Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Smell i forstilling?

Startet av rth, lørdag 11. oktober 2014, klokken 14:14

« forrige - neste »

rth

Vet ikke om det er noe galt med vår bil, eller om dette er normalt.

Men når bilen har stått parkert, og taes i bruk igjen, så kommer det ofte ett smell fra forstilinga. Trodde først det var hver gang brekket ble brukt, men det smeller også uten. Smellet kommer typisk når en dreier på rattet for å manøvrere ut av garasje o.l. Nesten så en skulle tro noe ikke satt skikkelig fast i understellet. Ved kjøring etterpå er alt stilt.

Er det andre som opplever det samme?

GelpMan

Sitat fra: rth på lørdag 11. oktober 2014, klokken 14:14
Vet ikke om det er noe galt med vår bil, eller om dette er normalt.

Men når bilen har stått parkert, og taes i bruk igjen, så kommer det ofte ett smell fra forstilinga. Trodde først det var hver gang brekket ble brukt, men det smeller også uten. Smellet kommer typisk når en dreier på rattet for å manøvrere ut av garasje o.l. Nesten så en skulle tro noe ikke satt skikkelig fast i understellet. Ved kjøring etterpå er alt stilt.

Er det andre som opplever det samme?

Det er vel noe automatik med at "bilen" låser bremsene et lite sekund, for at ting (bremseskivene) ikke skal ruste.

Bremsene blir jo lite brukt da regenerering tar mesteparten av jobben. På min bil høres det mere ut som jeg kjører over ei katt... (For ordens skyld har jeg aldri kjørt over en katt da)

skritt

Dette skjedde en del ganger på vår bil da den var ny i mars. Hadde den inn på Sulland for en sjekk, men det ble konkludert med at det var det som GelpMan beskriver som forårsaket lyden. Lyden var (og er, for den kommer med veldig ujenvne mellomrom nå også) slik du beskrives.

Vind

Dette har jeg også opplevd noen ganger.  Når bilen fikk software oppgradering så sjekket de - uten å finne noe.  Satt på i en ny Mini for noen dager siden, og den hadde akkurat samme lyden - så jeg tror ikke dette er en feil.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

bromm

#4
Dette er helt normalt og handler om vedlikehold av bremsene. Bilen holder styr på hvor mye du bruker friksjonsbremsene til daglig, så jo mindre du bruker de (mer bruk av regen), jo oftere får du disse "dunkene" som i realiteten er en ABS-puls av de hjulene som behøver et lite kick. Dette skjer som regel rett etter oppstart, MEN bare når bilen står stille, selvfølgelig  :P Ofte skjer det på første stopp etter oppstart, hvis dette skjer innen rimelig kort tid (ca. opptil ett minutt). Det ser ut som at utvelgelse av hjul for dette går på en slags rotasjon, og at bare ett hjul blir klunket hver gang slik at det ikke skal oppleves som unødig bråkete (hos meg flytter det seg ihvertfall fra hjul til hjul (alle 4) for hver gang).

rth

Fint å høre.  Da legger jeg den bekymringen bort. Takker.  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA