Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Driftsbatteriet i Zoe

Startet av Trond.m, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:54

« forrige - neste »

Baard

Sitat fra: tinker på onsdag 15. oktober 2014, klokken 07:52
Sier du det? Jeg trodde den bare gikk i 5 min uansett. Greit å vite!

Den beregner hvor lenge den må stå på basert på utetemp, står på ca 20 minutter her nå med rundt 2-5 grader ute, da er det godt og varmt når jeg drar. Når du setter på timeren så står det at du skal skrive tidspunktet for når du skal hente/ta i bruk bilen.....
Renault Zoe, 2014

moonbuggy

Noen som vet noe om batteriet i Zoe ?
Det som beskrives er 192 celler i 12 moduler. Gitt cellespenning ved li on batterier, så blir det som i Leaf,
2 x 96 i parallell og 16 celler i hver module. Hver module har da en spenning på 3,75 * 16 = 60V og 6 moduler i hver parallelle streng gir 360V.

Renault oppgir 400V. Hvordan går det ihop ?
Normalt så blir jo spenningen summen av seriekoplede cellers nominelle spenning, og den er 3,7-3,8V. Rett nok vil spenningen på fulladet batteri være 400V, men det er den også på BMW i3 og Leaf. Det som oppgis er nominell spenning - 360V.


tomrh

#17
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 16. oktober 2014, klokken 00:10
Noen som vet noe om batteriet i Zoe ?
Det som beskrives er 192 celler i 12 moduler. Gitt cellespenning ved li on batterier, så blir det som i Leaf,
2 x 96 i parallell og 16 celler i hver module. Hver module har da en spenning på 3,75 * 16 = 60V og 6 moduler i hver parallelle streng gir 360V.

Renault oppgir 400V. Hvordan går det ihop ?
Normalt så blir jo spenningen summen av seriekoplede cellers nominelle spenning, og den er 3,7-3,8V. Rett nok vil spenningen på fulladet batteri være 400V, men det er den også på BMW i3 og Leaf. Det som oppgis er nominell spenning - 360V.
Det må være toppladet batteri de oppgir? Toppladede Li-ion batterier har jo, som du sier, høyere spenning enn nominell. Leaf lades til 4,11V, på i-MiEV lades til 3,95V men testet av produsenten ved 4,1V (degradering vs. ladesykluser etc.). Hvis 400V er riktig fra Renault, skulle batteripakken kunne topplades til 400 / (6*16) = 4,17V pr. celle.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Trond.m

Har noen fått bekreftet at batteriene i Zoe i dagens produseres av LG Chem og ikke AESC (Nissan / NEC) som var forventet ?
Leaf batteriet består av 48 moduler a 4 celler, mens Zoe batteriet skal ha 12 moduler.
LG Chem regnes for å være ledende på batterier til bil og har annonsert at de vil ha batterier med ca 320 km rekkevidde i 2017. Har ikke tenkt å vente å vente på det, men det er jo interessant med tanke på man kanskje en dag kan oppgradere til dobbel rekkevidde.
Det kunne også være interessant å vite hvordan batteriet er bygget for å hindre høy temperatur; eks. om det er aktiv kjøling på en eller annen måte.


tinker

Jøss! Total kapasitet er en forretningshemmelighet faktisk... Skal lure på hvorfor det?

2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

tomrh

Sitat fra: tinker på torsdag 16. oktober 2014, klokken 22:09
Jøss! Total kapasitet er en forretningshemmelighet faktisk... Skal lure på hvorfor det?
Hadde batteriet hatt mer kapasitet enn vanlig (les: Leaf sitt), ville de nok reklamert for det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

moonbuggy

Skal jeg gjøre en kvalifisert gjetning ut fra "research gjort på nettet", så er ZOEs batteripakke 6 moduler a 16 celler i serie * 2 = 192 celler (hver på nominell spenning 3,6 - 3,8 V.)
Spenning 360V (3,75 pr. celle)
Strøm 33 A * 2
Totalt brutto kapasitet 360 * 66 = 23,7 kwt
Netto: ca. 21 kwt
Batteripakker interesserer meg, så har noen andre opplysninger tar jeg imot med takk!

Trond.m

Fant denne pressemeldingen som bekrefter at Renault Zoe ikke har batteri fra Nissan/ NEC  (AESC), men fra LG Chem som regnes som en av de ledende innen batteriet for biler. I pressemeldingen står det:

"Renault is the only manufacturer to offer a full range of four electric vehicles: Kangoo Z.E., Fluence Z.E. (with AESC* batteries), Twizy and ZOE (with LG Chem batteries)"

http://media.renault.com/global/en-gb/renaultgroup/media/pressrelease.aspx?mediaid=33184

Regner dette for en god nyhet med tanke på videreutvikling av batterier for Zoe.


aurba

Zoe er med på hjemmesiden til LG også så det stemmer nok.
Litt ned på denne siden:
http://www.lgchem.com/global/vehicle-battery/car-batteries
Think City 2010, Lithium

Trond.m

Ja, da vet vi det :-)
Bildet viser også batterimodul på 8 celler som stemmer med opplysningene fra Renault. Liker hva jeg leser:

- Uniform temperature enabling cooling at
  low level of energy and extended life
  cycle secured

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA