Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flyer for feilparkerte biler...

Startet av ravn, lørdag 14. februar 2009, klokken 19:56

« forrige - neste »

cra

Har ikke vært på IKEA Slependen (i alle fall ikke med elbil), men det er sikkert mulig med forbedringspotensiale på skilting. Det gjelder vel generelt på ladeplasser, vil jeg tro. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Sitat fra: cra på fredag 25. oktober 2013, klokken 14:00
Sitat fra: leaf-newbe på fredag 25. oktober 2013, klokken 13:53
Jeg spurte kundeservice og de sa at de var ment for elbiler som trengte å lade

Da er i alle fall det avgjort. IKEA har selv bestemt hvem plassene er for, og de er for elbiler som trenger å lade.

IKEA Sørlandet mener tydeligvis også at ladeplassene er et perfekt sted å oppbevare handlevogner før de kjøres tilbake inn i butikken. Når det i tillegg er ca 50% sansynlighet for at det er strøm i de gjenværende kontaktene blir det litt mye lottospilling på om man kommer seg tur/retur når man har 6-7mil å kjøre hver vei. Heldigvis har Nissan hurtiglader som man inntil videre kan bruke fritt ved butikken sin ikke langt unna.

Men en liten observasjon fra siste IKEA tur:

Ford Focus på lading, første gang jeg har sett en elektrisk Focus i levende live (en enorm "kladd" på den ladekabelen, muligens inkludert noe å surre kabelen rundt). Men det mest overaskende var en Tesla som sto og ladet mens en Think noen plasser lengre bort ikke ladet.

Elmo

Sitat fra: cra på fredag 25. oktober 2013, klokken 14:00
Sitat fra: leaf-newbe på fredag 25. oktober 2013, klokken 13:53
Jeg spurte kundeservice og de sa at de var ment for elbiler som trengte å lade

Da er i alle fall det avgjort. IKEA har selv bestemt hvem plassene er for, og de er for elbiler som trenger å lade.
NOT !
På IKEA Slependen er 3 ladeplasser på 2 forskjellige steder. Begge stedene har to dobble stikk fordelt på de 3 plassene. Altså kan de umulig forvente at alle tre skal lade samtidig.
Har hørt, men ikke sett, at den samme  fadesen er gjort på Furuseth.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Gøran

Ser denne tråden er gammel men har lyst å få ut litt frustrasjon. Har eid el-bil i 2 mnd nå og ser at dette er det største problemet så langt. Et eksempel: Var i går på Ikea Slependen, hadde lite igjen på batteriet og satset på lading mens jeg handlet og spiste. Men den gang ei! ikke bare må jeg konkurere med vanlige biler som parkerer der siden plassene er rett utenfor inngangen, men også elbiler som ikke engang gidder å plugge seg inn så det ser ut som du lader. Så da ble det å kjøre hjem uten varme og med rekkeviddeangst boblende ut av skjorta. Når jeg kjørte ut la jeg også merke til en lang rad med ladeplasser helt innerst som var reservert til Ikea-ansatte. Disse var ikke i bruk av noen! Skal sende en mail til Ikea å spørre om disse kan brukes av kundene også.
Er det samme problemet på Ikea Furuseth også, men siden ladeplassene er så nærme inngangen er det nesten alltid opptatt der av ikke landene biler. Sånn, nå har jeg blåst ut! Så håper jeg el-bil folk skjerper seg og tenker lengre enn nesa rekker :) Eller er det en fryd å eie el-bil! God helg til alle batterifolk...
Nissan leaf 2014, Oslo

aalbork

Enkelte ser ut til å tro det er påbudt å parkere på elbilplass fordi de har elbil. Eksempelvis på Lambertseter senter er de to ladeplassene svært ofte belagt av ikkeladende elbiler selv om det er flust med andre gratisplasser.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Elmo

Sitat fra: Gøran på lørdag 01. mars 2014, klokken 14:28
Var i går på Ikea Slependen, hadde lite igjen på batteriet og satset på lading mens jeg handlet og spiste. Men den gang ei! ikke bare må jeg konkurere med vanlige biler som parkerer der siden plassene er rett utenfor inngangen, men også elbiler som ikke engang gidder å plugge seg inn så det ser ut som du lader. Så da ble det å kjøre hjem uten varme og med rekkeviddeangst boblende ut av skjorta.

To ting å vite om IKEA på Slependen (antar du passerer en annen gang).
Det er også 3 plasser (som deler to 16A stikk) helt i østenden av parkeringshuset (langt unna inngangen) som sjelden er opptatt. I tillegg finns det stikkontakter andre steder i parkeringshuset, rett innenfor gittervegger. Må parkere "ulovlig" men hva gjør man ikke i nøden.
Forresten er det også gode lademuligheter på (tidl) SmartClub på andre siden av motorveien.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Xtian

Sitat fra: aalbork på lørdag 01. mars 2014, klokken 16:23
[...]Eksempelvis på Lambertseter senter er de to ladeplassene svært ofte belagt av ikkeladende elbiler selv om det er flust med andre gratisplasser.
Burde kanskje holde denne informasjonen for meg selv slik at jeg alltid får ladet, men...  Det er to ladeplasser i hver etasje i parkeringshuset, altså totalt 6 stykker.  De fire oppover i etasjene er ofte ledige selv om det er fullt av frustrerte elbilister som ikke får ladet på plan 3.

Christian 8-)

Leaf_2014

Dersom ladeplassene alltid skal ligge nærmest døra på Ikea etc vil dette alltid være et problem.

Ved generelt å legge ladeplasser mere ukurant plassert vil de som trenger lading i større grad være de som bruker plassene.
Leaf 2014

leaf-newbe

#128
nei nei
det er bare en idiot i en fosil bil som ikke kan lese.

denne sto parkert på torp.


snakket med vaktene og de sa han alerede hadde fått bot selv om jeg ikke kunne se noe bot på ruta.
sa da får dere vel gi en bot til da eller taue han bort.
fikk da til svar at de ikke kunne bøtlegge han flere ganger så om det ikke lå noe bot på bilen ville han bare få en purring. og det var vanskelig å taue bort bilen da det var så trangt.
kan ikke skjønne at det skal være noe problem da jeg vet at biler ofte blir åpnet før de blir tauet bort og da kan det ikke være noe problem.

uansett dette er et iriterende problem som elbilforeningen burde ta tak i.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Elmo

Sitat fra: leaf-newbe på tirsdag 25. mars 2014, klokken 00:45
uansett dette er et iriterende problem som elbilforeningen burde ta tak i.

Selvfølgelig forbaska irriterende og han fortjener både dobble bøter og borttauing, men . . .
jeg forstår ikke hva du mener elbilforeningen skal kunne ta tak i, i denne sammenheng ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

leaf-newbe

Det er flere ting de kan gjøre.
Sørge for bedre merking og opplysning. Kreve at feilparkerte biler blir fjernet umidelbart etc.

Hadde elbil lade plassene vert merket med et universelt  standard skilt som er tydelig på at det er en plass for lading av elbil ville nok flere respektere det. De burde også jobbe med å få til en holdnings endring blandt elbil kjørere slik at ladeplassene står ledige om en ikke har ladebehov.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

cra

Jeg kan ikke se at det er foreningens ansvar å sørke for riktig skilting, men de kan helt sikkert bidra til utforming av en ensartet skilting som kan brukes alle steder.

Holdinger jobber de med hele tiden, og det er rett som det er oppfordringer til å bare lade når man trenger det og i alle fall ikke parkere på ladeplasser i både artikler, på facebook og i nyhetsbrev fra foreningen. Sistnevnte kan (bør) vi alle bidra til ved å snakke med andre elbilister og gjøre dem oppmerksomme på at det er like greit og gratis å parkere på vanlige plasser, som å blokkere en sårt tiltrengt ladeplass. Jobb gjerne med dette overfor folk du kjenner som (pr i dag) ikke kjører elbil, så ligger det latent til de blir elektriske de også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

timingbeltkiller

Ladeproblemet blir antakelig mindre etter hvert som hurtigladerne kommersialiseres og yngler i antall.
Ulempen blir antakelig å lade X km koster minst det samme som å tanke diesel for X km.

Skal du være sikker, bør du kjøpe elbil med range turretur garasjen din godt over dine daglige kjørevaner.
I praksis vil det for mange bety Tesla S i første omgang og senere eventuelt Tesla E?

Alternativt kjøper du elbil i kortkjøringsklassen a la Leaf/eGolf og beholder din gamle nedskrevne diesel til langturene.
Utgjør de bare noen få tusen km i året, koster det ikke stort med en slik bil nr 2.
Du har jo ikke lengre avskrivning av betydning. Kasko er unødvendig. Og service  kun med flere års mellomrom. Største utgiften blir antakelig årsavgiften.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Knotten

Sitat fra: cra på torsdag 24. oktober 2013, klokken 10:18
Sitat fra: Kristian på fredag 15. april 2011, klokken 12:40

Elbilister som blokkerer andre for lading står mye lenger nede på rangstigen enn fossilbilister som gjør det samme. Elbilister burde nemlig vite bedre!  >:(

Så sant som det er sagt, utrolig irriterende å se elbiler okkupere ladeplasser tilogmed uten å være tilkoblet, som her på Flesland.. >:(
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

erikf

Sitat fra: Knotten på onsdag 04. juni 2014, klokken 11:04
Sitat fra: cra på torsdag 24. oktober 2013, klokken 10:18
Sitat fra: Kristian på fredag 15. april 2011, klokken 12:40

Elbilister som blokkerer andre for lading står mye lenger nede på rangstigen enn fossilbilister som gjør det samme. Elbilister burde nemlig vite bedre!  >:(

Så sant som det er sagt, utrolig irriterende å se elbiler okkupere ladeplasser tilogmed uten å være tilkoblet, som her på Flesland.. >:(
Dette ser jeg til stadighet på Flesland. Har det en forklaring? På disse plassene betaler de like mye som for plassene som ikke er skiltet med elbilparkering. Hvordan er det mulig? Mulig det er nervøsiteten foran sikkerhetssjekken som psyker dem ut?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA