Har lest en del tråder som blant annet omhandler vinterdekk her på forumet.
Har bestilt meg en P85D som kommer en gang i mars forhåpentligvis.
Personlig synes jeg 19" hjul ser litt "stusslige" ut på denne bilen, og ønsker derfor 20" som vinterhjul.
Det store spørsmålet er da (som mange andre stiller): Hva slags dekk skal man velge?
Finnes ikke så mange alternativer på denne fronten. Skal man ha et nordisk vinterdekk, så er vel eneste gode alternativet Nokian R i dimensjonen 255/35-20.
Jeg hadde foretrukket 245/40-20, da dette vil ha en nærmest identisk diameter med 245/45-19, og også riktig load-index.Da er alternativene enda færre.
Leste en del tester om performance vinterdekk i går, og kom over denne artikkelen:
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Continental-Winter-Contact-TS-850P-Prelaunch.htmDette er kontinentalt vinterdekk som naturlig nok skal være noen hakk dårligere på is/snø enn de nordiske. Men spørsmålet er hvor mye dårligere kan akkurat disse dekkene være på akkurat dette underlaget? Har fått veldig god omtale på snø/is. Skal visst være mye bedre enn Pirelli-dekka.
Rullemotstand er C(veldig bra) og også C på vått underlag(noe som er overlegent mye bedre enn nordiske vinterdekk( F)
På Østlandet hvor jeg bor og oftest ferdes har det ikke vært så styggdårlige forhold siste vintrene. Man kjører 90% av tiden på vått eller bart underlag.
På en så tung bil som Tesla S vil jeg tru at nordiske dekk blir for myke. (Som mange andre også påpeker)
En annen fordel man får på P85D er AWD som bør gjøre bilen sikrere i vinterstid.
Ut i fra ulike tester jeg har lest og innspill fra andre forummedlemmer, så frister det veldig å bestille disse dekkene.
Men hva trur folket? Blir det "risikosport" å sette på slike dekk?