Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny og gammel rekkevidde ???

Startet av Teslanewbie, lørdag 11. oktober 2014, klokken 11:15

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Tror man uansett skal ta tall på økt rekkevidde med en klype salt ennå. Rekkevidden blir jo nesten individuell uansett pga kjørestil og lokale forhold.

Jeg er ganske sikkert på at motorstyringen vil bli tunet endel og at det er mer å hente.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

tjobben

Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 12. oktober 2014, klokken 12:50
Tror man uansett skal ta tall på økt rekkevidde med en klype salt ennå. Rekkevidden blir jo nesten individuell uansett pga kjørestil og lokale forhold.

Jeg er ganske sikkert på at motorstyringen vil bli tunet endel og at det er mer å hente.

Njaaa...

Spørsmålet er vel heller:
Gitt samme kjørestil og forhold, hvor mye lenger går 85D vs 85, evt. 60D vs 60?

I følge dette innlegget fra sigurdi
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17071.msg270480.html#msg270480

så er det indikasjoner på at rekkevidden er reelt lenger med D :)
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

NegativeElectrode

#17
Men akkurat hvor mye, er relativt, og diskutere tall med så små marginer tror jeg ikke har så mye for seg når man har har så usikre forholdstall ☺. Ja det er sikkert bedre, men hvor mye tror jeg må erfares.

Kjøresyklustester blir mindre reelle jo høyere ytelse. Ingen kjører slik med en Modell S som de testene er spesifisert. Men de kan fungere som relative referanser muligens.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

NegativeElectrode

Økt rekkevidde på mellom 4 og 19% avhengig av hvilke selvmotsigende tall fra Tesla du tror på ☺
http://www.greencarreports.com/news/1094911_tesla-model-s-dual-motor-is-quicker-has-higher-range-too-how-do-they-do-that

Tipper det kommer an på en rekke faktorer hvor sjåføren er det mest avgjørende.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

sigurdi

Det viktigste er hva veier og hastigheter en kjører mest på.
De som kjører mye med motorvei hastighet (100-110) vil nok merke størst forskjell siden det med stor sannsynlighet er denne hastigheten målet for beste virkningsgrad motor 2 ligger på.
65mph (104,6km/h) er vanlig highway fartsgrense i USA og svært mye av kjøringen foregår i denne hastigheten.
Samtidig har ingeniørene til Tesla to motorer å leke med, mixe trike, justere motorkurver osv, slik at total bildet på begge motorene ved normal kjøring, så er best virkningsgrad over et mye større området av normal hastigheten.
Horten
Model X90D (18.03.17)

trygvelo

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:59
Det viktigste er hva veier og hastigheter en kjører mest på.
De som kjører mye med motorvei hastighet (100-110) vil nok merke størst forskjell siden det med stor sannsynlighet er denne hastigheten målet for beste virkningsgrad motor 2 ligger på.
65mph (104,6km/h) er vanlig highway fartsgrense i USA og svært mye av kjøringen foregår i denne hastigheten.
Samtidig har ingeniørene til Tesla to motorer å leke med, mixe trike, justere motorkurver osv, slik at total bildet på begge motorene ved normal kjøring, så er best virkningsgrad over et mye større området av normal hastigheten.

Giring er ekstremt viktig for høyest mulig effektivitet. Med 2 motorer har Tesla oppnådd det samme som en girkasse med 2 gir, bare at med flere andre fordeler i tillegg. For oss som stort sett kjører 110+ på langkjøring vil dette gi betydelig bedre rekkevidde...

sigurdi

#21
Sitat fra: trygvelo på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:14
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:59
Det viktigste er hva veier og hastigheter en kjører mest på.
De som kjører mye med motorvei hastighet (100-110) vil nok merke størst forskjell siden det med stor sannsynlighet er denne hastigheten målet for beste virkningsgrad motor 2 ligger på.
65mph (104,6km/h) er vanlig highway fartsgrense i USA og svært mye av kjøringen foregår i denne hastigheten.
Samtidig har ingeniørene til Tesla to motorer å leke med, mixe trike, justere motorkurver osv, slik at total bildet på begge motorene ved normal kjøring, så er best virkningsgrad over et mye større området av normal hastigheten.

Giring er ekstremt viktig for høyest mulig effektivitet. Med 2 motorer har Tesla oppnådd det samme som en girkasse med 2 gir, bare at med flere andre fordeler i tillegg. For oss som stort sett kjører 110+ på langkjøring vil dette gi betydelig bedre rekkevidde...

Tok ikke med at det er ulik utveksling på drivverket forran og bak i denne kommentaren, regner med at det er basiskunnskap nå. :-)
Har ikke klart å funnet hva utveksling det er på for og bak aksling, glemte også å spørre om dette da jeg hadde anledning.
Horten
Model X90D (18.03.17)

GreenBeHH

Fant en artikkel i Autoexpress som forklarer litt om 'gammel' og ny D-model.

http://www.autoexpress.co.uk/tesla/88820/tesla-model-d-is-a-4x4-model-s-p85d-version-is-worlds-fastest-4-door

Model S60D har helt klart blitt en meget interessant Tesla S versjon som jeg nå vurderer å bestille.  Motor er nå samme for 60D og 85D.  Batterivekten er 100kg mindre til fordel for 60D, noe som gjør at rekkevidde forskjellen ikke er så stor som en skulle tro.  Batteribytte, når det skulle bli aktuelt, vil også bli mindre kostbart for 60D.  Har sett noe i en gammel tråd om at det er ca. 20% prisforskjell.
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

darthy001

#23
Har dette(se vedlegg) skjedd akkurat nå? stod det ikke 440km på P85D tidligere?

Ser at amerikanse sidene også har blitt endret fra 275miles til 285miles...

Har de mer testdata nå kanskje og tør love lengre rekkevidde?

edit: eller er dette kanskje en konsekvens av at 21" ikke er obligatorisk lenger og de derfor kan oppgi rekkevidde med 19" i som best case!?

Haldenser

Ser på configen nå at S85 og P85D har samme rekkevidde 460 km og S85D på 475, altså estimert kun 15 km forskjell i 105 km/t. Disse tallene er selvfølgelig hypotetiske, men det virker isåfall som om S85 også totalt sett er forventet en lengre rekkvidde en tidligere. Ny elektronikk/vekt som er årsaken tro?
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

auduny

På den kanadiske Teslasiden er alle tall på samme måleenhet iallefall:

http://www.teslamotors.com/en_CA/models/design

Og kanadierene er jo metriske. Det er fint




NegativeElectrode

Sitat fra: Haldenser på fredag 07. november 2014, klokken 09:29
Ser på configen nå at S85 og P85D har samme rekkevidde 460 km og S85D på 475, altså estimert kun 15 km forskjell i 105 km/t. Disse tallene er selvfølgelig hypotetiske, men det virker isåfall som om S85 også totalt sett er forventet en lengre rekkvidde en tidligere. Ny elektronikk/vekt som er årsaken tro?

Mulig det henger sammen med endret utveksling på S85
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17686.0.html
Høyere toppfart, trolig lavere forbruk. Tesla har muligens to motiver: eliminere DU havari og færre variasjoner på produksjonslinjen (samme DU som P85D har bak)
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Haldenser

Passer isåfall utrolig godt for min del, som stort sett vil kjøre på E6 mellom Halden og Oslo samt sydover til Gøteborg i 110(+)  :)
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

eclipse

min erfaring med fossilbiler er at naar en oker antall sylindere og hk saa oeker forbruket, uansett hva bilfabrikanten hevder om mer noyaktig forbrenning etc, vi faar se hva som skjer med dual drive, men jeg forventer kortere rekkevidde
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

NegativeElectrode

Sitat fra: eclipse på fredag 07. november 2014, klokken 11:58
min erfaring med fossilbiler er at naar en oker antall sylindere og hk saa oeker forbruket, uansett hva bilfabrikanten hevder om mer noyaktig forbrenning etc, vi faar se hva som skjer med dual drive, men jeg forventer kortere rekkevidde
Problemene med den tankerekken er at eksosbiler ikke har 2 motorer og kan ikke bruke den motoren med best utveksling for den hastigheten man kjører i. Kanskje enda viktigere forskjell er regen på 4 hjul. Eksosbiler har ingen regen.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA