Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sportsunderstell - P85+

Startet av tklev, lørdag 18. oktober 2014, klokken 14:27

« forrige - neste »

HåkonE

#15
På min BMW E92 merker jeg *stor* forskjell mellom 17" vanlige dekk, og 19" lavprofil. Dette samsvarer godt med hva BMW skriver selv. Får mye bedre tilbakemelding fra veien. Det er på godt og vondt, men svært bra når man kjører hardt. Den ekstra bredden gir et økt grep som ikke kan sammenlignes. Til slutt har dekk mye å si naturligvis. Og vekt på felgene (rullende vekt).

Betyr det at 24" med 10 profil er enda bedre? Nei. Betyr det at superlette 14" med 100 profil er bedre? Nei. Det gjelder å finne sweetspot.

Formula 1, rally og dragrace?? Det er vel ingen som bruker Model S til det? Nærmeste man kommer vanlig vei er klasser som STCC. Det er slettes ikke mikroskopiske felger og enorme dekk som benyttes der.



Det er en laaang tråd på Tesla Motors Club der +pakken blir diskutert. Denne brukeren er svært aktiv og oppegående på dette temaet: http://www.lolachampcar.com/

Kanskje den som har gjort aller mest "forskning" på området. Det er så vidt jeg har fått med meg kun en ting som ble flyttet over fra +pakken til de vanlige bilene. Det var noen som ville bytte dempere til de samme på +pakken, og bare foran på bilen var vel alene i området 20 000kr. Lolachampcar endte til slutt opp med P85+:

"Is there a big difference? Yes. Is it worth it? It depends on your taste; I sold my P85 to get the full factory P+ but then I'm a bit of a nut. If you come from M5s and the like, it is a no brainer."

Har kjørt begge deler, og syntes det hadde vært galskap å tilby 700hk på en bil uten at den er makset på alle områder. Til vanlig kjøring merker man knapt forskjell, men til vanlig kjøring trenger man heller ikke 700hk.

Jeg valgte uten +pakken på P85, men kun pga. økonomi. Konverterte til P85D. Felgene som kommer med er tunge, men det finnes alternativer som er mye lettere. Har nå lest flere steder at det er gode begrunnelser for at Tesla selger P85D med de spesifikasjonene. Kjører man ikke på en måte som presser bilen til sitt ytterste vil man neppe merke store endringer (annet enn bedre komfort) om man setter på 19" med masse gummi.

Det siste er utseendet. 19" på Model S får bilen til å se ut som en Passat CC etter min mening. Forstår argumentasjonen for 19"/masse gummi, men ikke på en bil som P85D. Høres ut som man står i Lamborghini-butikken og krangler med selger fordi man krever å få den levert med sine egne supercomfy 17" fra Sharif`s. 

De høye og myke orginalfjærene trenger vel ingen videre kommentar.....

jazzwheel

Poenget mitt var først og fremst at de originale 19" med 245 bredde med riktige dekk og dekktrykk fint skal gå an å kjøre ganske aktivt på og at de kombinert med coil ikke skal gjøre at bilen "flyter" hvis man runder 100km/t - da er det noe annet galt. Enig i at 19" ikke ser helt optimalt ut. Har selv 20" med 275mm bak på min egen.

De fleste sammenligninger jeg har sett er coil på 19" mot P+ luft på 21". Det er klart det merkes som stor forskjell, men det er så vanskelig å si når ikke dekk og felger er like - typisk er det større forskjell å merke på dekk/felg kombo enn understell. Jeg kjørte BMW M-sport før og når jeg byttet fra sommerdekk til 16" 205mm Hakka R gråt jeg hele vinteren til jeg kunne få på sommerdekka igjen.

Har selv lest en del av lolachampcar og som han skrev nylig: "I've written this elsewhere, but I feel the best value today is P with coils lowered to somewhere near air standard ride heights."

Jeg opplever ikke coil som verken høye eller spesielt myke. Bilen har bakkeklaring på 144mm om jeg ikke husker feil. Det er ikke så veldig galt hvis man ikke har mulighet for høydejustering selv om jeg godt syns normal P med coils godt kunne vært 10mm lavere. Luftunderstellet kan idag ikke regulere hardheten på dempingen, kun høyden. Slik jeg kjenner verden så er det coil som er kjent for å gi biler mest sportslige egenskaper fordi det gir bedre tilbakemelding.

HåkonE

#17
Ja, P85 gir definitivt mest "value", akkurat som BMW 535i gir mest for pengene over M5. Men han skriver det samtidig med presisering at man gjør noe med fjærene. Standard er mer eller mindre "allroad" høyde, og de er definitivt mykere enn BMW M-sport. Høyden på bilen påvirker også tyngdepunktet (med forbehold; jeg vet ikke hvor mye det har å si i praksis).



Ingen behov for luft på sportsbiler, nei. Det bare reduserer tilbakemeldingen fra underlaget. Men luft på Model S sammenlignet med (standard) fjærer, så flyter bilen mindre på veien med førstnevnte. Jeg vurderte fjærer lenge på P85, men fant ingen firma som produserte sportsfjærer for Model S på det tidspunktet. Å ha en så stor bil som Model S permanent lav kan også by på noen ulemper. Tesla har allerede montert titanskjold og justert opp min. høyde på luft.

Luft er en mellomvei uten det beste/verste fra noen av endene, og det er tilsynelatende det Tesla har tenkt også.

jazzwheel

Ja, M-sport oppleves litt stivere enn coils på P, mente ikke å påstå noe annet - ville bare påpeke at felg/hjul gjør minst like mye.

Har du eller andre forresten kommet over noen som nå tilbyr stivere fjærer osv til de som ikke har luft? Jeg fant heller ingenting når jeg kjøpte min, men skulle dro at det var på markedet for lengst.

Det under føles nemlig ikke helt riktig :)

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/Fjaring/Fjaring-ovrig/Hoyne--og-senkesett-2-stk-341712/

HåkonE

Nei, Biltema er ingen god løsning.

Lolachampcar har lagt ut oppskriften for hvordan han senket sin P85, etter sigende med godt resultat. Oppskriften skal være i samme tråden.

Noen hadde forhørt seg med Eibach i denne tråden. De ønsket min. bestilling på 50 stk. da de krever en del testing. Tror ikke det var nok interesse.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/35116-Group-Buy-Eibach-lowering-springs-for-Model-S/page2

Noen andre alternativ som dukket opp i en annen tråd, men den sliter jeg med å finne i farten. Kanskje det var i den store en plass....   

Jeg tror man hadde kommet veldig langt på vei med noen fjærer som var litt stivere og i området 25mm lavere. Da er den på nivå med mange "vanlige" biler.

jazzwheel

Siden Tesla nekter å la folk sette på uorginale vinterhjul ved ulevering så spørs det vel hvor happy (garanti) de blir for uoriginale fjærer - selv om man en vakker dag skulle få det TUV godkjent til og med.

Fant tallene igjen - 120-163mm på luft, 144mm på coil. Til sammenligning har en 2011 Passat CC 136mm og en 2012 M3 107mm. Sånnsett burde det være rom for at P85D kan senkes mer enn "bare" til 120mm.

Center of gravity er sannsynligvis fortsatt lavere enn selv M3'en likevel.

Kallagtunet

Sitat fra: Lokführer på søndag 19. oktober 2014, klokken 18:13
Sitat fra: Kim L på søndag 19. oktober 2014, klokken 18:03
Har fått bekreftet av Tesla at man kan bruke 19" på P85D , men de anbefaler 21" Pga kjøreegenskaper og krefter,,, jegkommer allikevel til å bruke 19" fordi jeg synes det gir mer komfort,,, men fortsatt lang tid å vente til bilen kommer

HåkonE

Husk at laveste setting på luft er også økt siden Model S kom, så det burde være litt å gå på, ja.

En direkte sammenligning med BMW M3 er nok litt vanskelig. M3 har en helt annen vekt og størrelse å slite med. Tommelfinger-regelen er uansett bil å gå for så lavt tyngdepunkt som fysisk mulig.

jazzwheel

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 19. oktober 2014, klokken 23:12
Nope: http://www.caranddriver.com/features/effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested

Veldig artig å se så konkrete tall. Forskjellen fra 15-19" gjør stor forskjell på aksellerasjonen så hva utgjør forskjellen fra 19-21" på TMS mon tro?

HåkonE

#24
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 19. oktober 2014, klokken 23:12
Sitat fra: Lokführer på søndag 19. oktober 2014, klokken 18:13
Sitat fra: Kim L på søndag 19. oktober 2014, klokken 18:03
Har fått bekreftet av Tesla at man kan bruke 19" på P85D , men de anbefaler 21" Pga kjøreegenskaper og krefter,,, jegkommer allikevel til å bruke 19" fordi jeg synes det gir mer komfort,,, men fortsatt lang tid å vente til bilen kommer

erot

Sitat fra: Lokführer på søndag 19. oktober 2014, klokken 19:34
Jeg hadde lett solgt de blytunge 21" hjulene og erstattet med 19" lette felger og disse:

Eller enda bedre, lette 21"  8)

Lokführer

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 19. oktober 2014, klokken 23:12
Sitat fra: Lokführer på søndag 19. oktober 2014, klokken 18:13
Sitat fra: Kim L på søndag 19. oktober 2014, klokken 18:03
Har fått bekreftet av Tesla at man kan bruke 19" på P85D , men de anbefaler 21" Pga kjøreegenskaper og krefter,,, jegkommer allikevel til å bruke 19" fordi jeg synes det gir mer komfort,,, men fortsatt lang tid å vente til bilen kommer
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA