Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brev til Nissan

Startet av havardhu, fredag 17. oktober 2014, klokken 10:24

« forrige - neste »

havardhu

Sendte akkurat dette brevet til Nissan Kundeservice, etter at jeg den senere tiden har opplevd store problemer med hurtiglading ved ymse anledninger. Spent på svar!

SitatDa jeg kjøpte min Nissan LEAF i 2012 var det faktum at bilen kunne hurtiglades en særdeles viktig del av grunnlaget for å gå over fra fossil- til el-bil.

2 år senere føles det som om dette argumentet lever på lånt tid, fordi hurtigladerne rett og slett ikke er til å stole på. Jeg bor slik plassert at jeg heldigvis ikke trenger å bruke hurtiglader til daglig, men når jeg skal ut på litt lengre 'tokt' så føles det som tidligere var en mulighet til et kvarters pause fra kjøringen nå som et spill hos Norsk Tipping.

Dette er noen eksempler på hva jeg har opplevd i det siste;

På en tur fra Oslo til Tønsberg i sommer var laderne både ved MAX (Grønn kontakt), og hos Buskerud Bilsenter på andre siden av E18 'midlertidig ute av drift'. Heldigvis var det varmt i været, så jeg kom meg helt til Tønsberg uten å måtte lade på veien. Men nå som høsten er her og vinteren er rett rundt hjørnet er det ikke lenger aktuelt. Derfor tar jeg nå toget når jeg skal hjem og besøke mine foreldre i Tønsberg. Bilen er ikke til å stole på.

På en tur fra Oslo til Moss for noen uker siden måtte jeg innom 2 hurtigladere (hhvs Fortum og Ishavsveien) som ikke fungerte før jeg endelig og heldigvis fikk napp på tredje forsøk. To biler foran meg i køen, men jeg kom meg i alle fall frem.

Jeg bor midt i Oslo og har ikke egen, privat ladeplass. Det var tidligere meget enkelt å lade i Oslo, men etter at elbilsalget eksploderte og de fjernet den store ladeparkeringen ved Aker Brygge får jeg nå nesten utelukkende ladet på jobb. 

En dag fikk jeg for en gangs skyld ikke ladet opp bilen på jobb fordi ladeplassene var fulle når jeg kom på morgenen. Derfor tenkte jeg ved endt arbeidsdag å prøve hurtigladeren hos Birger N Haug på Rud, som ligger rett nedi gata. 'Midlertidig ute av drift'. Etter å ha vurdert å kjøre bilen tilbake på jobb for en nattlig ladeøkt mens jeg tok Kolsåsbanen tilbake til byen, kom jeg på at at det var hurtigladere i Sandvika. Men når jeg kom ned dit var det to biler i kø fordi den ene av de laderne der var ute av drift. Men det ordnet seg da også.

I dag opplevde jeg at ikke bare én, men begge laderne var ute av drift i Sandvika. Den ene virket tilsynelatende (merket ABB) men det var absolutt ingen beskrivelse av hvordan man kan betale med mobil. Den andre (Fortum) lot seg ikke aktivere via SMS fordi sentralen ikke fikk kontakt med laderen. Kom meg opp på jobb med 'Very Low Battery Charge' blinkende på dashboardet, så det ordnet seg. Igjen.

Men spørsmålet er ikke lenger OM det en gang ikke kommer til å ordne seg, men NÅR det inntreffer. Bottom line er at jeg ikke lenger stoler på hurtigladermuligheten på LEAF'en fordi hurtigladerne ikke er til å stole på.

Jeg er klar over at dette strengt talt ikke er Nissan sitt ansvar, siden alle hurtigladerne (i motsetning til Tesla, der produsenten selv tar ansvar for å tilby hurtiglading) er drevet av tredjepart. En tredjepart som har mottatt millioner i statsstøtte for å sørge for at hurtiglading skal være tilgjengelig.

Men til syvende og sist er det deres problem. En kollega jeg pratet med i forrige uke, som vurderte å kjøpe seg en LEAF, endte opp med å slå fra seg tanken nettop fordi han, som ville vært avhengig av hurtiglading for å komme seg til jobb, forsto at det rett og slett var urealistisk å tro at det kom til å gå bra.

Personlig vurderer jeg nå å kvitte meg med LEAF'en og gå til anskaffelse av en Tesla eller bite i det sure eplet og gå tilbake til bensin. Så mitt spørsmål til dere er; hva gjøres fra Nissan sin side for å sørge for at denne situasjonen bedres?

Øyvind.h

Det er bare trist, fryktelig trist, å lese slike erfaringer. For en ihuga elbil-tilhenger er det tragisk å se at dårlige lader-erfaringer ødelegger for et ellers knallbra brodukt. Vi bor tross alt i Norge med titusenvis av elbiler på veiene og med høyt salg av elbiler. Dette burde ikke være en problemstilling i 2014!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mariowing

Veldig bra at du tar deg tid til å skrive et slikt brev. Det var saklig og godt formulert!

Jeg har også hatt Leaf siden 2012 og til og begynne med godtok jeg at utbyggingen var "stykkevis og delt". For min del så må jeg si at å se på hva Tesla har fått til med superladere på veldig kort tid gjør at min terskel for å godta alle forsinkelsene og nedetiden på eksisterende CHADEMO ladere er er blitt veldig lav. Jeg er fornøyd med elektrisk bil men ikke med rekkevidden på Leaf. Jeg kunne levd med å stoppe og lade på mellom-lange turer men nå må jeg bruke en halvtime før avreise på å forsøke å orientere meg i hvilken ladere er nede nå, hva er siste prisutvikling, hvor virker det med RFID-kort eller sms eller gud-vet-hva for å få betalt.

Gleder meg til levering av Model S i desember rett og slett. Da får jeg for det første tre ganger så lang rekkevidde og et oversiktlig og velfungerende ladenettverk.

Når alt det er sagt; det skjer ting med Fortum og Kiwi for eksempel som er bra. Virker veldig som om Fortum nå gjør en helvhjertet satsning på å få hurtiglading opp på et "kommersielt nivå" i forhold til at de bytter ut ladere, sender folk på opplæring etc. Det samme ser ut til å gjelde for Grønn kontakt. Men det har tatt for lang tid og min tålmodighet er slutt. Jeg vil heller ikke pr i dag anbefale noen en kort-rekkevidde elbil som annet enn bil nr to til småkjøring i byen.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Thomas Parsli

Rekkeviddeangst (i P106 med dårlige batterier) er for lengst byttet ut med huritgladerangst...

Resultatet er at fossilbilen brukes på turer der vi ikke har tid til å kjøre mellom to-tre hurtigladere som ikke virker, vente 30-60minutter i ladekø (hvis vi finner en hurtiglader som virker) eller treglade i flere timer (når vi ikke finner en hurtiglader som virker).

Etter snart fire år har både produsenter og operatører bevist at hurtigladerene var et bomskudd -det finnes kun to fornuftige alternativer:

1) Tesla SuperCharger
2) Semihurtiglading

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

sla

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 17. oktober 2014, klokken 10:55
Rekkeviddeangst (i P106 med dårlige batterier) er for lengst byttet ut med huritgladerangst...

Nå er vi såpass godt kjent med bilene at rekkeviddeangsten er blitt hurtigladerangst. Enten så er de defekt eller så er det såpass lang kø at de i praksis ikke fungerer. Vil anta at salget snart ikke begrenses at skremselspropaganda ang.  tilbaketrekking av insentiver, men av tilgang til lademuligheter(både sakte- og hurtiglading).
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

Hanzo

Ålgård Auto, som forhander Nissan i Sandnes/stavanger har vel en hurtiglader som har vært ute av drift nå siden før sommeren...

KjellG

Uansett om hurtigladeren er i orden:

27 mil Sarpsborg-Lillehammer, flat motorvei. 3h kjøring og 3h lading = 6 t en vei!

http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/om-hurtiglading/63-elbilen-er-sjefen

I tillegg til at dette forsinker denne bilisten, han har blokkert ladingen for andre i 3h. Eller for å trekke en sammenligning: en fossilbil eller hydrogenbil "lades" en gang på 5 min. En elbil må "lades" i 3timer. En trenger mao 23 ganger så mange "ladepunkter" for el enn for fossil/hydrogen.

Dette har jeg tenkt på, men ikke regnet på før her.

Skalerer dette?


jkirkebo

Sitat fra: KjellG på mandag 20. oktober 2014, klokken 23:00
Uansett om hurtigladeren er i orden:

27 mil Sarpsborg-Lillehammer, flat motorvei. 3h kjøring og 3h lading = 6 t en vei!

http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/om-hurtiglading/63-elbilen-er-sjefen

I tillegg til at dette forsinker denne bilisten, han har blokkert ladingen for andre i 3h. Eller for å trekke en sammenligning: en fossilbil eller hydrogenbil "lades" en gang på 5 min. En elbil må "lades" i 3timer. En trenger mao 23 ganger så mange "ladepunkter" for el enn for fossil/hydrogen.

Dette har jeg tenkt på, men ikke regnet på før her.

Skalerer dette?

Nei, men det trengs da heller ikke da de færreste orker å bruke 6 timer på å kjøre Sarpsborg-Lillehammer. Altså vil svært få av de kortrekkende elbilene bli brukt til slik kjøring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tbeinet

Bortsett fra hjemme og på jobben har jeg ladet 4 ganger på 2 mnd. Hadde jeg kjørt bensinbil hadde jeg "ladet" mye oftere enn det.

Så jeg tror ikke det stemmer at man trenger så mange flere ladepunkter for elbil, da langt de fleste kjører hjemmefra med full tank hver dag. Men vi behøver en høvelig tetthet med hurtigladere langs hovedveinettet. Når jeg skal kjøre til hytta, må jeg kjøre av hovedveien og kjøre inn til Marienlyst stadion for å fylle på tanken. Sånn burde det ikke være. Synes både bensinstasjoner og veikroer har sovet i timen her.

fayelund

Nå er det ikke sånn at alle kan lade hjemme. Jeg har bestilt meg el-bil, men bor i leilighet uten lademuligheter, og er derfor svært avhengig av at ladere rundt om fungerer.

Jeg mener at det er spesielt i byer, hvor man har mye problemer med luftkvalitet at elbiler virkelig har noe for seg. Men på disse stedene er det også færre muligheter for å lade hjemme, derfor må man ha fungerende ladepunkter.
Bestilt e-Golf september 2014

tomrh

Vi har et skrekkeksempel i Nord-Trøndelag også. Hurtigladeren ved Steinkjer Bil har vært ute av drift siden juni! Jeg har hatt kontakt med EV Power, men de kan ikke gjøre noe siden laderen er eid av Nissan Nordic. Iflg Gøran Vollan i EV Power satte de 15. oktober som ultimatum for å få den ordnet, men enda har ikke noe skjedd. Fire måneder ute av drift! :o I går ettermiddag ankom jeg Steinkjer med tomt batteri og måtte saktelade i 2 timer på 16A for såvidt å rekke fram til hurtigladeren på Gråmyra Levanger, uten varme i bilen. Slikt holder bare ikke.

Men EV Power skal ha ros for at de har bra oppetid og er er rask til å utbedre de hurtigladerne de selv eier og har ansvar for!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA