Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel til 32a ladeuttak?

Startet av Truls123, søndag 12. oktober 2014, klokken 10:54

« forrige - neste »

Truls123

Hvis man skal lade på et ladeuttak med: 1 stk 400V 3-phase max 32A, 1 stk 230V 1-phase max 16A, uten at det følger ladekabel med til ladeuttaket.

Hva slags kabel trenger man da?

Trenger man en: Mode 3 type 2 til type 1.5 meter spiralkabel for 1 fase 32A for Leaf og Ford Fokus med 32A lader?

Fant en slik hos elbilhjelpen.no bla.

Takk for hjelpen!


emil

#1
Skal du lade fra ladestolpe som hverken har schuko eller fastmontert kabel er det med stor sansynlighet en Type2 kontakt det er snakk om. Det er denne kontakten som er vedtatt standard for alle kommende ladestolper som da kalles Mode3 stolper siden elektronikken som man har i "kladden" på vanlige ladekabler nå sitter i stolpen/veggboksen.

For Leaf trenger du da en Type2-Type1 kabel. De fleste vil nok klare seg med en 16A kabel, men grunnet problemer med enkelte stolper/ladebokser anbefales det å gå til innkjøp av 32A ladekabel uavhengig om du har 32A lader eller ikke (Focus har 32A, enkelte Leaf har også 32A samt alle Kia Soul har også 32A). Disse bilene kan uansett bare lade på 1fase (og Type1 kontakten støtter også bare enfase).

Så ja, en 32A Mode3 Type2 til Type1 kabel er det du trenger og den må/bør være på plass i bilen hvis man har planer om å lade fra offentlige plasser i fremtiden.

Hva den faktiske ladestrømmen blir til slutt bestemmes av det "svakeste" punktet av stolpe, kabel og lader i bil.

Truls123

Takk for svar.

Jeg har en eldre Leaf med DC hurtigladning. Jeg har tenkt til å lade fra en:  IEC 60309 industrial 5-pin.
Trenger jeg en overgang for å kunne benytte meg av de nye ladekablene for overgang fra model 3 type 2 ladekabel?

emil

Skal du lade fra en 5p 400V 3fase kontakt trenger du en "boks" tilsvarende kladden på de vanlige ladekablene. Du vil uansett ikke få ladet noe fortere enn 16A 230V.

Denne:
http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_32A_Veggboks

Gir den mest fleksible ladeløsingen sammen med en passende Type2 kabel, men det er litt overkill for å kun lade en Leaf.

elvedalen

#4
Jeg lurer på om det går an å få montert en Type 2 stikk(hunn)  på en 3 fase 400 V til 230 V for å slippe den boksen, og om det er mulig å montere en T2 kontakt på et aggregat av litt størrelse.?
Nissan Leaf Tekna 2013.

Griffel

#5
Sitat fra: elvedalen på søndag 12. oktober 2014, klokken 16:11
Jeg lurer på om det går an å få montert en Type 2 stikk(hunn)  på en 3 fase 400 V til 230 V for å slippe den boksen?
Nei (boksen innholder utstyr for å kommunisere med lader i bilen)
Sitat fra: elvedalen på søndag 12. oktober 2014, klokken 16:11
Jeg lurer på om det er mulig å montere en T2 kontakt på et aggregat av litt størrelse.?
Det blir i så fall i form av en Type2 ladestasjon (Det som feilaktig kalles hjemmlader). aggregate bør også være av den typen som leverer sinusformet vekselstrøm.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Truls123

Sitat fra: emil på søndag 12. oktober 2014, klokken 15:40
Skal du lade fra en 5p 400V 3fase kontakt trenger du en "boks" tilsvarende kladden på de vanlige ladekablene. Du vil uansett ikke få ladet noe fortere enn 16A 230V.

Denne:
http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_32A_Veggboks

Gir den mest fleksible ladeløsingen sammen med en passende Type2 kabel, men det er litt overkill for å kun lade en Leaf.

Takk for hjelpen.
Da skrinlegger jeg disse planene og holder med til vanlig 16a lading:)

emil

Sitat fra: elvedalen på søndag 12. oktober 2014, klokken 16:11
Jeg lurer på om det går an å få montert en Type 2 stikk(hunn)  på en 3 fase 400 V til 230 V for å slippe den boksen, og om det er mulig å montere en T2 kontakt på et aggregat av litt størrelse.?

Som nevnt av andre her slipper du ikke unna "boksen", eller elektronikken i den. Det er riktignok mulig å gjøre det mer kompakt og integrere det i et aggregat.

Aggregatet derimot må både gi stabil nok spenning og stabil sinus i tillegg til nok effekt (mer enn du skal lade med). Så der må du nok opp i noe av typen 30.000kr eller mer, men det er ikke umulig.

KjellG

Sitat fra: emil på søndag 12. oktober 2014, klokken 16:40
Aggregatet derimot må både gi stabil nok spenning og stabil sinus i tillegg til nok effekt (mer enn du skal lade med).

Så en billader er dårligere enn en PC- eller mobiltelefonelliminator? Disse spiser ofte spenninger fra 110-240V og frekvensen kan trolig variere fra 0-60 Hz.

Hva er det som gjør at en billader trenger sinus?

elektrolux

Mange billadere aksepterer også 90-240V. Problemet er vel heller om et aggregat klarer å levere nok strøm.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#10
Sitat fra: KjellG på mandag 13. oktober 2014, klokken 22:08
Sitat fra: emil på søndag 12. oktober 2014, klokken 16:40
Aggregatet derimot må både gi stabil nok spenning og stabil sinus i tillegg til nok effekt (mer enn du skal lade med).

Så en billader er dårligere enn en PC- eller mobiltelefonelliminator? Disse spiser ofte spenninger fra 110-240V og frekvensen kan trolig variere fra 0-60 Hz.

Hva er det som gjør at en billader trenger sinus?
(Tør du lade dersom en billader samme effekt på en bil som en "PC- eller mobiltelefonelliminator" vil ha på PC og mobiltelefoner. :) men det var kanskje ikke mobiltelefonelliminator du mente?)

Ikke sinus inneholler en lang rekke overharmoniske frekvenser og hva de kan gjøre er ikke enkelt å forutse. Nå har nok ugrei spenning fra aggregater ødelagt en del PCer, mobiltelefoner og TVer, så kanskje er det av og til riktig å kalle billigaggregater for PCeliminatorer, men det er også mye som overlever.

Saken er at når det f.eks i Biltemas beskrivels av en type aggregatet står:
SitatBensindrevet strømaggregat med synkrongenerator som er velegnet for drift av elektrisk håndverktøy, belysning og varmeovner. Bensintank av metall. Må ikke brukes for følsom elektronikk.

eller i  bruksanvisning til et av Julas billig aggregater:
SitatThe generator is intended to provide electric tools and light sources with electricity. When using the device with household appliances, please check their suitability in accordance with the relevant manufacturer's instructions.

Så kreves det litt mot for å prøve disse på sin engen elbil før en anbefaler produktet til andre, men det kan hende det virker (i et hvetfall en stund).
Dersom det står i bruksanvisningen til din bil at slike aggregater er ok. for ladeing antar jeg at garantien gjelder.

(En av mine mobiltelefon-ladere er merket output 5V 800mA DC, innput 100-240V AC 0,2A 50-60Hz. Altså ca 20W inn og 4W ut, dette er vel også en indikasjon på at dette ikke er helt sammenlignbart med billadere selv om mye er likt.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA