Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor valgte du Nissan Leaf?

Startet av elmer71, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 12:26

« forrige - neste »

elmer71

Huff, da-har vi gjort et dårlig valg!?  :o Trodde jeg ville møte tilhengere av Leaf på Leaf sitt forum, men her virker det som mange ikke setter særlig pris på bilen!
Er mer spent enn før innlegget på hva jeg selv mener etter en del bruk!  :)
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

Powerflux

Sitat fra: bno på onsdag 15. oktober 2014, klokken 18:55
Sitat fra: Finnøy på onsdag 15. oktober 2014, klokken 09:52


Hvorfor jeg IKKE ville valgt Nissan Leaf i dag:
- For dårlig service og oppfølging fra importør og forhandlere
- For dyre servicer
- For kort rekkevidde i forhold til nye konkurrenter som eGolf og Soul EV
- For dårlige garantier

I tillegg legger jeg til
Bilen er ikke et design messig smykke
Nissan har et dårlig rykte generelt hva gjelder rust
Betalte i underkant av NOK 5000 sist på service og da fikk jeg dem opp i halsen. Aldri mer Nissan
Må si at dette greit oppsumerer hvorfor Nissan ikke kommer på shoppinglisten min noe mer heller.....
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Thomas Parsli

Sitat fra: bno på onsdag 15. oktober 2014, klokken 18:55
I tillegg legger jeg til
Bilen er ikke et design messig smykke

I motsetning til trillingene? Eller Kia Soul? Eller lekebilen BMW i3?
Eller tuller du?

Sitat fra: bno på onsdag 15. oktober 2014, klokken 18:55
Nissan har et dårlig rykte generelt hva gjelder rust
Og det hadde de ikke når du kjøpte bilen?
Når ble rust et problem på Leaf mener du?


Sitat fra: bno på onsdag 15. oktober 2014, klokken 18:55
Betalte i underkant av NOK 5000 sist på service og da fikk jeg dem opp i halsen. Aldri mer Nissan
Da er du lurt -eller latt deg lure!
2700,- er normal pris for 1. service, 3500,- for andre.

Jeg har sagt nok negativt om både Nissan, BNH og Leaf men dere virker jo smittet av suprumpene på Tesla-forumet...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

bno

#18
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 15. oktober 2014, klokken 19:33
Sitat fra: bno på onsdag 15. oktober 2014, klokken 18:55
I tillegg legger jeg til
Bilen er ikke et design messig smykke

I motsetning til trillingene? Eller Kia Soul? Eller lekebilen BMW i3?
Eller tuller du?
Nå snakket vi om Leaf, BMWi3 og disse andre ville jeg heller ikke valgt, men ja før Leaf gitt konteksten fremført her. (unntatt Trillingene)

Sitat fra: bno på onsdag 15. oktober 2014, klokken 18:55
Nissan har et dårlig rykte generelt hva gjelder rust
Og det hadde de ikke når du kjøpte bilen?
Det var ikke alternativer for meg da. Jeg ser nå at Egolf med galvanisert karosseri er min preferanse idag. Kinne sagt mue om dette, men hovedforklaringen er de. Jeg viste godt om rustproblematikken da også. Ser at det er lagt inn noe på annen tråd som gjelder rust og lakk som rusten "innenfra". Koble det som sies der også opp mot at importør ikke vil vedkjenne seg dette (nå beveger jeg meg ut over vet det...) på tross av at vedkommende hadde hatt bilen på service helte tiden hos Nissan, men etter som verkstedet her ikke hadde sjekket for rust ifm. service så får personen njet fra improtør. Dette blir da et eksempel på manglende tillitt til Nissan systemet også en ny dimensjon. ALDRI mer Nissan.
Når ble rust et problem på Leaf mener du?


Sitat fra: bno på onsdag 15. oktober 2014, klokken 18:55
Betalte i underkant av NOK 5000 sist på service og da fikk jeg dem opp i halsen. Aldri mer Nissan
Da er du lurt -eller latt deg lure!
2700,- er normal pris for 1. service, 3500,- for andre.
Det sa jeg til dem på Ålgård Auto og forlangte refusjon tilsvarende. Da de ikke ville gi meg en ordentlig real pris så tenkte jeg at dette gidder jeg ikke. Jeg fikk låne bil av dem en hel dag slik at de fikk vasket interøret som var tilgriset av olje etter servicen så ja det skal du få. Aldri mer Nissan.

Jeg har sagt nok negativt om både Nissan, BNH og Leaf men dere virker jo smittet av suprumpene på Tesla-forumet...

Jeg har aldri lest et eneste ord i det forumet. Tesla interesserer meg virkelig ikke i dag. Men når mellomklasse bilen kommer så kan jeg nok kaste et blikk den veien. Er heller ikke surpomp (det mente du ikke heller, men jeg er virkelig indignerte ift. Nissan. Heldigvis eier de ikke lengre markedet og det er bra!

Thomas

Thomas Parsli

Sitat fra: elmer71 på onsdag 15. oktober 2014, klokken 19:08
Huff, da-har vi gjort et dårlig valg!?  :o Trodde jeg ville møte tilhengere av Leaf på Leaf sitt forum, men her virker det som mange ikke setter særlig pris på bilen!
Er mer spent enn før innlegget på hva jeg selv mener etter en del bruk!  :)

Du har selvfølgelig ikke det, det har heller ikke de som kjøpte Tesla Model S selv om det kan se slik ut på Tesla-forumet...
Sjekk regnearket på http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16876.0.html før du bestiller service og finn det et verksted som tar deg alvorlig -bilen er det ikke noe galt med.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Gliderman

Jeg valgte Leaf fordi den hadde vært på markedet noen år og fått luket ut de fleste feil. Brukte forumet her flittig før jeg kjøpte. I etterkant er jeg helt overbevist om at jeg valgte rett. Bilen er behagelig å kjøre og har akkurat passe rekkevidde pr d.d. Fra februar blir det mer spennende med 85km hver vei til jobb. Kan lade på jobb. Er veldig fornøyd med bilen.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

joenvaagr

Helt klart en fin bil... - du vil ikke bli skuffet

Jeg angrer ikke, har dog kun hatt den i 2 mnd og kjørt ca. 1500 km.
Om bilen har 150 og 190 km i rekkevidde betyr mindre, jeg er mer opptatt av komfort..

Den perfekte bilen finnes jo ikke, så klart I3 har mer futt i sakene, Golf kanskje mer fashion design osv, men når man tenker på størrelse, plass og komfort som Tekna, og en slik kampanjepris de hadde i sommer - så var det ikke noe alternativ for meg siden Golfen kommer langt ut i 15, og til mye stivere pris...

At Nissan ruster mer en andre biler er nå bare tull !. Har hatt Nissan GTI/Nissan200/Xtrail og svært lite rust..
At dagens biler kanskje ruster litt lettere enn hva de gjorde for 20 år siden, er nok sant - men det er jo annen historie.

Når det gjelder Service, tror jeg kjemien man får med kundebehandler er det viktigste - ikke hva slags merke man har..

Har dog en bensinpolo også, den tenkte jeg å beholde frem til 2016 Golf med oppdatert batteriteknologi osv..Hvis ikke Tesla har noe mer spennende på lager til pris for vanlige folk ;-)

Til slutt, eneste jeg føler meg litt snytt for, er at jeg neppe fikk noe DAB-radio - men det glemte jeg å spørre om - så det bli jo min feil

Richard



----------

The sound of silence med Tekna 14 :-)

qwertyasdf

Vi prøvde en trilling etter å ha prøvd en Leaf. Det kunne jo hende den hadde grei plass og var ok å kjøre. Aldri har jeg vært mer sikker på at jeg ikke ville ha noe. NOPE. Trilling var som å reise tilbake til steinalderen, plastikk, vinglete, gass som er av/på knapp, manglende ALT du forventer av en bil i 2014. Når budsjett var som det var, ble det brukt Leaf.

DannyRS

Vi kjøpte en ny Leaf i august i år. Valget falt på denne pga:
- Den var på lager. Umiddelbar levering.
- Den har vært på markedet noen år. Revidert utgave.
- Lademuligheter på jobben, men er innenfor rekkevidden uten lading.
- En eldre stor bil skulle byttes ut. Ny bil = antatt lite havari/verkstedopphold.
- Bra plass til barneseter. Grei plass baki som bil #2.
- Oppleves som mye bil for pengene. Fikk bra pris av forhandler. Brukt utgikk derfor (omreg 13k).
- Veldig bra inntrykk av selger!
- Noe kjennskap til Leaf fra før via bekjente.
- Har endel kunnskap om bil og elektro.
- Den er på størrelse med en "bil", selv om den ikke er så behagelig å hvile øynene på.
- Sparte drivstoffutgifter tilsvarer nesten forventet verditap per måned..
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

elmer71

Mange interessante innlegg.  :) Jeg kommer i hvertfall til å være obs på serviceprisen når den tid kommer!

Design er jo noe som alltid er gjenstand for diskusjon, og det er jo bl.a. det som gjør det spennende med biler som skiller seg litt ut fra mengden. Selv syntes jeg BMW i3 var knallstilig med en gang jeg så den, mens jeg nå synes den ser mer og mer pussig ut. Kia blir jeg ikke enig med meg selv-den er og blir en blanding av rar og tøff (tror den er ganske kul i svart og rød).
Leaf synes jeg også er en blanding av rar og kul, men jeg synes den går litt motsatt vei av BMW, og ser bedre ut i mine øyne nå enn da jeg så den i starten (muligens "litt" farget av at det var den bilen vi landet på!  :))
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

Mippen

- Pga den hadde vært på markedet en stund og det var rapportert om lite alvorlige feil.
- At det var mer utbygget ladenett til leaf
- Synd det var mye bil for pengene i forhold til andre biler som var i salg og skulle komme i salg.
-  Leveringstiden
- At den var økonomisk og miljøvennlig
-  Rekkevidden i forhold til andre biler i samme klasse
- At jeg hadde dårlig forhold til Møller i Bergen og derfor ikke ville ha e-Golf eller e-Up
- at den føltes mer som en bil enn mange andre elbiler
Fremtiden er elektrisk.

E_S

Mine grunner:
- Kjører som en "vanlig" bil
- Mye utstyr som standard
- Lavt støynivå
- Statistisk god driftssikkerhet
- Plass som en vanlig bil
- Kurant hurtiglading
- Mulig å få brukt importbil til grei pris

Trilling utgikk fordi jeg stort sett kjører motorvei og ikke kan tenke meg det i en knøttliten plastikkbil. E-Golf er alt for dyr med for lang leveringstid. Focus er alt for "halvveis" som elbil. Soul eksisterte ikke og hadde vært for dyr. Zoe kunne blitt vurdert. E-Up er for liten.

Godt fornøyd med min. Har montert senkefjærer, byttet felger og tatt full antirustbehandling. Trives godt med bilen og angrer definitivt ikke på kjøpet. :)
:)

flux

Leaf er en fantastisk bil, jeg synes fortsatt den er helt konge. Har aldri eid en bil jeg har vært mer fornøyd med, både kjøreglede og driftsmessig.

Nissan Leaf er det mest fornuftige valget i markedet enda. Golf ser ok ut og har bra utstyr men den kan jo ikke leveres. Kia ser ut til å ha best og nyest batteri tech, men en har ingen særlig erfaring med kvalitet enda, men den har god garanti.

Nissan Leaf har så til de grader levert. Leaf er den eneste som kan vise til en statistikk på en nesten feilfri bil og med ekstremt høy grad av fornøyde eiere.

En finner ikke en helt representativ samling eiere på dette forumet, det er overvekt av eiere som er mer enn snittet opptatt av å eie det siste nye, og som legger mindre vekt på tryggheten i det kjente.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA