Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pendle Sarpsborg - lillestrøm

Startet av Lentaro, lørdag 18. oktober 2014, klokken 21:43

« forrige - neste »

Lentaro

Hei!

Lurer på om Kia Soul EV er et godt valg som pendlerbil fra Sarpsborg til Kjeller. Det er 110 km.
Hvordan vil dette gå på de kaldeste vinterdagene?
Samt lurer jeg på om noen har et regneark som er bra å bruke for å sammenligne fossilbil mot elbil som pendlerbil.
Bilen vil bli brukt som pendlerbil Kristiansand - Grimstad i 3 år først.
2015 VW E-golf - Solgt

2014 Tesla Model S 85

Reservert Tesla Model 3

goev

Det kommer nok an på om du har mulighet til å lade på jobb. Uten det vil du nok slite uansett om forholdene er perfekte. Kan også være et problem når temperaturen nærmer seg tosifret minus i følge gronnbil.no.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

kringon

Jeg pendler Sandefjord - Lysaker (118 km) og det går foreløpig greit. Vet jo ikke ang. de kaldeste dagene.

Problemet er lading på jobb. Den lader rett og slett ikke fort nok på 10A (medøflgende ladekabel).

Det er 16A på jobben, så jeg får med tiden investere i en kladd som kan lade opp til 32A. Har montert 32A kontakt i garasjen hjemme.

Når jeg reiser til oslo, så sover jeg over 1 dag som oftest, og da er ikke lading noe problem.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

telecaster

Dette kan være en alternativ kabel for deg, jeg får min til uka.
Den kan stilles inn på 6, 10 eller 16A, all elektronikk er bygget
inn i pistolen så du slipper "klumpen" på kabelen.

http://charge-amps.com/um-evse-v2

____________
Kia Soul EV

birkeland


K S

Sitat fra: Lentaro på lørdag 18. oktober 2014, klokken 21:43
Hei!

Lurer på om Kia Soul EV er et godt valg som pendlerbil fra Sarpsborg til Kjeller. Det er 110 km.
Hvordan vil dette gå på de kaldeste vinterdagene?
Samt lurer jeg på om noen har et regneark som er bra å bruke for å sammenligne fossilbil mot elbil som pendlerbil.
Bilen vil bli brukt som pendlerbil Kristiansand - Grimstad i 3 år først.
Ingen vet noe om batterikapasitet etter tre år og x antall kilometer, men 110 km kan fort være i grenseland, spesielt hvis en skal kjøre i 100 km/t +
Hvis en forvarmer bilen hjemme, og har minimum 16 A lader (10 A lader gjør at batteriet tappes ved forvarming) så vil det nok kunne gå. Sansynligvis bra. Jeg har ikke fått prøvd bilen i kulde, men 150 km med mange høydemetre takler den svært bra ved rundt 10 grader, men ved -10 til -20 grader????

På jobb ville jeg sørget for å kunne lade med 32 A lader, da fyller du batteriet på 4-5 timer og har fulladet batteri og kan også forvarme bilen.

Dette er vel også en strekning som ikke akkurat er veldig kupert? Kanskje totalt 200 høydemetre???

JTveter

Lurer litt på om denne kabelen kan være genial?

http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-kw.html


Noen som har erfaring med kjøp av slike kabler fra utenlandske nettbutikker?
KIA Soul Titanium Grey, Solgt
Mitsubishi Outlander PEHV 2016 Titanium Grey
Tesla Model 3 2019

bear4x4

Kia Soul EV Exclusive Titanium Silver motatt 22 Desember 2014

JR

Har akkurat anskaffet EVSelects 32A. Jeg synes den er smart. Her slipper man "kladden" og pistolen kan stilles inn på ønsket strømstyrke. Bestilte den fra Elbilhjelpen sammen med adaptor for 32A 1-fase industristrikk (blå) og adaptor for schuko (vanlig husholdningstikk). Med et enkelt grep kan du programmere pistolen til å gi 16A eller 32A (eller andre strømstyrker) 

Vil anbefale en norsk forhandler. 25% tillagt mva, fortollingsgebyr og ingen rettigheter i forhold til norsk forbrukerkjøpslov gir kjøp fra utlandet marginale fordeler.

rsa

Nå finnes det jo en del hurtigladere på strekningen Sarpsborg - Kjeller, så om man sørger for å ha litt ekstra tid til rådighet så skulle det vel gå greit selv på vinterstid. Med 10 minutter på en hurtiglader så rekker du sikkert fram.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA