Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye vil du betale for lengre rekkevidde model 3?

Startet av timingbeltkiller, søndag 19. oktober 2014, klokken 13:25

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sett at 3 tilbys med alternative batteripakker.
Hvor mye vil du betale for øket rekkevidde?

Nåværende pakke med sannsynlig sommer rekkevidde 300 km
blir i minste laget. Betaler derfor gjerne NOK 100K tillegg for 400 km.
Men over 400 km er det liten grunn til å gå og heller stole på SC nettverket.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 19. oktober 2014, klokken 13:25
Sett at 3 tilbys med alternative batteripakker.
Hvor mye vil du betale for øket rekkevidde?

Det kommer helt ann på akkurat hvilke pakker som leveres...

Tipper her at "neste nivå" i batteri vil koste ett sted mellom 30k og 60k NOK (US$5-10k), og gi ca. 100km ekstra reell rekkevidde. Til sammenligning er "neste nivå" for Model S (uten D) pr. i dag 62K NOK, og gir ~90km ekstra EPA rekkevidde.

Kommer den med akkurat 300km etter europeisk testsyklus vil det antagelig bli akkurat litt for lite for meg - og jeg MÅ opp ett hakk for å kunne bruke bilen også på vinteren. Vil ikke nøle med å betale i det intervallet over. Kanskje også enda litt mer...

Kommer den med akkurat 300km etter EPA(5) syklusen så burde det holde, men vil føle meg litt ukomfortabel med å bruke for stor del av batterikapasiteten til daglig. Vil VELDIG sterkt vurdere neste batterinivå. Vil nok gå for det i intervallet jeg tipper på over, men neppe så mye mer.

Kommer den med akkurat 200miles (ca. 320km) etter EPA(5) syklusen (og det er dette jeg har oppfattet at er minstemålet Elon sikter mot med "minst 200 miles realistisk rekkevidde") så begynner det å hjelpe, men vil helt sikkert vurdere ett større batteri - avhengig av hvor mye det kjøper meg i rekkevidde til hvilken pris. Men tipper nok jeg vil gå en størrelse opp, i alle fall om det ikke havner i den aller øverste enden av intervallet jeg tipper - eller over.

Kommer den med en rekkevidde på 350km eller over etter EPA(5) testen så vil nok betalingsviljen være redusert. Men havner prisen i nedre enden av skalaen så skal jeg ikke se bort i fra det. Større kapasitet vil sikre lengre levetid på batteriet, og høyst sannsynlig bedre garantivilkår.

... og sist men ikke minst vil det jo spille en rolle hvor "base prisen" havner i Norge. Havner bilen + batteri-oppgraderingen over "smertegrensen" så sier jo resultatet seg selv.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

#2
Jeg ville nok forvente standard batteri på ca 400 km NEDC rekkevidde (~210 miles EPA5), og oppgradert batteri med ca 600 km NEDC rekkevidde (~315 miles EPA5).

Uten det større batteriet vil man nok ikke kunne få 0-100 km/t på 2,9 sekunder o.l, så det vil nok absolutt være ett marked. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Sett at TM kopierer opplegget fra S med rekkevidde:
- 300 km eksklusive SC adgang
- 400 km inklusive SC adgang
Prisdifferanse X

Hvor stor må X være før du velger 300 varianten?
NOK K 25/50/75/100/........?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 31. oktober 2014, klokken 13:33
Sett at TM kopierer opplegget fra S med rekkevidde:
- 300 km eksklusive SC adgang
- 400 km inklusive SC adgang
Prisdifferanse X

Hvor stor må X være før du velger 300 varianten?
NOK K 25/50/75/100/........?

Dersom de kopierer opplegget fra Model S eksakt, så gjelder vel det jeg skrev her:
Sitat fra: Amoss på søndag 19. oktober 2014, klokken 14:52
Kommer den med akkurat 200miles (ca. 320km) etter EPA(5) syklusen (og det er dette jeg har oppfattet at er minstemålet Elon sikter mot med "minst 200 miles realistisk rekkevidde") så begynner det å hjelpe, men vil helt sikkert vurdere ett større batteri - avhengig av hvor mye det kjøper meg i rekkevidde til hvilken pris. Men tipper nok jeg vil gå en størrelse opp, i alle fall om det ikke havner i den aller øverste enden av intervallet jeg tipper - eller over.

Altså X kan da være i størrelsen opp i mot 50k. Men her vil jo så klart fortsatt grunnprisen spille en stor rolle. Kommer bilen+oppgraderingen over smertegrensen så hjelper det lite om prisen på oppgraderingen er lav. Beregner ikke å ha behov for SC, men det er "kjekt å ha", og med rett grunnpris kan det tippe X litt opp.

... men nå har jo samferdselsministeren vår praktisk talt "lekket" fra revidert statsbudsjett at det vil komme avgifter på elbiler enten fra neste høst eller nyttår 2016, så da kan jo fort alle beregninger her falle i fisk :p
http://www.nettavisen.no/na24/solvik-olsen---elbilpolitikken-er-meningsls/8503885.html
Sitat- Vi har varslet en runde i bilavgiftene i revidert budsjett. Noen forventet at det skulle komme i høst, men med tanke på forpliktelsene med å ikke gjøre noe med avgiftene før vi har 50.000 elbiler, er det naturlig å gjøre det til våren, sier Solvik-Olsen.

... han later til å ha glemt at i hans egen regjeringsplattform er dette tallet tatt ut og kun 2017 gjenstår.
Model S 85D

Thomas Parsli

Over 100.000,- hvis det skal bli primærbil, rundt 25.000,- hvis det er bil nummer to som bare brukes til småkjøring.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

timingbeltkiller

Sitat fra: Amoss på fredag 31. oktober 2014, klokken 14:00
... men nå har jo samferdselsministeren vår praktisk talt "lekket" fra revidert statsbudsjett at det vil komme avgifter på elbiler enten fra neste høst eller nyttår 2016, så da kan jo fort alle beregninger her falle i fisk
Vi får være glad for at her vil Krf og V ha et ord med i laget.
Og sjeleglad så lenge det ikke ender opp med mindretallsregjering av enten A eller H.
For da drepes den siste rest av miljøvennlig politikk med slalåmtaktikk i Stortinget.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

arnejorg1

Kan jeg slippe unna med 50k ekstra for 400 km høres det greit ut.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA