Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe prøvekjørt

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 20. oktober 2014, klokken 15:34

« forrige - neste »

edakcots

Renault fikser ladestasjon hjemme for deg :)
Du nevner ikke hvilken annen elbil du har og om denne kan lades kjapt, men anbefaler de fleste å betale 10.000 ekstra for 11kw montert av Renault.
Både tesla'n og zoe'n vår har SVÆRT god nytte av "hjertet" i garasjen :-*
Max 2 timer lading på zoe'n og om morgenen er tesla'n alltid full:)
Kan jo hende at du skaffer deg en brukt Tesla om et år eller 2? Da koster et slikt uttak fort vekk 40.000kr...
Ang å lade på jobb og andre steder: de som ikke ønsker å dra frem en stor gul boks de gangene man trenger det, får inntil Renault kommer med den "lille" kabelen bare leve med det. Det er ikke flere år til løsningen er der, så i mellomtiden. Får man heller jakte et lite TN uttak eller 22kw et eller annet sted?
På jobb er det kanskje mulig å sette den gule boksen permanent til?
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

jkirkebo

Sitat fra: edakcots på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 19:34
Renault fikser ladestasjon hjemme for deg :)
Du nevner ikke hvilken annen elbil du har og om denne kan lades kjapt, men anbefaler de fleste å betale 10.000 ekstra for 11kw montert av Renault.
Både tesla'n og zoe'n vår har SVÆRT god nytte av "hjertet" i garasjen :-*
Max 2 timer lading på zoe'n og om morgenen er tesla'n alltid full:)

Hjemme er det stedet jeg har minst behov for rask lading ihvertfall. Leafen har alltid klart seg fint på 16A, og selv om jeg har 32A til Teslaen stiller jeg den normalt ned på 13A-20A et sted. Jeg kunne fint fått tak i en trafo til 6000,- på finn og fått 11kW (har 3x50A tilførsel til garasjen) men det så jeg ingen verdi i.

Tipper dette gjelder de fleste andre også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 19:18
Jeg får ikke bestilt 11kw punkt, siden vrakbil+lagerbil ikke kan kombineres med hurtiglading.
Kanskje man kan få trikker til å dra frem 16A 3fas likevel. Har 400V 3fas 32A inn, så det er nok å gå på.

32A på hovedsikring er kanskje litt i minste laget når Zoe vil legge beslag på 50%.

Ellers synes jeg det hørtes rart ut at du ikke kunne kombinere vrakbil med semihurtiglader og lagerbil. Skulle tro at de ønsket å bli kvit alle bilene de har på lager med tanke på de litt smådesperate kampanjene de har hatt i det siste.

valvolainen

Sitat fra: edakcots på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 19:34
Renault fikser ladestasjon hjemme for deg :)
Du nevner ikke hvilken annen elbil du har og om denne kan lades kjapt, men anbefaler de fleste å betale 10.000 ekstra for 11kw montert av Renault.
Både tesla'n og zoe'n vår har SVÆRT god nytte av "hjertet" i garasjen :-*
Max 2 timer lading på zoe'n og om morgenen er tesla'n alltid full:)

Lade fort betyr absolutt ingenting hjemme. Blir også veldig tungvindt hvis en må ut å bytte kabel før en legger seg.

Sitat fra: emil på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 19:51
32A på hovedsikring er kanskje litt i minste laget når Zoe vil legge beslag på 50%.
Ellers synes jeg det hørtes rart ut at du ikke kunne kombinere vrakbil med semihurtiglader og lagerbil. Skulle tro at de ønsket å bli kvit alle bilene de har på lager med tanke på de litt smådesperate kampanjene de har hatt i det siste.

Ja dette er kjemperart, det har jo absolutt ingenting med bilen å gjøre. Den trafoen jeg kan 'få' må jo koste ufattelig mye mer enn kontaktorene til 11kw ladepunktet samt kabel med flere ledere.

Sitat fra: edakcots på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 19:34
Ang å lade på jobb og andre steder: de som ikke ønsker å dra frem en stor gul boks de gangene man trenger det, får inntil Renault kommer med den "lille" kabelen bare leve med det. Det er ikke flere år til løsningen er der, så i mellomtiden. Får man heller jakte et lite TN uttak eller 22kw et eller annet sted?
På jobb er det kanskje mulig å sette den gule boksen permanent til?

Dette du sier her bekymrer meg. jeg finner ingen offisiell informasjon om en 'ny' ladekladd kontra en trafo. Parkerer i fellesgarasje, så kan ikke ha trafoen stående. Den er dessuten åpen, så ikke har jeg lyst til å sette en dyr trafo på utsiden av bilen ulåst/fritt tilgjengelig. Å fly nydalen rundt etter en 22kw punkt går heller ikke, da det ikke er noen her.

Får man forresten med tn kladd til bilen eller finnes ikke slikt i sortimentet til renault? Hvordan selges denne bilen i utlandet? Bare med type2?

tinker

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 20:10
Får man forresten med tn kladd til bilen eller finnes ikke slikt i sortimentet til renault? Hvordan selges denne bilen i utlandet? Bare med type2?

Får kjøpt schukokabel ja, eller "mormorkabel" som danskene gjerne kaller den, men den koster rundt 6000 tror jeg. Kanskje like greit å kjøpe schuko et annnet sted. Den er begrenset til 10A også tror jeg.

Så vidt jeg vet leveres bilen med type 2 i hele Europa, med mormorkabel som ekstrautstyr.

2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Flips

Her er Schuko-kabelen som leveres i resten av Europa: http://myrenaultzoe.com/index.php/2014/06/the-special-top-up-cable-for-the-zoe/

De selges også i Norge, men det kan hende de sluttet med det når "mini"-transformatoren kom.

ladov

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 20:10
Sitat fra: edakcots på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 19:34
Renault fikser ladestasjon hjemme for deg :)
Du nevner ikke hvilken annen elbil du har og om denne kan lades kjapt, men anbefaler de fleste å betale 10.000 ekstra for 11kw montert av Renault.
Både tesla'n og zoe'n vår har SVÆRT god nytte av "hjertet" i garasjen :-*
Max 2 timer lading på zoe'n og om morgenen er tesla'n alltid full:)

Lade fort betyr absolutt ingenting hjemme. Blir også veldig tungvindt hvis en må ut å bytte kabel før en legger seg.

Støtter den, med mindre du faktisk har to biler som kan hurtiglades er det mest 'kjekt å ha', men når jeg hadde muligheten så slo jeg til. ;)

Både jeg og Renault hadde uansett hatt større nytte av en ladekladd som taklet IT-nett. Og disse 22kW-ladepunktene skjønner jeg ikke helt greia med, for praktisk bruk er 44kW *mer* enn dobbelt så bra. En halvtimes ladestopp etter snaue to timers kjøring er akseptabelt når du skal langt, en times ladestopp etter to timer mener jeg bikker over grensa for hva folk vil godta for annet enn unntakstilfeller..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Trond.m

#37
Sitat fra: tinker på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 20:53
Sitat fra: valvolainen på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 20:10
Får man forresten med tn kladd til bilen eller finnes ikke slikt i sortimentet til renault? Hvordan selges denne bilen i utlandet? Bare med type2?

Får kjøpt schukokabel ja, eller "mormorkabel" som danskene gjerne kaller den, men den koster rundt 6000 tror jeg. Kanskje like greit å kjøpe schuko et annnet sted. Den er begrenset til 10A også tror jeg.


Så vidt jeg vet leveres bilen med type 2 i hele Europa, med mormorkabel som ekstrautstyr.
Kabelen selges i Norge, men den koster i dag over 6000 kr. I sverige selger de også en original Renault FlexiCharge kabel for 4300 SEK ink mva. Denne skal i følge den svenske Zoe brosjyren være tilpasset den såkalte Legrand Green'up Access kontakten. Det betyr at hvis man plugger den inn i en slik kontakt, så lader den med 14A. Kontakten koster 800 kr. Med en vanlig kontakt lader den med 8A tror jeg. Hvis man har behov for raskere lading ved tilfeldig lading og vet at det er 16A kurs, så kan man få den til å koble om til 14A lading ved å holde en liten magnet på siden av kontakten når man plugger den inn.FlexiCharge kabelen kan bare brukes der det er TN nett, men da er det en fin løsning. Jeg forsøker gjennom Renault systemet få klarhet i hvorfor FlexiCharge kabelen som selges i Norge ikke har denne "flexi" muligheten. En tilsvarende løsning 8-14A med magnet-kontakt leveres standard med  fra Citroen C-Zero og Peugeot Ion. I frankrike leveres etter det jeg leste på deres offisielle sider 8-14A FlexiCharge kabel som standard med bilene fra mars 2014.


erik e

Fy flate og enkelt det er med "otto-motoren som tankes hver 100 mil . ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

GreenBeHH

Jeg har fulgt med på el-bil markedet helt siden Leafen og Zoe var opp på ryktebørsen.  Zoe var lenge min favoritt, men lansering i Norge ble utsatt til de fant ut at leasing av bil/batteri var en fadese i utlandet.  Zoe er omtrent den eneste el-bilen jeg ikke har prøvd enda og grunnen er; rotet med lading på IT-nett og for enkle løsninger på bilen.  Mye taler for at Zoe er en god og utprøvd bil, men den er rett og slett utdatert da den ble lansert i Norge.  Jeg håpet på en oppgradert versjon under Paris motorshow, men der var fokus helt andre ting.  Jeg håper enda.
Jeg har i dag min tredje Renault, den siste kjøpte jeg ny for 10 år siden.  Stort verdifall, men en bil som fortsatt oppleves som moderne og ser like fin ut.  Bytter gjerne min Renault i neste generasjon Zoe. :)
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Trond.m

#40
Sitat fra: GreenBeHH på mandag 27. oktober 2014, klokken 21:24
Mye taler for at Zoe er en god og utprøvd bil, men den er rett og slett utdatert da den ble lansert i Norge.
Jeg er overrasket over din vurdering av Zoe. En bil du ikke en gang har prøvet ! Jeg er enig i at Zoe har enkelte mangler på utstyrssiden, men hurtig AC lading, varmepumpe og lang rekkevidde synes jeg kompenserer for dette. I prisklassen ca 200K synes jeg Zoe Life gir langt mer bil enn f. eks VW Up.
Kia Soul er kanskje den som har høyest utstyrsnivå i prisklassen under 250K, men med et design som gir større luftmotstand og dermed redusert rekkevidde ved hastigheter over 70 km/t. Innstegsmodellen i samme prisklasse som Zoe Life mangler varmepumpe, så den er mindre attraktiv i Norge. E-Golf er kanske den mest påkostede av nykommerne, men med en foreløpig håpløs langsom AC lading på 3.6 kW.

erik e

Zoe er mye mer bil enn I-miev. Men og sammenligne Zoe med Golf blir like stor forskjell. Smak og behag kan diskuteres men for meg er Up og Golf en helt annen "klasse" .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Trond.m

Sitat fra: erik e på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 19:45
Zoe er mye mer bil enn I-miev. Men og sammenligne Zoe med Golf blir like stor forskjell. Smak og behag kan diskuteres men for meg er Up og Golf en helt annen "klasse" .
Det er vel ingen tvil om at Golf er en bil i en klasse over Zoe. På samme vis som Zoe er i en annen klasse enn Up. Up er tross alt laget som en veldig liten og billig bensin-bil, selv om utstyrsnivået er høyt. Med størrelse som en Polo framstår etter min erfaring Zoe som en langt bedre bil til landeveiskjøring. Er selv VW tilhenger, men den dårlige AC ladingen gjør at jeg desverre måtte velge bort e-golf inntil videre.

GreenBeHH

Zoe er ingen dårlig bil.  Jeg har kikket på og prøvesittet den ved flere anledninger, men ikke prøvekjørt.  Hovedgrunnen til at jeg ikke har tatt skrittet i retning av Zoe er lademuligheten hjemme/bortelading på IT nett og min kone sier at jeg aldri får kjøpe en bil uten varme i setene.  Zoe blir bedre og bedre kjøp for hver dag som går og kanskje klarer de å fikse de siste punktene som kan gjøre at denne tar salg fra de mer kjente.  Dessverre er transformatorboksen og vrakpant kampanjen uinteressant for meg.
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Birger

Sitat fra: erik e på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 19:45
Zoe er mye mer bil enn I-miev. Men og sammenligne Zoe med Golf blir like stor forskjell. Smak og behag kan diskuteres men for meg er Up og Golf en helt annen "klasse" .

Jeg har prøvekjørt begge og plassmessig er jeg uenig. Det er ikke store forskjellen på dem. Kjøreegenskapen og innvending opplevd kvalitet er bedre på Golf'en.

Jeg var litt skuffet over støynivået i Golf'en. Der hadde jeg forventet bedre.

Zoe har en utidig pipelyd når den lades. Skulle jeg valgt i dag hadde det blitt Zoe. Den er så pass mye rimeligere og jeg har også god erfaring med Renault/Volvo i Arendal fra tidligere.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA