Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilen er et svært godt samfunnstiltak hvorfor motstand mot ordningen ?

Startet av kos, mandag 20. oktober 2014, klokken 15:59

« forrige - neste »

kos

Hei
Har sett at det befinner seg svært mange negative sjeler mot elbil og dens fortrinn. Hvorfor er det slik har det noe med posisjoner som blir truet. Forhandlere, verksted, enkeltpersoner som er redd egen økonomi, janteloven eller er det noe i kritikken.

Har opplevd at forhandlere med bruktimport driver regelrett hets.

Har opplevd at forandrer seg når de oppdager at jeg kjører elbil.

Har opplevd at de stempler oss som samfunnssnyltere

Har opplevd at  noen er regelrett forbanna på elbilen.

Har dette noe med at fosil energi er mektig og føler seg truet. Slik som røyke industrien fikk røykerne på sin side.
Har dette noe med at mektig økonomi ser seg truet og danner allianser for å knekke elbilene.

Har i dag svært gode erfaringer med elbil og ser ikke at det er nødvendig i å fortsette å kjøre på hydrokarboner både for lommeboka og miljøet.

;D ;D ;D ;D




K S

Ja, hvorfor????

I alle andre sammenhenger er avgiftreduksjon et ønske og et gode, men når det kommer til elbilen, ja da får pipa en annen lyd. Merkelig.

Kan til en viss grad forstå det, for hadde alle kjørt elbil, så hadde samtlige bomselskaper gått konkurs og veibygging hadde stanset opp, men vi er langt unna det scenariet.

Jeg tror det er den store norske folkesykdommen som gjør seg gjeldene her. Misunnelse!

Er jo rart da, for det er faktisk fritt frem for alle å kjøre fornuftig. ;D

cra

Det er utelukkende misunnelse, og ingen ting annet. Muligens et par unntak, men det er ikke mange.

Neste gang noen du snakker med kommer med at "nå må elbilene snart betale, de snylterne" så kan du jo spørre "Så du synes avgiftene og bompengene er på sin plass? Hvis det skulle komme forslag om at bensin/diesel (velg det vedkommende kjører) skulle slippe bompenger så ville du stemt imot?"  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

Media skal ha sin skyldpart i dette også. Ikke rent lite negativ omtale elbiler får!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Amoss

Sitat fra: Klykken på mandag 20. oktober 2014, klokken 20:30
Media skal ha sin skyldpart i dette også. Ikke rent lite negativ omtale elbiler får!

Du skal se at det skjedde slikt:

På ett julebord - eller kanskje det var nyttårskalas? - rundt sist årsskifte så fikk en journalist følgende kommentar - antagelig fra en bruktbilforhandler på vestlandet ;) - "Fy søren så mye gratisreklame dere har gitt til Tesla i år! Og det til og med til ett firma som har som offisiell politikk å ikke bruke en eneste kr. i reklame i blekkene deres!"

Der og da lo han av det og sa "Jammen, Tesla er jo ett supert produkt! Klart vi må skrive det da...". Men så gikk han hjem og sov på det. Noen dager over nyttår så tok han opp dette i forbifarten på kantina/Trosterupkjelleren eller hvor journalister i dag henger, og flere andre journalister deltok i debatten. Så kom det til slutt sjefredaktøren for øret, og resten er historie :p

....

Dette er i alle fall en mulig forklaring på hva som har skjedd ;)
Model S 85D

pwb

Ja, avgifter, bompenger osv. er jo faktisk en måte å skaffe penger til fellesskapet. Særlig avgifter som går på hestekrefter er faktisk en fin måte å hente inn penger på. Siden man ikke MÅ ha masse hestekrefter så er det ikke synd på de som da må betale for det. Skal man fjerne avgifter, bompenger osv så må det hentes inn andre plasser. Det skjønner vel egentlig alle sammen, til og med de som kjører elbil. Få på mva på elbiler så fort som mulig sammen med en hk avgift. Hvor skal pengene komme fra ellers? Øke strømprisen, øke avgiften på alkohol og tobakk? Skjønner dere ikke at dere snylter når dere lar andre betale til fellesskapet? Kanskje de med elbil burde miste slikt som sykepenger eller andre goder? Skjønner dere virkelig ikke at fellesskapet taper penger på elbilen og at det blir sett på som sylting?

kos

Hei
Nå glemte du noe CO2 kvotene som vi må betale. Hvem skal betale for de om ikke elbilene kommer på veien. Tror du at noen kjøper elbiler for å sponse forurensning fra bensin og diesel.

Sannheten er grusom, men uten at CO" avgiftene når sitt mål ved hjelp av ELBILER og HYBRIDER må nok du nok betale så det svir i fremtiden og den kommer i 2020.

kos

Vær eneste elbil sparer staten for ca 240 000 kroner i CO2 kvoter. Forstår ikke at dette budskapet ikke kommer frem i media. Om vi skal nå målet med en bilpark med CO2 på 85 g. må nemlig vi ha elbiler og hybrider om ikke så vil denne rekningen gå sammen med fergebiletter, bomstasjoner osv gå til bensin og dieselbileiere i fremtiden. det kalles å sage over greina man sitter på.

Kjell Leaf

Flertallet av befolkningen vet enda ikke hvor praktisk og bra det er med elbil.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

02jan

Det jeg, som el bilist snylter på er inhalering av diesel eksos.

Usikker på at oppvoksende generasjon, små barn, som går daglig langs lokale veier og eksponerer for luftforurensingen vil oppleve eksperimentet som kostnad eller gevinst i framtiden.

Jeg som voksen, sitter i bil med diverse filter, unngår å trekke inn luften bak en ny oppstarten dieselmaskin. Mens barn ikke har den samme forutsetning til å skjermes.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

kos

Til Diesel snylterne.
I dag betales milliarder av kroner i c02 kvoter. vær el bil representere va 240 000 sparte kroner.

La gutta med diesel og bensin betale dette.
eks alle avgifter for bil settes i årlig avgiftskode for bilen samt kjørte kilometer.

eks kjørt 20 000 km X co2 utslipp )100g / 100 = avgift miljø 20000 kroner
Dette er så bra at for de som ikke forurenser vil de slippe å betale / alle som forurenser vil da bidra til et fond som var med på å senke avgiftene på 0 utslippsbiler.
Dette kunne da være med å RIKTIG supsidiere = utslippsbiler.

pwb

Kvotene til bensin/dieselbil utgjør kun noen få kr. Hvor har du tallet 240.000,- fra?

pwb

Tror du regner litt feil kos, men det liker jo stort sett alle som forsvarer elbiler.
Det er ca 37,- pr tonn co2 i kvotepris
Det er 1000000 gram i ett tonn
Si du har en bil som slipper ut 150g/km og du kjører 20.000 km i året. Det blir da 3 tonn med co2, altså ca 100,- i året i co2 kvote.
Selv med en kvotepris på 30 euro/tonn som var en topp i 2008 ville blitt under 1000,-

pwb

OG når en elbil har ett større karbonavtrykk når den lages og den sikkert har mye kortere levetid så skal det mye til miljømessig (unntatt lokalt miljøhensyn) å si at det er jævla bra for miljø. Synes alle elbiler burde hatt mva og hk avgift for å betale for det store co2 utslippe de har under produksjon.

hma

Ja ja, pwd, da har du fått sagt det også ... for mva og hk-avgift ville nok satt fart i elbilsalget.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA