Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uorginale felger - passer dårlig

Startet av rsomby, fredag 17. oktober 2014, klokken 15:20

« forrige - neste »

rsomby

Hei, jeg har prøvd å sette på et sett med advanti raptor felger som i følge produsenten skal passe ved bruk av senterringer. Det gjør de forsåvidt. Men, jeg ser at den skruen som sitter i skiven stikker litt ut, ca en 1mm, og dette fører da til at det blir litt vibrasjoner. Du kan også se avtrykket etter skruen på felgen i det andre bildet jeg la til. Jeg har også merket at det kommer borti klossen på ene hjulet.

Noen tips?

Forhandleren skaffer forøvrig nye felger fra produsent som skal passe perfekt uten senterringer, men jeg liker ikke helt useendet på disse. Vurderer heller orginale tesla 19", så om noen selger slike, så kontakt meg asap

Go-carter

Det der må være en feil fra Tesla sin side. Slike skruer skal ikke stikke ut.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

tdithomas

Enten sliper du ned hodet på skruen, eller tar den helt bort. Du kommer ikke til å savne den :)

Car-El

 ;D

@tdithomas

Godt forslag! NEI! Prøv igjen med et forslag som ikke er livsfarlig.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

amund

Sitat fra: Car-El på fredag 17. oktober 2014, klokken 17:58
;D

@tdithomas

Godt forslag! NEI! Prøv igjen med et forslag som ikke er livsfarlig.

Livsfarlig å polere hodet til en skrue som KUN er der for å holde fast bremseskiva når du tar av hjulet? Mange / de fleste biler har helt løse bremseskiver, som henger og dingler når du tar av hjulet. Felgen og hjulboltene holder skiva fast når hjulet er på.

Jeg ville tatt et stort bor, litt større enn hodet på skruen, og borret bittelitt i felgen der skruen treffer. Eller, hvis det er snakk om under 1mm, slipt huet på torx-skruen så det er flush med skiva.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

AndreS

#5
Sitat fra: Car-El på fredag 17. oktober 2014, klokken 17:58
;D

@tdithomas

Godt forslag! NEI! Prøv igjen med et forslag som ikke er livsfarlig.

Greit å vite hva man snakker om før man svarer såpass bastant syns jeg. Som andre sier her finnes det mange biler som ikke har den skruen i det hele tatt..

Skruen er ikke noe problem med originalfelger da de er uthulet der skruehodet stikker ut, dermed er det vel ikke en direkte feil fra tesla, selv om det er litt merkelig.
I3 i bestilling

HåkonE

Er det ikke mulig å bare ta av 1mm med dremel fra felgen der denne skruen sitter? Skulle tro det er nok av metall å ta av akkurat på det stedet.

Go-carter

Jeg stemmer for å fjerne skruen helt.

Den har så og si ingen misjon, annet enn å gjøre livet utrolig surt for mekanikere etter 1-4 år i saltsørpe.

Skruen er der for å holde bremseskiven på plass, når caliper er tatt av. Det er helt normal kotyme å borre ut slike når de sitter fast(og de gjør det etter hvert...) uten å bytte de ut med nye.

Livsfarlig? Nei.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

pberg

Det siste problemet der unngås mett dersom du skrur ut skruen og tar på litt kobberpasta el. l hver gang du bytter dekk,  og alltid bruker en ny når du bytter bremseskiver. Har aldri på 20år hatt problemer med slike skruer.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

OleJA

Sjekket denne skruen når jeg byttet hjul idag, på min bil stikker den ikke ut.

rsomby

Hvis den ikke stikker ut på din bil vil jeg anta tesla har endret på denne underveis i produksjonen.
Vi løste det med å borre et par mm ned i felgen der bolten hadde satt avtrykk.

jazzwheel

Vet noen om dette var likt for alle fire hjul eller for eksempel kun gjelder foran eller bak? Vil løsne færrest mulig hjul.

Eventuelt hva slags dimensjon det er snakk om så man kan kjøpe skruer med mindre hode?

Lynet

Grunnen til at enkelte har en skrue eller to som holder bremseskiva til navet er at man skal slippe at det kommer rusk mellom bremseskive og nav når man tar av hjulet. Disse ruskene kan lage kast og dermed vibrasjon ved kjøring.
Så det er eneste faren for de som fjerner skruen.
Det er heller ikke forbundet med noen fare å fjerne en liten millimeter fra hodet på skruen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

erot

Ja, alle fire om de ikke har endret skruene. Tok ca 0,5 mm, null problem. Mye bedre å slipe av skruehodet enn på felgen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA