Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vedlagt ladekabel, ladetid?

Startet av Queennr1, onsdag 29. oktober 2014, klokken 14:13

« forrige - neste »

Electrix

Problemet her er jo at de som sitter og lager regelverket har rotet det helt til og ikke vet hvordan de skal ro seg ut av dette. Det har vært masse endringer fram og tilbake med hva som er lov.

Hvis du skal sette opp en kontakt for lading av elbil kan du altså nå ikke sikre denne med 16A, maks 10A selv om du legger 2,5mm kabel. Hvis du skal ha en ladestajon med 16A så må du slik jeg skjønner mest sannsynligvis legge 4mm2 kabel.

Men hvis du bare har tenkt å bruke kontakten til elektroverktøy støvsuger og lignende så kan du legge opp vanlig kontakt sikret med 16A. Men hvis du da senere kjøper en elbil og plugger denne I denne kontakten og lader med 16A så er dette også lovlig.

Ennå værre: Naboen din fikk for 10 år siden satt opp en kontakt på utsiden av huset sitt da det var lov å sikre 1,5mm2 ledninger I vegg med 15A. Han plugger derfor sin 16A ladekabel I denne kontakten og lader fint med denne på sine tynne 1,5mm2 ledinger som ligger I isolert vegg. Dette går sannsynligvis greit hvis det ikke er altfor varmt I sikringsskapet. Og det er fullt lovlig.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

fws

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 30. oktober 2014, klokken 09:21
Sitat fra: fws på torsdag 30. oktober 2014, klokken 08:59
Det er fortsatt ingen lov som sier at det er forbudt å lade elbiler med mer enn 10A på schuko-kontakt. Hvor kommer det fra? Eneste offentlige dokument på elbillading er DSB sitt.
http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil%20for%20installat%C3%B8rer.pdf
Ellers er det anbefalt å ikke bruke mer enn 8A på schuko-kontakter over lengere tid.

Det er ikke forbudt å lade på mer enn 10A. Men etter NEK400:2014 er det forbudt å sikre schuko-kontakter som dedikeres til lading av elbil med mer enn 10A.

NEK400 stiller alle slags krav til nye elektriske anlegg. F.eks skal det være 2 kontakter pr. 2 meter kjøkkenbenk, 6 kontakter bak TV/stereoanlegg (hvorav maks 2 kan ha euro-plugg) osv. Men den har ikke tilbakevirkende kraft, så gamle anlegg kan brukes som de er.

Er det punkt 722.55.01.01 du refererer til?
"For modus 1 og modus 2 lading skal hvert tilknytningspunkt anordnes med:
en stikkontakt eller apparatplugg i samsvar med NEK EN 60309-2, eller
en stikkontakt i samsvar med NEK 502 dersom merkestrømmen for overstrømsvernet som beskytter stikkontakten er ≤10 A."
Nissan Leaf 2018

jkirkebo

Sitat fra: fws på torsdag 30. oktober 2014, klokken 09:58
Er det punkt 722.55.01.01 du refererer til?
"For modus 1 og modus 2 lading skal hvert tilknytningspunkt anordnes med:
en stikkontakt eller apparatplugg i samsvar med NEK EN 60309-2, eller
en stikkontakt i samsvar med NEK 502 dersom merkestrømmen for overstrømsvernet som beskytter stikkontakten er ≤10 A."

Jeg sitter ikke på en kopi av NEK her, men det virker som riktig punkt ja. EN60309-2 er CEE kontakter og NEK 502 er schuko så vidt jeg vet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jan-Børre Olsen

Tror vi må skille snørr og bart her. Schukoens svakheter har lite med kursstørrelsen å gjøre. Man burde la schuko være schuko og heller si at CEE(blå industri stikk for de uinnvidde) er minimumskrav for elbillading fordi det er jo selve stikket i seg selv som er problemstillingen her. Støpsel og stikk blir jo akkurat like varme om kursen er 10A som 16A om man lader ved 10A. Derfor mener jeg fortsatt ut fra et faglig ståsted at det er bedre å ha et overdimensjonert kurs for elbillading akkurat som 20A kurs er lurt for å lade ved 16A(da kun med CEE).
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Daeedor

Sitat fra: smaug01 på torsdag 30. oktober 2014, klokken 11:12
Tror vi må skille snørr og bart her. Schukoens svakheter har lite med kursstørrelsen å gjøre. Man burde la schuko være schuko og heller si at CEE(blå industri stikk for de uinnvidde) er minimumskrav for elbillading fordi det er jo selve stikket i seg selv som er problemstillingen her. Støpsel og stikk blir jo akkurat like varme om kursen er 10A som 16A om man lader ved 10A. Derfor mener jeg fortsatt ut fra et faglig ståsted at det er bedre å ha et overdimensjonert kurs for elbillading akkurat som 20A kurs er lurt for å lade ved 16A(da kun med CEE).

;D Enig med Smaug her - og det er akkurat det samme som man er kommet frem til i diverse andre tråder her på forumet.  (lurer litt på hvor mange ganger dette skal diskuteres - resultatet blir det samme som Smaug nevner her ! )

Øyvind.h

Sitat fra: medic.66 på torsdag 30. oktober 2014, klokken 08:08
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:22
Sitat fra: smaug01 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 19:41
Hva er det å være uenig i? Det ANBEFALES 16A kurs til lading ved 10A EVSE. Det anbefales også å skifte stikkontakten man skal bruke til lading av bil pga mange watt over lang tid.

Det anbefales slett ikke noe sånt. I de nye retningslinjene er det faktisk FORBUDT å sikre en schuko-kontakt beregnet for lading av elbil med mer enn 10A. Alle nye ladestolper med schuko må altså få 10A sikring på schuko-uttaket.

Dette var jeg ikke klar over. I min garasje har jeg en schuko som er sikret med 16A og som kun har denne kontakten på kursen. Dette var anbefalt da jeg fikk el bilen i mars i år.
Hvem var det som anbefalte deg å lade hjemme med husholdnings-stikk?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: Electrix på torsdag 30. oktober 2014, klokken 09:48
Ennå værre: Naboen din fikk for 10 år siden satt opp en kontakt på utsiden av huset sitt da det var lov å sikre 1,5mm2 ledninger I vegg med 15A. Han plugger derfor sin 16A ladekabel I denne kontakten og lader fint med denne på sine tynne 1,5mm2 ledinger som ligger I isolert vegg. Dette går sannsynligvis greit hvis det ikke er altfor varmt I sikringsskapet. Og det er fullt lovlig.
Så vidt jeg vet har det aldrig vært lovlig.

Sitat fra: smaug01 på torsdag 30. oktober 2014, klokken 11:12
Derfor mener jeg fortsatt ut fra et faglig ståsted at det er bedre å ha et overdimensjonert kurs for elbillading akkurat som 20A kurs er lurt for å lade ved 16A(da kun med CEE).
Du kan alike vell ikke sikre en 16A CEE med mer enn 16A.
Men det er selfølgelig fint å legge større tversnitt en nødvendig, så å sikre en "16A kurs" med 10A er jo helt greit.
Tommelfinger reglen om at sikringer ikke kan belastes 100% henger igjen fra skrusikringstiden da sikringene "aldret". Moderne kombiautomater og automatsikringer kan varig belastes med merkestrøm uten å svekkes.

Sitat fra: Electrix på torsdag 30. oktober 2014, klokken 09:48
Men hvis du bare har tenkt å bruke kontakten til elektroverktøy støvsuger og lignende så kan du legge opp vanlig kontakt sikret med 16A. Men hvis du da senere kjøper en elbil og plugger denne I denne kontakten og lader med 16A så er dette også lovlig.
Det burde ikke være vanskelig å skjønne forskjellen mellom et elektroverktøy som kun trekker strøm når du er tilstede og holler det i handa, og på en elbil som står uten tilsyn en hel natt.

Sitat fra: Electrix på torsdag 30. oktober 2014, klokken 09:48
og lader med 16A så er dette også lovlig.
Lovlig, Ja, men altså ikke anbefalt.
Så kan det sikkert diskuteres om det er lurt?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Electrix

Sitat fra: Griffel på fredag 31. oktober 2014, klokken 01:04
Sitat fra: Electrix på torsdag 30. oktober 2014, klokken 09:48
Ennå værre: Naboen din fikk for 10 år siden satt opp en kontakt på utsiden av huset sitt da det var lov å sikre 1,5mm2 ledninger I vegg med 15A. Han plugger derfor sin 16A ladekabel I denne kontakten og lader fint med denne på sine tynne 1,5mm2 ledinger som ligger I isolert vegg. Dette går sannsynligvis greit hvis det ikke er altfor varmt I sikringsskapet. Og det er fullt lovlig.
Så vidt jeg vet har det aldrig vært lovlig.
Det ble tillatt I FEB91, og endret igjen I neste oppdatering av forskriftene.

Sitat fra: Electrix på torsdag 30. oktober 2014, klokken 09:48
Men hvis du bare har tenkt å bruke kontakten til elektroverktøy støvsuger og lignende så kan du legge opp vanlig kontakt sikret med 16A. Men hvis du da senere kjøper en elbil og plugger denne I denne kontakten og lader med 16A så er dette også lovlig.
Det burde ikke være vanskelig å skjønne forskjellen mellom et elektroverktøy som kun trekker strøm når du er tilstede og holler det i handa, og på en elbil som står uten tilsyn en hel natt.
Sitat fra: Electrix på torsdag 30. oktober 2014, klokken 09:48
og lader med 16A så er dette også lovlig.
Lovlig, Ja, men altså ikke anbefalt.
Så kan det sikkert diskuteres om det er lurt?
[/quote]Jeg har ikke problemer med å se forskjellen, og jeg har heller ikke problemer med å sno meg rundt i disse reglene slik det passer meg. Men det er mildt sagt forvirrende regelverk, spesielt for en bestemor som bare er en vanglig forbruker og ikke genuint interessert I hverken strøm eller biler. For å sette det på spissen, en person har både elektrisk gressklipper og elektrisk bil og får lagt opp en ny kontakt til elbilen, denne er da kanskje 2,5mm men kun sikret med 10A ihht regelverket. Både bilen og gressklipperen leveres med samme plugg, og begge kan brukes I både den nye kontakten med 2,5mm og 10A sikring og den gamle kontakten med 1,5mm og 15A sikring, men hvis man har dårlig tid så kan man bruke en 16A ladekabel, men da kan man bare bruke den gamle kontakten med 1,5mm og 15A sikring...

Jeg har ingen god løsning på hva som er sikkert, heldigvis er det ganske gode marginer så det går som oftest bra, men alle disse endringene I reglene har lagd mye rot og usikkerhet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Griffel på fredag 31. oktober 2014, klokken 01:04
Sitat fra: smaug01 på torsdag 30. oktober 2014, klokken 11:12
Derfor mener jeg fortsatt ut fra et faglig ståsted at det er bedre å ha et overdimensjonert kurs for elbillading akkurat som 20A kurs er lurt for å lade ved 16A(da kun med CEE).
Du kan alike vell ikke sikre en 16A CEE med mer enn 16A.
Selvfølgelig ikke. Poenget mitt er at det er støpselet i seg selv som er problemet. Det er den som fort blir varm, særlig ved dårlig vedlikehold og den blir akkurat like varm om kursen er 16A eller 10A ved 10A lading. Det er schukoen, NELFO, DSB, Elbilforeningen osv burde bli kvitt for sikkerheten sin del, ikke begynne å surre med regelverket angående hva størrelsen på automaten skal være for lading akkurat på elbil. Alle skjønner jo at det bare blir surr så lenge mye annet rart bruker samme støpsel som ikke har det samme behovet. CEE derimot har jo alltid vært konstruert med tanke på større margin, bedre mekanisk motstandsdyktighet og alt det der.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Griffel

#24
Sitat fra: smaug01 på fredag 31. oktober 2014, klokken 13:51
Sitat fra: Griffel på fredag 31. oktober 2014, klokken 01:04
Sitat fra: smaug01 på torsdag 30. oktober 2014, klokken 11:12
Derfor mener jeg fortsatt ut fra et faglig ståsted at det er bedre å ha et overdimensjonert kurs for elbillading akkurat som 20A kurs er lurt for å lade ved 16A(da kun med CEE).
Du kan alike vell ikke sikre en 16A CEE med mer enn 16A.
Selvfølgelig ikke. Poenget mitt er at det er støpselet i seg selv som er problemet. Det er den som fort blir varm, særlig ved dårlig vedlikehold og den blir akkurat like varm om kursen er 16A eller 10A ved 10A lading. Det er schukoen, NELFO, DSB, Elbilforeningen osv burde bli kvitt for sikkerheten sin del, ikke begynne å surre med regelverket angående hva størrelsen på automaten skal være for lading akkurat på elbil. Alle skjønner jo at det bare blir surr så lenge mye annet rart bruker samme støpsel som ikke har det samme behovet. CEE derimot har jo alltid vært konstruert med tanke på større margin, bedre mekanisk motstandsdyktighet og alt det der.
For ordens skyld: på veggen sitter stikkontakten, støpselet henger i enden av en bevegelig ledning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Jan-Børre Olsen

2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

medic.66

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. oktober 2014, klokken 11:28
Sitat fra: medic.66 på torsdag 30. oktober 2014, klokken 08:08
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:22
Sitat fra: smaug01 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 19:41
Hva er det å være uenig i? Det ANBEFALES 16A kurs til lading ved 10A EVSE. Det anbefales også å skifte stikkontakten man skal bruke til lading av bil pga mange watt over lang tid.

Det anbefales slett ikke noe sånt. I de nye retningslinjene er det faktisk FORBUDT å sikre en schuko-kontakt beregnet for lading av elbil med mer enn 10A. Alle nye ladestolper med schuko må altså få 10A sikring på schuko-uttaket.

Dette var jeg ikke klar over. I min garasje har jeg en schuko som er sikret med 16A og som kun har denne kontakten på kursen. Dette var anbefalt da jeg fikk el bilen i mars i år.
Hvem var det som anbefalte deg å lade hjemme med husholdnings-stikk?

Da jeg hadde kjøpt Leafen så tok jeg kontakt med forhandler fordi jeg ville kjøpe en 16A kladd. Fikk til svar at de ikke solgte dette lengre fordi den kunne gi lading over 16A... Da sa han at de anbefalte 16A kurs til 10A ladekladd. Jeg har hengt opp kladden slik at det ikke blir belastning på stikkontakten. Vil dette si at det egentlig ikke er lov med en 16A kurs på en 10A ladekladd? Kursen er på 16A, har 2,5 mm2 kabel og er det eneste punktet på denne kursen. Jeg har ikke lyst å investere i en permanent ladestasjon for bilen for er ikke sikkert jeg kjøper elbil neste gang. Får se hvordan vinteren blir med kulde, dårlig føre og utfordring på rekkevidde.
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 tekna kWt solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang

Jan-Børre Olsen

Ja det veldig lovlig og veldig trygt. Min erfaring er at en dobbel Elko stikk nesten aldri blir varm mens singel motorvarmer fort blir varm hvis den ikke er i tipptopp stand. Teorien jeg har på det er at en dobbel Elko stikk har ca 100 ganger mer metall som kan lede bort varme mens en singel motorvarmer stikk har ca 1gram med metall i kontakt med pinnene som ikke evner å lede bort varme.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Griffel

#28
Sitat fra: medic.66 på lørdag 01. november 2014, klokken 19:57
Vil dette si at det egentlig ikke er lov med en 16A kurs på en 10A ladekladd?

Sitat fra: Griffel på onsdag 29. oktober 2014, klokken 19:10
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 29. oktober 2014, klokken 19:02
Er det faglig begrunnet eller er det synsing?
Selv om  pottles utsagn er litt uklart, tolker jeg det dit hen at han mener at en kan benytte en 10A ladekabel med kladd både på en 10A kurs og en 16A kurs, noe som er helt riktig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA