Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Driftsbatteriet i Zoe

Startet av Trond.m, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:54

« forrige - neste »

Trond.m

Jeg har ikke sett den norske instruksjonsboken, men i den engelske står det:

"When the vehicle is parked for more than seven days in temperatures below about -25°C, charging the traction battery can become impossible"

Det høres ut som om faktisk kan bli ødelagt ved sterk kulde. Så det er kanskje ikke så lurt å parkere en EL bil på Gardermoen i januar ? Dere som har fått bilen levert, hva står det om parkering ute om vinteren ?  25 kuldegrader er jo ikke så vanlig, men under -15 C må man jo regne med i perioder.

Hvis det er samme batteri som i Leaf, så betyr det vel at det hverken har aktiv oppvarming eller kjøling ?


tomrh

Sitat fra: tmaehlum på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:54
"When the vehicle is parked for more than seven days in temperatures below about -25°C, charging the traction battery can become impossible"
Dette er likt for alle Li-ion batterier uten oppvarming, er slik for trillinger også. Grunnen er et fenomen som kalles "plating": ved lading i ekstrem sprengkulde dannes det små menger metallisk litium som lager små kortslutninger og påfører permanent skade på batteriet. Merk at det er batteritemperaturen som må være -25°C eller lavere, ikke utetemperaturen. Må jo være enda lavere utetemperatur over en viss tid for å kjøle ned batteriet til -25°C.

Men temperaturer under -25°C er ikke skadelig så lenge det ikke lades. Må bare varmes opp først.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Trond.m

Takk for nyttig info.

Det er det vel egentlig varme som er større risiko for batteriet enn kulde. Hvis bilen parkeres ute og det er høy temperatur (25-30 gader), så bør den vel helst ikke være full-ladet ?
Kan kanskje være fornuftig å unngå hurtiglading på de varmeste sommerdagene ?

tomrh

Sitat fra: tmaehlum på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:38
Det er det vel egentlig varme som er større risiko for batteriet enn kulde. Hvis bilen parkeres ute og det er høy temperatur (25-30 gader), så bør den vel helst ikke være full-ladet ?
Kan kanskje være fornuftig å unngå hurtiglading på de varmeste sommerdagene ?
Varmt klima er en batteridödare ja, unngå å parkere i solen en varm sommerdag hvis mulig, men i Norge er klimaet ganske så perfekt for elbiler. Ellers må utetemperatur+solsteik gjøre bilen skikkelig varm over tid før batteritemperaturen skal krype opp til slitasjenivå. Hurtiglading kan øke batteritemperaturen som du nevner, men de fleste elbilene bruker aktiv kjøling under prosessen (f.eks. ved at AC slås på og aktivt kjøler batteriet), regner med Zoe har en løsning der. Uansett utetemperatur sliter det mer på batteriet å parkere bilen toppladet over lengre tid.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tinker

På my ze services siden anbefaler Renault faktisk å lade batteriet helt opp hver gang, samt alltid ha ladekabelen i hvis ikke du bruker bilen

2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Stormfull

Lurer på en ting. Siden tesla kan lade på Zoe sin hjemmelading vil det si at Zoe kan lade på tesla sine ladestasjoner. Har Tesla butikk her i byen og regner med det er en lademulighet der.
Kjøpte min første Think 2001 mod i Nov 2013 og blitt min favoritt bil:) Bor i Drammen
Er nå også eier av Renault Zoe Life

tomrh

Sitat fra: tinker på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 13:51
På my ze services siden anbefaler Renault faktisk å lade batteriet helt opp hver gang, samt alltid ha ladekabelen i hvis ikke du bruker bilen
En ofte sitert lenke: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Se Table 3
Det er vesentlig forskjell på å langtidsoppbevare et litium-ion batteri med 100% lading kontra 40% (her i ett år). Prosentene kan nok variere fra batteri til batteri, men trenden er at et Li-ion batteri svekkes raskere jo mer fulladet det er mens det ikke er i bruk. At Zoe skulle ha et Li-ion batteri som oppfører seg radikalt annerledes enn denne trenden, holder jeg for usannsynlig.

Så hvorfor anbefaler Renault dette? Deres oppgave er først og fremst å forsvare batterigarantien. De har vel gjort tester slik at de vet at garantien holder med anbefalt lademønster. Det som er anbefalt er jo det mest enkle og naturlige for kunden å gjøre, nemlig å bare plugge inn. En enkel ladeprosess gjør bilen mer salgbar, men det er neppe det mest optimale. Nissan er i allefall ikke så skråsikre og anbefaler 80% lademodus på Leaf for å øke batterilevetiden.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Trond.m

Kanskje noe av forklaringen til at Renault anbefaler "100 %" lading er at de har lagt inn en høyere sikkerhetsmargin i toppen enn Nissan. Kan det være grunnen til at Renault oppgir 22 kwh, mens Nissan 24 kwh. Batteriene er til forveksling like og fra samme fabrikk.

At Renault foreslår at strømmen alltid er tilkoblet skyldes vel også at kundene ellers ikke får noe glede av Z.E Interactive appen for å styre lading, oppvarming / kjøling av kupe. Selv vil jeg nok for foretrekke at ladenivået ligger mellom 30 og 80 % hvis bilen skal stå ubrukt en uke eller to. Jeg tror det var VW som anbefalte dette, men jeg finner ikke igjen informasjonen.

tinker

Det skal funke fint å skru på aircondition fra appen så lenge batteriet er over 45%. Skru på lading funker jo naturlig nok ikke uten kabelen, men du kan stille ladetid og kalender uten kabel.

Men hvis du starter klimaanlegget med kabelen i bruker den strøm fra nettet i stedet for batteriet.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Baard

Sitat fra: tinker på onsdag 15. oktober 2014, klokken 07:04
Det skal funke fint å skru på aircondition fra appen så lenge batteriet er over 45%. Skru på lading funker jo naturlig nok ikke uten kabelen, men du kan stille ladetid og kalender uten kabel.

Men hvis du starter klimaanlegget med kabelen i bruker den strøm fra nettet i stedet for batteriet.

Om du starter klimaanlegget uten strøm tilkoblet går varmepumpen i kun 5 minutter. Det er for lite for å få varm bil på vinterstid. Jeg kjører hjemmefra hver morgen med varm og god bil samt batteripakke.....
Renault Zoe, 2014

tinker

Sier du det? Jeg trodde den bare gikk i 5 min uansett. Greit å vite!
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

tomrh

Sitat fra: tmaehlum på onsdag 15. oktober 2014, klokken 06:06
Kanskje noe av forklaringen til at Renault anbefaler "100 %" lading er at de har lagt inn en høyere sikkerhetsmargin i toppen enn Nissan. Kan det være grunnen til at Renault oppgir 22 kwh, mens Nissan 24 kwh. Batteriene er til forveksling like og fra samme fabrikk.
Ja, det kan være en forklaring. Mitsubishi har forøvrig samme anbefaling som Renault: bare å plugge inn og glemme bilen. :) På trilling- og Leaf forumene har det etterhvert kommet fram at Leaf tillater noe høyere topplading enn i-MiEV, så sistnevnte har større buffer i toppen. I ladehybriden Opel Ampera benyttes visst bare 10,5 kWh av de 16 kWh, en heller voldsom sikkerhetsbuffer.

Sikkerhetsbuffer til tross, jeg har i snart 80.000 km nå passet på å ikke la vår i-MiEV bli stående toppladet, og alltid avbrutt lading ved 70-80% dersom maks rekkevidde ikke er nødvendig. Ved servicer har jeg oppnådd de beste verdiene for gjenværende batterikapasitet blant trillingeiere som har rapportert på forumet, men det kan selvfølgelig også skyldes statistisk variasjon og at vi var spesielt heldig med batteriet i bilen vår.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kaiat

Sitat fra: tmaehlum på onsdag 15. oktober 2014, klokken 06:06
Kanskje noe av forklaringen til at Renault anbefaler "100 %" lading er at de har lagt inn en høyere sikkerhetsmargin i toppen enn Nissan. Kan det være grunnen til at Renault oppgir 22 kwh, mens Nissan 24 kwh. Batteriene er til forveksling like og fra samme fabrikk.

Jeg har lest et par artikler om at Zoe har batterier fra sør-koreanske LG Chem og ikke fra japanske NEC som Leaf har. Grunnen skal være at NEC-batteriene er dyrere enn LG Chem sine.

SitatJapanese engineers are still smarting from Renault's 2010 move to drop Nissan batteries and purchase LG for its flagship Zoe model, worsening the overcapacity problem.

"It was a 15-20 percent cost gap," said one of the people involved in the Renault decision. "In purchasing, 3-4 percent is usually enough to choose a partner for."
http://www.reuters.com/article/2014/09/15/us-renault-sa-nissan-batteries-exclusive-idUSKBN0HA0CA20140915
http://www.motornature.com/2012/07/unexpected-renault-zoe-will-get-lg-batteries-unlike-the-nissan-leaf/

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Renault–Nissan er samme konsern; skulle trodd de hadde noe teknologisk utveksling internt på konsernnivå.

kaiat

De deler ganske mye forsåvidt, Nissan bruker f.eks. Renault sine dieselmotorer. Men at det knirker i sammenføyningene har vært sett før; Nissan hadde en versjon av Renault Kangoo som het Kubistar. Da det kom en ny versjon av Kangoo, valgte Nissan i stedet å lansere NV200 - som ikke finnes i Renault-versjon. I tillegg har Renault utviklet el-versjon av Kangoo og Nissan har jo kommet med e-NV200, en skulle trodd at det måtte bli mye billigere å utvikle en modell som en så selger under begge navn...

Ellers satser jo Nissan på Chademo-hurtiglader, noe Renault ikke har brydd seg med. Der i gården er det jo AC-lading som gjelder.

Så spørs det da, om neste generasjon Leaf blir Renaultifisert og kommer med Cameleon-lader...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA