mange som vet hva WP er i dag, barna mine sier kun "word".

Starta selv med WordStar på CP/M, ble senere WS i DOS før WP4.2 og 5.1, men det er en helt annen sak...

valvolainen

Kommer du deg frem og tilbake fra jobb på en lading en normal vinterdag er jeg helt enig i at en Zoe kan være noe for deg.
Hvis du derimot ikke gjør det ender du med å måtte lete etter ladere hver dag, (medmindre man har en type2 på jobb, og det er det ikke mange som har!) og det er jo uaktuelt.
Så i praksis ved å ikke legge inn en ekstra lader i zoe'en som takler vanlig schuko, så har renault fjernet enormt mange kjøpere, meg inkludert. Maks aksjonsradius blir jo fem mil istedenfor ti en vinterdag.
På langturer spiller dette ingen rolle da man ikke baserer seg på å lade schuko når man er på veien og da er det glimrende med 22kw punkter. En time er veldig akseptabel ladetid - to er for mye.

Trond.m

#8
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 23. oktober 2014, klokken 18:22
Puh, jeg har sans for Zoe, men MB B class electric virker å falle mellom mange stoler.
1. Den er for tung. Over 1800kg.
2. MPGe (fra EPA) er på lusne 84. e-golf har 116, Leaf MPGe 114 og BMW i3
3. Det gir bare 87 miles i rekkevidde mot e-golfs 83, Leafs 84 og BMW i3 81.

AC ladingen er nesten det eneste plusset med denne.
Jeg trodde også at Mercedes skulle komme med en bil som kunne erstatte min hovedbil. Forhåndsomtalen antydet en bil som man uten problemer skulle kunne kjøre 20 mil med på vinterføre. Det de ser ut til å levere er veldig lite ambisiøst og passer dårlig med deres slagord "das beste oder nicht".

Max 11 kW AC lader, ikke støtte for hurtiglading og ikke varmepumpe gjør at dette nok blir en bil for spesielt interesserte. Klarer VW å levere varmepumpen de har lovet og oppgraderer sin AC lader til min 7.2 kW, så vil e-Golf framstå som et mye bedre forsøk på å lage en velutstyrt el-bil i kompaktklassen. En representant fra Mercedes sa til Top Gear at markedet ikke var stort nok til at de ville lage en helt dedikert elektrisk bil. Men her har Renault gjort en skikkelig satsing, og tross noen mangler med Zoe, så framstår det for meg som den klart mest innovative el-bilen i prisklassen rundt 200K.


moonbuggy

MB er helt klart en "compliance car" mercedes bare måtte hive inn på markedet i California og et par andre stater for å lov til å fortsatt å selge andre biler der. Helt tydelig en 100% venstrehåndsøvelse, akkurat som Ford Focus Electric var det, og Fiat 500E. VW er i samme situasjon i USA og på mange måter er e-golf også en "compliance car". Greit nok, men da får man det man kjøper.

erik e

Renault har alltid laget innovative biler. Jeg har hatt mange og rep. på dem i snart 40 år. Det er vel noen ganger at løsningene har vært vel innovative.  God Renault helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TeslaK

Kan man sette ladenivå på Zoe? Tenker å lade til 80% i hverdagen for å øke batterilevetiden.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

torjen6

Kan mann lade med 220 v 32 A 1 fasa på Zoe, ser at dei lader med 400 v 3 fasa 32 A med ein lader i mellom i Danmark.
Er dette dei kaller ein blå kontakt og ein rød kontakt i Tesla miljøet?
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

Trond.m

Sitat fra: torjen6 på søndag 26. oktober 2014, klokken 22:07
Kan mann lade med 220 v 32 A 1 fasa på Zoe, ser at dei lader med 400 v 3 fasa 32 A med ein lader i mellom i Danmark.
Er dette dei kaller ein blå kontakt og ein rød kontakt i Tesla miljøet?
Du kan ikke lade der det er IT nett. Det betyr at selv om det er en type 2 lader som ser ut til å passe (eks. 7.2 kW), så virker det ikke med Zoe. Dersom det er 11 eller 22 kW, så er du sikker på at det er 400V TN. Blå industrikontakt benyttes der det er IT nett, mens Rød kontakt er et tegn på at din Zoe vil lade.

standahm

Hei
Får min bil neste torsdag, har fått installert 3.6 kW ladestasjon, men har noen spørsmål:  Trafoen bråker litt på tomgang, har fått en kontaktor (rele) fra rotekassa på jobben - er det noe jeg burde tenke på rundt dette med å slå av og på spenningen via en slik kontaktor. Kunne jo bare bruke sikringen som bryter hvis det vil gå noen dager/uker uten lading.

Har TN nett på jobben (tidligere Skagerak (netteier) bygg), så burde kunne greie meg med en enkel Schuko løsning for litt lading, men ikke minst forvarming av bilen på ettermiddagen.  Har bestilt original ladekladd (5000,-), men den kommer ikke før senere i desember i følge forhandleren.  Finnes det noe annet enn den 'husmor-kladden' til 6000,- som noen har nevnt annetsteds her?
Tesla 2023 MY LR XP7YGCEK2PB048### (reg. 12-2022)
Renault Zoe 2014 Q210 Sort Intense (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA