Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gratulerer til alle dere som panikkselger, bilene deres blir vanskelig å selge....

Startet av Teslanewbie, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:03

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: darthy001 på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 23:16
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 23:07
Jeg eide som en av de første en audi TT i 1999, en av sjefene i Audi kjørte ihjel seg . ved undersøkelse viste de seg at bilen hans savnet spoiler og ikke hadde ESP, alle audi TT ble tilbakekallet og sendt til fabrikken for å få ettermontere ESP og spoiler.... Jeg var uten bil i 3 måneder...


Ta kontakt med Audi og spør hva de skal ha for å bytte ratt på en A5 fra ett uten knapper til ett med eller vanlige lykter til xenon. Det gjorde jeg på en A5 jeg hadde for noen år siden og svaret var "det blir så dyrt at vi ikke vil gi deg pris en gang".

Det var ett _ratt_ og lykter som fysisk er identiske i størrelse. Lyktene trengte riktignok levellering for å være lovlige, men sammenliknet med kompleksiteten som blant annet jkirkebo nevnte her tidligere så er det en bagatell å installere standard levellering kontra det som må gjøres for å installere autopilot-pakken på en Tesla.

Og jeg spurte om å få etter montert blåtann på en A4 2009 modell slik at jeg kunne koble mobilen opp. Pris; 50.000.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

frankofobia

Sitat fra: GOS på onsdag 15. oktober 2014, klokken 09:10
Sitat fra: darthy001 på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 23:16
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 23:07
Jeg eide som en av de første en audi TT i 1999, en av sjefene i Audi kjørte ihjel seg . ved undersøkelse viste de seg at bilen hans savnet spoiler og ikke hadde ESP, alle audi TT ble tilbakekallet og sendt til fabrikken for å få ettermontere ESP og spoiler.... Jeg var uten bil i 3 måneder...


Ta kontakt med Audi og spør hva de skal ha for å bytte ratt på en A5 fra ett uten knapper til ett med eller vanlige lykter til xenon. Det gjorde jeg på en A5 jeg hadde for noen år siden og svaret var "det blir så dyrt at vi ikke vil gi deg pris en gang".

Det var ett _ratt_ og lykter som fysisk er identiske i størrelse. Lyktene trengte riktignok levellering for å være lovlige, men sammenliknet med kompleksiteten som blant annet jkirkebo nevnte her tidligere så er det en bagatell å installere standard levellering kontra det som må gjøres for å installere autopilot-pakken på en Tesla.

Og jeg spurte om å få etter montert blåtann på en A4 2009 modell slik at jeg kunne koble mobilen opp. Pris; 50.000.

Hei,

Når et gjelder ettermontering av utstyr på biler som er utenfor garantiperioden er det faktisk ikke så kostbart å gjøre jobben selv om man har litt teknisk innsikt og interesse. I de fleste tilfeller er det arbeidstid og ikke hardware som er kostbart. Sjekk litt rundt på nettet etter priser på kittet du trenger. Men regner med du kjører en TMS nå ;-)
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

F_P

Sitat fra: GOS på onsdag 15. oktober 2014, klokken 09:10
Sitat fra: darthy001 på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 23:16
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 23:07
Jeg eide som en av de første en audi TT i 1999, en av sjefene i Audi kjørte ihjel seg . ved undersøkelse viste de seg at bilen hans savnet spoiler og ikke hadde ESP, alle audi TT ble tilbakekallet og sendt til fabrikken for å få ettermontere ESP og spoiler.... Jeg var uten bil i 3 måneder...


Ta kontakt med Audi og spør hva de skal ha for å bytte ratt på en A5 fra ett uten knapper til ett med eller vanlige lykter til xenon. Det gjorde jeg på en A5 jeg hadde for noen år siden og svaret var "det blir så dyrt at vi ikke vil gi deg pris en gang".

Det var ett _ratt_ og lykter som fysisk er identiske i størrelse. Lyktene trengte riktignok levellering for å være lovlige, men sammenliknet med kompleksiteten som blant annet jkirkebo nevnte her tidligere så er det en bagatell å installere standard levellering kontra det som må gjøres for å installere autopilot-pakken på en Tesla.

Og jeg spurte om å få etter montert blåtann på en A4 2009 modell slik at jeg kunne koble mobilen opp. Pris; 50.000.

Auda...

Det koster egentlig bare mellom kr. 2500-4700,- ferdig montert avhengig av hvilket MMI-system man har i bilen :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Teslaguten

Sitat fra: tho på onsdag 15. oktober 2014, klokken 00:51
Dette blir vel som å rope i skogen. Men herregud for noen sytepaver. Må dere faen meg ta det med ro. Tenk på de stakkarene som har kjøpt P85D og må panikkselge den verdiløse bilen om et år pga P126Q. Historien gjentar seg.

Teslanewbie er til tider veldig trollete. Han prøver sansynligvis å presse Tesla til å ettermontere ACC gratis med denne idiot spammingen. Det vil aldrig skje og dere kan bare glemme det. "Gamle" S 85 er forsatt en fantastik bil. Herregud for en gjeng.  :o ::)

+1   ;) ;)

Til Teslanewbie og resten av hylekoret:

Er problemet at de ikkje greier å håndtera ein bil uten ACC og dual autopilot?

Eller sur fordi bruktprisane begynner å nærma seg edruelige nivå og marknaden fungerer?

Og til alle som må dumpa TMS til 300k, ta kontakt! Eg kjøper, har to jentunger som trenger bil ;)


#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Teslaeier

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:03
151 biler på finn nå...

Bilene på finn kommer å bli veldig svårsolgte eller nesten umulig å selge uten det nye sikkerhetsutstyret.
Bilen ble med et pennestøk umulig å selge og omsette i bruktmarkedet. Slik er det til dess at Tesla ikke kommer opp med noe lurt :-)

Slik er det , bilene må dessverre selges til godt under egentlig verdi, hvem vil ha en bil uten nødvendig sikkerhetsutstyr????


Gjør som 500 andre eiere foreløpig, Skriv under her :
https://www.change.org/p/tesla-motors-petition-to-force-tesla-to-come-up-with-a-retrofit-for-the-new-autopilot-features-for-existing-owners-who-were-early-supporters-of-the-company-product
Kan du ikke prøve å bare slappe av litt.
Regner med du har fått bilen din nå? Hvis jeg ikke husker feil så har du en lei tendens til å krisemaksimere på forhånd over ting som kanskje kan bli problemer.
Var det ikke du som ble utestengt fra det amerikanske forumet (teslamotorsclub.com) for usaklig rabling rundt problemer du hadde lest om at tesla kanskje var utsatt for lenge før du hadde fått noen bil?
Husker jeg leste noen vanvittige innlegg fra deg (eller noen med samme signatur) der om snø som pakket seg i hjulbuen på tesla og om mugg rundt panotaket. Har du fått bilen din? Hvordan synes du den er i tilfelle? Fungerer den tilfredsstillende?
Er det overraskende for deg at tesla videreutvikler modellene sine? Det skjønner jeg veldig godt i tilfelle. Skulle tatt seg ut om BMW, Mercedes eller Skoda skulle begynne å levere biler med mer utstyr og mer avansert teknologi enn de hadde i bilene sine for 100 år siden. Eller faktisk så tror jeg kanskje de har gjort det. Jeg er hvertfall dritforbanna på Skoda enda etter at de begynte å levere elektriske vindusheiser og gjorde min gamle bil helt verdiløs over natten. Det er derfor den står på gårdsplassen å ruster enda. Jeg får ikke i nærheten av det jeg ga for den hvis jeg prøver å selge den.
Ikke vil de ettermontere 4 hjulstrekk heller. Faans jævla Skoda som lurer kundene sine på den måten.
Skjønner at du er skuffet hvis du trodde du hadde kjøpt en bil som ikke skulle miste verdi over tid, men hvis du noen gang har eid bil tidlige så burde du vel vist at alle biler faller i verdi. Det vanlige for ny bil er vel ca. 10-20% så fort du kjører ut fra forhandler? Det kommer alltid noe nytt, kulere og bedre.
Det hjelper ikke å kjefte på tesla. Den ubrukelige Model S'n du kjøpte blir ikke noe bedre uansett hvor mange sinte innlegg du legger inn på diverse forum.

Cato76

For et år siden kjøpte jeg det jeg mente var den beste bilen en nordmann kunne kjøpe seg! Har den blitt noe dårligere på et år? NEI!!!
Bilen er fortsatt like heftig, og jeg får fortsatt frem Tesla-gliset hver gang jeg trykker watt-pedalen i bunn. Hva så om det kom en med 4WD og alt sikkerhetsutstyret - Jeg har klart meg fint som sjåfør i over 20 år uten adaptive CC +++ Det kunne selvfølgelig vært ok med 4WD, men jeg savnet ikke dette forrige vinter, selv om jeg kom fra en VW Tiguan 4WD!

Jeg tror nok at 50% av de som har lagt ut bilene sine på finn ikke kommer til å selge dersom de ikke får den prisen de etterspør - har selv tenkt tanken at kanskje jeg skulle lagt ut bilen på finn for å teste ut markedet, men ser ikke noen grunn til det når jeg har VERDENS BESTE BIL (for meg)  8)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

vrom

Med så mye oppmerksomhet rundt de nye oppgraderingene, er det ikke rart at bruktbilkjøperne trekker seg unna når det renner inn P85 til salgs. Det vil nok ta litt tid før markedet fungerer normalt igjen, og først da kan man konkludere hva verdifallet rellt sett er. Selger man nå så realiserer man ikke bare verdifallet (før D-dag = ca 5% for 1år gammel p85, etter D-dag minst 12-15%), men også en betydelig transaksjonskostnad. Akkurat nå tror jeg transaksjonskostnaden er 5-10%, kanskje mer før bruktbilkjøperne får tenkt seg om. Det var dette med å selge høns i regnvær...

teslaslaven

Leeeeeeenge til D-versjonene kommer uansett. Er fortsatt et halvår til vi ser en P85D i Norge, ca. 8 måneder til S85D/S60D kommer. Livet er for kort til å ikke kjøre Tesla i mellomtiden.

turbolurbo

Ser ut som prisene er på vei opp igjen på de nyeste annonsene på Finn. Ting normaliserer seg.

Forutsigbare bruktpriser har både dagens eiere, og fremtidige eiere godt av i lengden. Når D-bilene kommer vil disse også kunne selges med et premium den første perioden, og dette vil være med på å stabilisere markedet.
2019 TM3P

vrom

Kommer ikke på tale å kjøre fossilbil nei ;)

og skulle jeg byttet til AWD så ville det nok blitt S85D, og det ville være litt nedtur med en TREGERE bil..

850 000 synes jeg nemlig er for mye penger for en bil, selv om den er heftig... også trenger jeg uansett hengerfeste, så da blir det nok å vente på Xen

Høgis

La ut annonse på bilen min for ca. en mnd. siden for og se responsen. Har fått mange henvendelser, dersom jeg hadde tatt bil i innbytte hadde det ikke vært noen problemer å få solgt bilen. Senest i går sa jeg nei til en som ville bytte inn en bil til verdi av 220' og betale resten av prisforlangende (som var det jeg betalte for et år siden).
Folk har tydelighvis lest div. artikkler i media de siste dagene og tror alle som har annonsert en TMS har helt panikk for å få solgt bilen.
Fikk et bud i dag på 220' under prisen jeg har satt på finn. Jeg har nå fjernet annonsen og kommer til å kose meg med bilen i mange år. Vurderte følgende alternativer.
-Kjøpe fossil bil til ca 6-700k?
-Betale 150-200k i mellom på en S85D med samme spec?
-Betale 250-300k i mellom på en P85D     "       ?
Svaret ble nei på alle, det kommer sikkert flere MÅ HA varianter om et år eller 2
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

ELTesla

Helt enig med deg. God oppsummering.

Går rykter om mange som kaster bud på samtlige annonser for å fremprovosere lavere pris.
Det er flere som har fjernet bilene sine fra finn nå, selv om det har kommet enda flere nye.
Prisene varierer fortsatt.

HåkonE

Media blåser dette ut av proporsjoner. Beste er å ha litt is i magen. Markedet regulerer seg selv.

Er nok flere enn deg som har testet markedet, Høgis. Det betyr ikke at de er desperate. Naturlig å leke litt med tanken om ny bil om det kommer noe nytt. Det som i utgangspunktet fremstår som "need to have" de første ukene etter det er lansert, ender som oftest som "nice to have" når man har fått prøvd det og hypen har lagt seg.

Har selv bestilt P85D, og kommer garantert til å gå noen runder når P120Q kommer med espressomaskin man kan styre fra mobilen og et robot-hode av en vakker kvinne på dashbordet som gir meg fine komplimenter mens jeg kjører. Sistnevnte kan være verdt et 300 000,- mellomlegg, men kaffemaskinen er jeg usikker på.

daggad

De som ikke klarer å se i blåøyet at Tesla S nå også vil begynne å falle i pris likt andre biler i samme prisklasse sliter med realitetsoppfattelsen mener jeg. Klart de gjør det. Og spesielt da det er så sinnsykt mange av de.
Og det er ikke bare at Tesla kommer med alternativer, andre merker er i pipeline med mye spennende.
Tesla har vært i en særstilling på bruktmarkedet på grunn av innovasjon og leveringstid, det er den ikke lenger. Og "verre" skal det bli med øket produksjon.

Så tap ja det kan jeg love dere. Men slik er det å ha bil, enkelt og greit.
Jeg skjønner de som selger for at de vil ha og har råd til det nyeste hele tiden, eller har fått andre behov. Men det er tull og selge om man ikke faller i disse kategoriene.
Dermed er det slik at an taper på å bytte ut Teslaen, men ikke på å eie den.
Pass den godt og hold den fin og ren. Så kan dere evt selge brukt om 2 års tid og kjøpe en P85+D når Model-X har gjort det samme med denne. Mindre mellomlegg..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

ELTesla

Folk skjønner at den faller i pris.

Men det blir hylt om panikk og at selgere nå må ned i 300K for å få solgt.
Latterlig.

Hvem truer Tesla Model S i nærmeste fremtid. Jeg ser ikke for meg at noen skal komme med noe mer banebrytende før Tesla selv kommer med model X.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA