Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

20" vinterdekk på P85D - hva skal man velge??

Startet av MrGekko, mandag 20. oktober 2014, klokken 19:12

« forrige - neste »

MrGekko

Har lest en del tråder som blant annet omhandler vinterdekk her på forumet.
Har bestilt meg en P85D som kommer en gang i mars forhåpentligvis.
Personlig synes jeg 19" hjul ser litt "stusslige" ut på denne bilen, og ønsker derfor 20" som vinterhjul.
Det store spørsmålet er da (som mange andre stiller): Hva slags dekk skal man velge?
Finnes ikke så mange alternativer på denne fronten. Skal man ha et nordisk vinterdekk, så er vel eneste gode alternativet Nokian R i dimensjonen 255/35-20.
Jeg hadde foretrukket 245/40-20, da dette vil ha en nærmest identisk diameter med 245/45-19, og også riktig load-index.Da er alternativene enda færre.
Leste en del tester om performance vinterdekk i går, og kom over denne artikkelen:
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Continental-Winter-Contact-TS-850P-Prelaunch.htm

Dette er kontinentalt vinterdekk som naturlig nok skal være noen hakk dårligere på is/snø enn de nordiske. Men spørsmålet er hvor mye dårligere kan akkurat disse dekkene være på akkurat dette underlaget? Har fått veldig god omtale på snø/is. Skal visst være mye bedre enn Pirelli-dekka.
Rullemotstand er C(veldig bra) og også C på vått underlag(noe som er overlegent mye bedre enn nordiske vinterdekk( F)

På Østlandet hvor jeg bor og oftest ferdes har det ikke vært så styggdårlige forhold siste vintrene. Man kjører 90% av tiden på vått eller bart underlag.
På en så tung bil som Tesla S vil jeg tru at nordiske dekk blir for myke. (Som mange andre også påpeker)
En annen fordel man får på P85D er AWD som bør gjøre bilen sikrere i vinterstid.

Ut i fra ulike tester jeg har lest og innspill fra andre forummedlemmer, så frister det veldig å bestille disse dekkene.

Men hva trur folket? Blir det "risikosport" å sette på slike dekk?




Teslaguten

Det kjem an på din definisjon av risikosport.

Eg har kjørt 22k på Pirelli Sottozero II, det aller meste på øst/sørlandet med salta og våt vinterveg. Nokre 1000km på rallyføre med tørr snø, våt snø, kram snø, fokksnø, is, klink is, glatt is etc opp Setesdalen, Haukeli og Hardangervidda har det og blitt. Aldri stått fast eller hatt problemer med dekka som av "ekspertar" er lyst i bann som ubrulelege i Norge.
Pirelli er for meg suverene til 90% av mi vinterkjøyring.
Ja, mjuke Hakka er betre på snø og is, men dei er langt frå like gode på våt asfalt.

Eg trur Continental sine dekk passar til ditt bruk også, sjølv om eg har fått allergi mot alle Continental dekk etter 7k km med standard 21" Tesla..
Skjønar godt du vil ha 20", det kler bilen betre. Satsar på eg kan få bestilt 21" Sottozero på turbin felg til P85D. Dei er jo tilgjengeleg i USA, har ikkje fått nokon god forklaring på kvifor vi ikkje kan bestilla dei i Norge.






#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Lokführer

Jeg vil tippe at P85D er blandt verdens 2 letteste biler å kjøre, ca.
P85 er ganske sprek den også, men aldri har jeg følt at kreftene er skremmende og ustyrlige.  Man bestemmer alt med høyrebeinet og esp-system og traction control hindrer selv den største idiot i å komme i trøbbel.
Med AWD blir traction control og esp enda mer effektivt og fintfølende, tror jeg.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

petersv

Sitat fra: Lokführer på mandag 20. oktober 2014, klokken 20:03
Jeg vil tippe at P85D er blandt verdens 2 letteste biler å kjøre, ca.
P85 er ganske sprek den ogsÃ¥, men aldri har jeg følt at kreftene er skremmende og ustyrlige.  Man bestemmer alt med høyrebeinet og esp-system og traction control hindrer selv den største idiot i Ã¥ komme i trøbbel.
Med AWD blir traction control og esp enda mer effektivt og fintfølende, tror jeg.

Blir bremsingen også bedre da eller? Hehe. Det er ikke å komme opp i fsrt som er problemet på glatt føre, men ned igjen ;)

Lokführer

Til syvende og sist er det adhesjonsforholdene som bestemmer, det er jo selvfølgelig klart.
Regen vil bli mer effektiv på AWD enn RWD. Traction control fungerer også ved regen, så det spørs om den kan reagere bedre/raskere enn ABS-bremser.

Blir jo spennende når alle fire hjul låses på likt. Vil bilen skjønne at den er i bevegelse da?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Høgis

#5
Tok vare på felger og vinterdekk fra forrige bilen og benytter de på Tesla'n. De skal nå ut på sin 5. sessong  (en av de med Tesla). Breyton GTS (8,5 og 10') med Nokian R 255/35-20. Det fungerer supert. Rulleomkretsen blir ca. 2,3% mindre enn std dim. men det er innenfor 5% som er max tillatt avvik. Lastindeksen er litt lav, men ser ikke det som et stort problem. Nå som de er gamle er de heller ikke så "svampete" som de var som nye, men sitter dog litt dårligere på blankpolerte/isete veier. Fremdeles bra mønster igjen.

P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Sense

Sitat fra: MrGekko på mandag 20. oktober 2014, klokken 19:12
Har lest en del tråder som blant annet omhandler vinterdekk her på forumet.
Har bestilt meg en P85D som kommer en gang i mars forhåpentligvis.
Personlig synes jeg 19" hjul ser litt "stusslige" ut på denne bilen, og ønsker derfor 20" som vinterhjul.
Det store spørsmålet er da (som mange andre stiller): Hva slags dekk skal man velge?
Finnes ikke så mange alternativer på denne fronten. Skal man ha et nordisk vinterdekk, så er vel eneste gode alternativet Nokian R i dimensjonen 255/35-20.
Jeg hadde foretrukket 245/40-20, da dette vil ha en nærmest identisk diameter med 245/45-19, og også riktig load-index.Da er alternativene enda færre.
Leste en del tester om performance vinterdekk i går, og kom over denne artikkelen:
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Continental-Winter-Contact-TS-850P-Prelaunch.htm

Dette er kontinentalt vinterdekk som naturlig nok skal være noen hakk dårligere på is/snø enn de nordiske. Men spørsmålet er hvor mye dårligere kan akkurat disse dekkene være på akkurat dette underlaget? Har fått veldig god omtale på snø/is. Skal visst være mye bedre enn Pirelli-dekka.
Rullemotstand er C(veldig bra) og også C på vått underlag(noe som er overlegent mye bedre enn nordiske vinterdekk( F)

På Østlandet hvor jeg bor og oftest ferdes har det ikke vært så styggdårlige forhold siste vintrene. Man kjører 90% av tiden på vått eller bart underlag.
På en så tung bil som Tesla S vil jeg tru at nordiske dekk blir for myke. (Som mange andre også påpeker)
En annen fordel man får på P85D er AWD som bør gjøre bilen sikrere i vinterstid.

Ut i fra ulike tester jeg har lest og innspill fra andre forummedlemmer, så frister det veldig å bestille disse dekkene.

Men hva trur folket? Blir det "risikosport" å sette på slike dekk?

Jeg kunne ikke blitt mer enig at man må velge dekk etter det underlaget bilen oftest går på og ikke unntakene.

Men jeg er litt uenig at AWD gjør bilen sikrere. Fremkommeligheten blir bedre, men du har de samme utfordringene under bremsing som med 2WD.

Anders Heibø

Jeg har 20" Vredestein Wintrac Extreme på min. Skal aldri tilbake til Nokian selv om stort sett hele forumet sverger til ett dekk de ikke har testet alternativer til.

Continental Contact var så vidt jeg fikk med meg ikke tilgjengelig i Teslastørrelse når jeg byttet ut Nokian dekkene men virker veldig ålreit.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

MrGekko

Har selv vurdert Vredestein dekka, men avskrev de pga negative tilbakemeldinger her på forumet.
Merker du stor forskjell på disse sammenlignet med et nordisk vinterdekk?

Marius Engel

#9
Prioriter veigrep og kjørekomfort. La store felger komme som laveste prioritet.

MrGekko

Derfor jeg vurderer kontinentale vinterdekk, da Nokian-dekka (R2) blir altfor myke og ubehagelige å kjøre på.
90% av vinterstiden er det nærmest bart på bakkene her på østlandet.
Håper 245/40-20 blir en god løsning

Anders Heibø

Sitat fra: MrGekko på onsdag 22. oktober 2014, klokken 15:50
Har selv vurdert Vredestein dekka, men avskrev de pga negative tilbakemeldinger her på forumet.
Merker du stor forskjell på disse sammenlignet med et nordisk vinterdekk?

Største endringen jeg merket er at Vredestein dekkene tar unna mye mer vann og slaps enn R2 dekkene. Personlig byttet jeg også fordi R2 dekkene var alt for svampete og den følelsen er vekk. Skrev litt i Dekk & Felger tråden for snart ett år siden, men har gitt opp å diskutere det mer. Pek meg gjerne i retning noen som har kjørt dem selv og skrevet negativt.. Er du i Bergen får du ta kontakt og prøve selv ;)
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

lurium

Er vell så enkelt som at kjører du kun i sentrum der de salter så kan du kjøre helårsdekk/kontinentale dekk. Men skal du utenfor så trenger du vinterdekk.

Selv kommer jeg til å kjøre pirelli piggdekk på min S85D eller Hakk da jeg ikke ønsker oppleve underkjølt regn på broer ute i øygarden med kontinentale dekk på en dyr bil.

Den ekstra sikkerheten som man får med pigg er verdt hver krone. Har man råd til Tesla har man råd til dekk :)

MrGekko

Prisforskjellen er nok ikke det essensielle her. Pris på Hakka r2 og Continental t850p er akkurat den samme.

Har kjørt mye med Hakka-dekk, men da mindre og lettere biler. Veldig gode dekk på snø/is, men føler at de er altfor myke på vått og bart underlag. Føles ut som at bilen flyter noen ganger. Denne følelsen vil vel forsterkes noe med en tung bil som Tesla.

Trur de beste kontinentale vinterdekkene er noe undervurderte.
Trur jeg heller skal ta en prat med min lokale dekkforhandler enn å synse altfor mye her

Marius Engel

Det er når det er snø/is du trenger mest veigrep. Når det er vått kan du tilpasse kjørestilen mye lettere etter forholdene. Tenk på de rundt deg, og de du kan kollidere med (ta livet av). Prioriter veigrep når det trengs som mest, og tilpass heller farten litt mer når det er vått ute.

Folk kjører desverre generelt helt likt på fine sommerdager som mørke våte kvelder. Det er virkelig en uting..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA