Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?

Startet av krisrst, søndag 12. oktober 2014, klokken 10:17

« forrige - neste »

krisrst

Hei!

Etter fire måneder med 2012 nissan leaf skal jeg nå enderlig få satt opp elkontakt i garasje der jeg bor, slik at jeg slipper det værste ladestresset. Men jeg vil selvfølgelig ha anlegg som støtter 16 A (ville jo legge opp til 32 A i utgangspunktet men det er visst ikke kapasitet til dette).

Problemet er at elektrikeren sier det ikke er lov å lade på 16 A på shuko lenger, så jeg må nøye meg med 10 A. Dette syntes jeg er skikkelig kjipt. For å få "lov" til å lade 16 A må jeg sette opp "hjemmelader" og denne koster 15k og er HELT uaktuell.

Kan jeg be han om å sette opp en industrikontakt? Eller har dere noen andre forslag til hva jeg kan gjøre? Hvis jeg får lov til å sette opp en industrikontakt, hva slags overgang trenger jeg?

BE

---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Rio

Sitat fra: krisrst på søndag 12. oktober 2014, klokken 10:17
Hei!

Etter fire måneder med 2012 nissan leaf skal jeg nå enderlig få satt opp elkontakt i garasje der jeg bor, slik at jeg slipper det værste ladestresset. Men jeg vil selvfølgelig ha anlegg som støtter 16 A (ville jo legge opp til 32 A i utgangspunktet men det er visst ikke kapasitet til dette).

Problemet er at elektrikeren sier det ikke er lov å lade på 16 A på shuko lenger, så jeg må nøye meg med 10 A. Dette syntes jeg er skikkelig kjipt. For å få "lov" til å lade 16 A må jeg sette opp "hjemmelader" og denne koster 15k og er HELT uaktuell.

Kan jeg be han om å sette opp en industrikontakt? Eller har dere noen andre forslag til hva jeg kan gjøre? Hvis jeg får lov til å sette opp en industrikontakt, hva slags overgang trenger jeg?

Det foresvever deg ikke at det faktisk er en grunn til at strømmen i en Schukokontakt bør begrenses til 10 A (8 A i følge Direktoratet for Sivilt Beredskap)?

Du kan:

1) Kjøpe en "hjemmelader" (som ikke er en lader, men en laderegulator) som er permanent installert. Disse koster langt mindre enn 15k.

2) Du kan be elektrikeren installere et 16 A CEE industristikk, og bruke en "løs" 16 A laderegulator.

Du bør ikke ha en adapter som sender 16 A gjennom Schuko som en permanent løsning.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

BE

#4
Hele huset mitt er pepret med 16A Schukokontakter. Helt trygt og helt lovlig, men en må selvsagt bruke vettet.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

krisrst

Sitat fra: Rio på søndag 12. oktober 2014, klokken 10:36
Sitat fra: krisrst på søndag 12. oktober 2014, klokken 10:17
Hei!

Etter fire måneder med 2012 nissan leaf skal jeg nå enderlig få satt opp elkontakt i garasje der jeg bor, slik at jeg slipper det værste ladestresset. Men jeg vil selvfølgelig ha anlegg som støtter 16 A (ville jo legge opp til 32 A i utgangspunktet men det er visst ikke kapasitet til dette).

Problemet er at elektrikeren sier det ikke er lov å lade på 16 A på shuko lenger, så jeg må nøye meg med 10 A. Dette syntes jeg er skikkelig kjipt. For å få "lov" til å lade 16 A må jeg sette opp "hjemmelader" og denne koster 15k og er HELT uaktuell.

Kan jeg be han om å sette opp en industrikontakt? Eller har dere noen andre forslag til hva jeg kan gjøre? Hvis jeg får lov til å sette opp en industrikontakt, hva slags overgang trenger jeg?

Det foresvever deg ikke at det faktisk er en grunn til at strømmen i en Schukokontakt bør begrenses til 10 A (8 A i følge Direktoratet for Sivilt Beredskap)?

Jeg vet hvordan reglene for sikkerhet er og er ikke ute etter å omgå de. Derfor spør jeg dere som kanskje har mer erfaring om hjelp

Sitat
Du kan:

1) Kjøpe en "hjemmelader" (som ikke er en lader, men en laderegulator) som er permanent installert. Disse koster langt mindre enn 15k.
Link? Aldri hørt om "laderegulator"

Sitat
2) Du kan be elektrikeren installere et 16 A CEE industristikk, og bruke en "løs" 16 A laderegulator.
Dvs bruke leaf'ens ladekladd?

Sitat

Du bør ikke ha en adapter som sender 16 A gjennom Schuko som en permanent løsning.
Det er ikke et alternativ heller.

emil

#6
Du har tre muligheter for lading med 16A hjemme:

Beste løsning:
16A fastmontert boks på veggen med Type1 ladekabel til bil, da bruker du ikke din egen ladekabel. Boksen inneholder elektronikken som er i "kladden". Ladehastighet ca 50% raskere enn original nissan ladekabel.

Middels løsning:
16A industrikontakt (CEE) og 16A ladekabel med kladd (eller innebygget i håndtak) med fast CEE kontakt på kabel. Kan i krisetilfeller brukes med overgang til schuko når du er på tur men bør helst da begrenses til 10A hvis et er en justerbar kabel (som Ratio, Charge-Amps eller EVSelect)

Dårlig løsning:
Få montert schuko kontakt på 16A kurs i garasjen uten å si at den er til elbilading. Si at du skal bruke den til høytrykksspyler, kompressor eller annet verktøy. Gjem unna elbilen når elektrikker kommer.


Den dårlige løsningen fungerer bra for de aller fleste riktignok, men man må passe på å kjenne på kontaktene jevnlig om de blir varme. Lad kun på 16A når du trenger det, ellers lader du på 10A.

jkirkebo

Sitat fra: krisrst på søndag 12. oktober 2014, klokken 10:17
Hei!

Etter fire måneder med 2012 nissan leaf skal jeg nå enderlig få satt opp elkontakt i garasje der jeg bor, slik at jeg slipper det værste ladestresset. Men jeg vil selvfølgelig ha anlegg som støtter 16 A (ville jo legge opp til 32 A i utgangspunktet men det er visst ikke kapasitet til dette).

Problemet er at elektrikeren sier det ikke er lov å lade på 16 A på shuko lenger, så jeg må nøye meg med 10 A. Dette syntes jeg er skikkelig kjipt. For å få "lov" til å lade 16 A må jeg sette opp "hjemmelader" og denne koster 15k og er HELT uaktuell.

Hør om elektrikeren din vil sette opp denne da vel: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16359.0.html

Prisen er ganske langt fra 15k.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: krisrst på søndag 12. oktober 2014, klokken 10:59

Link? Aldri hørt om "laderegulator"

Dvs bruke leaf'ens ladekladd?


Laderen sitter i bilen. Det en "hjemmelader" gjør er akkurat det samme som ladekladden gjør - forteller laderen i bilen at den kan trekke hhv 16 A og 10 A. De regulerer altså hvor mange ampère laderen kan trekke.

Forskjellige leverandører har en kabel med ladekladd på 16 A, og 16 A industristikk i stedet for Schuko-kontakt. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

krisrst

Finnes det ladekladder med industrikontakt? Det vil jeg gjerne se om noen har noen linker..

emil

Sitat fra: krisrst på søndag 12. oktober 2014, klokken 15:03
Finnes det ladekladder med industrikontakt? Det vil jeg gjerne se om noen har noen linker..

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Justerbar_6-10-16A_portabel_ladeledning_med_kladd
Kladden på den kabelen er riktignok veldig stor.


http://www.charge-amps.com/um-evse-v2
http://www.evselect.eu/evselect-16a-p-50.html
Disse er kladdløse og det er ingenting som hindrer deg i å bytte ut schuko med CEE



jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Jeg har 16A kurs dedikert og lader ofte med 16A ladekabel. Blir ikke varmt en gang. Jeg passer på å undersøke med jevne mellomrom og lader ikke midt på natten med 16A. Snakket med en elektriker i familien og han sa at det skal gå helt fint hvis det er et nytt godkjent anlegg med riktig dimensjonerte ledninger. Når man lader med 16A kabelen trekker den ikke egentlig 16, den trekker litt mindre så man belaster ikke kursen 100%. Du kan jo bare si at du skal lade bilen med 10A kabel. Da kan ikke de si noe...  Selv om det går bra så har ikke de som fagpersoner lov å ta ansvar for det når de vet hva det skal brukes til. Derfor de er så streng med det.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på søndag 12. oktober 2014, klokken 16:25
Jeg har 16A kurs dedikert og lader ofte med 16A ladekabel. Blir ikke varmt en gang. Jeg passer på å undersøke med jevne mellomrom og lader ikke midt på natten med 16A. Snakket med en elektriker i familien og han sa at det skal gå helt fint hvis det er et nytt godkjent anlegg med riktig dimensjonerte ledninger. Når man lader med 16A kabelen trekker den ikke egentlig 16, den trekker litt mindre så man belaster ikke kursen 100%.

Det er mye lettere å si nei enn å sette opp alle forholdene man må ta hensyn til før man kan lade på 16A fra schuko. Jeg gjør det nesten daglig selv og føler ikke noe problemer med det, men kjenner jenvlig på kontakene om det blir varmgang. Som jeg har nevnt i andre tråder er ikke engang 10A trygt hvis kontakten er slitt og jeg har da fått smeltet to schuko kontakter mens jeg har ladet på 10A.

Sitat
Du kan jo bare si at du skal lade bilen med 10A kabel. Da kan ikke de si noe...  Selv om det går bra så har ikke de som fagpersoner lov å ta ansvar for det når de vet hva det skal brukes til. Derfor de er så streng med det.

Skal man sette opp schuko for elbillading skal den vel nå sikres med 10A for å være etter forskriftene.

Rio

Sitat fra: Mippen på søndag 12. oktober 2014, klokken 16:25
Jeg har 16A kurs dedikert og lader ofte med 16A ladekabel. Blir ikke varmt en gang. Jeg passer på å undersøke med jevne mellomrom og lader ikke midt på natten med 16A. Snakket med en elektriker i familien og han sa at det skal gå helt fint hvis det er et nytt godkjent anlegg med riktig dimensjonerte ledninger. Når man lader med 16A kabelen trekker den ikke egentlig 16, den trekker litt mindre så man belaster ikke kursen 100%. Du kan jo bare si at du skal lade bilen med 10A kabel. Da kan ikke de si noe...  Selv om det går bra så har ikke de som fagpersoner lov å ta ansvar for det når de vet hva det skal brukes til. Derfor de er så streng med det.

Ærlig talt, det er ikke trygt bare fordi det ikke omgående eksploderer og brenner ned nabolaget.

Ja, en ny Schuko, som ikke har oksidert (som de gjør utendørs), som ikke er deformert (som skjer første gang man lar den ta vekten av ladekladden), og hvor man alltid tar kontakten ut av bilen først (slik at ikke gnistene forårsaker oksidering), kan nok ta 16 A. En stund. Mange av dem. Ofte.

Det er dog ikke noe man bør basere seg på, og langt mindre noe man bør anbefale/gå god for, til noen, og spesielt ikke til folk som ikke vet så mye om strøm.

At man må lyve til en fagperson sier vel sitt...

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA