Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Unormal dekkslitasje????

Startet av olaover1, torsdag 16. oktober 2014, klokken 19:21

« forrige - neste »

leaf-newbe

bilig dekk er bilig dekk men fysikk forblir fysikk.
du kan ikke forsvare det at det er bilig dekk når dekkene som normalt skal slites mindre (bak dekk ikke driv dekk) slites mer e driv dekkene som altid slites mer.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Kvikken

Er det elektrisk brekk på din bil? Kan det være at brekket ikke har sluppet med en gang du har begynt å kjøre? Over lang tid kan vel dette gi et unormalt slitemønster.

nr1rayner

Noterte 6 mm på mine originale Teknahjul, Dunlop Enasave eller hva det var..
Skriver nå 7.000 km senere, og måler mellom 5-6 mm.
Ikke blodnøye målinger, til nærmeste mm.

Har uansett slitt mindre enn 1mm på de 7'km, nærmere 0,5.
Tar jeg utgangspunkt i 7-8mm mønster på nye dekk, og skifte på 3-4 mm bør jeg derfor absolutt minimum få 40'km på et sett, men mer trolig 70-80' eller kanskje mer..
Og selvsagt enda mer hvis man kjører ned til de lovlige 1,6..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Et bra estimat er threadwear x 100 km.

De opprinnelige Ecopia EP150 på 1. gen Leaf har threadwear 380, dvs. 38.000 km er å forvente, noe som stemmer bra på mine. To av mine må byttes nå - nede på første slitasjevarsel. De to andre kan kjøres enda en sesong.

Men W- og Y-merkede dekk kan slites mye raskere: http://www.dinside.no/motor/dekkene-var-utslitt-etter-7500-kilometer/61317785
Sitat
Høyhastighetsdekk slites normalt raskere enn dekk som er beregnet for lavere hastigheter. For å opprettholde dekkets egenskaper i høye hastigheter går dette ut over levetiden, forklarer Engebretsen.
Valgets kval om jeg skal kjøpe Ecopia EP001S 91V eller Goodyear EfficientGrip Performance 94W XL, som Ourasi på e-Golf forumet skrøt sånn av.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Har ikke sett treadware på noen av mine Leafdekk. Er ikke det en greie i USA? Mener de er utrolig opptatt av slitestyrke (og "all season")  Så dekk som ikke selges over dammen ikke har slik merking..

Synes å huske jeg har sett flere dekk med 180-240. Høres vel lite ut å få ca 20 men godt mulig det stemmer og at mine dekk har høy treadware..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA