Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har fått sin ladekabel stjålet?

Startet av Hanzo, lørdag 11. oktober 2014, klokken 10:12

« forrige - neste »

Hanzo

Flere biler er vel som min Kia Soul, der ladekabelen ikke låses når du lader og det er fritt frem å trekke den ut og ta med seg under armen om noen skulle ønske det. De koster jo endel tusen også, selv om det vel kanskje ikke er det helt store markedet for sånt på privatmarkedet. Jeg vurderer å få en hengelås eller noe for å låse kabelen til bilen mens den står på offentlig parkeringsplass, men jeg lurer på om dette egentlig er en problemstilling eller om det i praksis ikke er noe problem.

Så, er det noen som har opplevd å få stjålet eller ødelagt sin kabel?

Panduck

Selv om nye LEAF kan låse kabelen fast, mangler tydligvis charge-amp kabelen det som skal til for å låses. Har derfor en hengelås som fester kabelen fast i bilen. Ingen måte å feste kabelen til Soul'en på den måten? Selvfølgelig er det begrenset hvor mye det hjelper, men det er ikke bare å "unplug & snatch"

emil

Det har vært noen historier om kabler som har blitt stjålet og ødelagt, men heldigvis få.

Det viktigste er å sikre kabelen mot tilfeldig tyveri fra en som bare passerer bilen. Kommer det noen til bilen som har bestemt seg for å ta med kabelen vil de i de aller fleste tilfellene få den med seg, og da er det fint om de ikke ødelegger ladekontakten i bilen eller lignende.

Så sikre kabelen nok til at du hindrer de tilfeldige tyveriene, men ikke mer enn at de får den med seg uten å ødelegge bilen hvis de vil. Da jeg brukte original nissan ladekladd på 1.gen uten låsning hadde jeg hengelås gjennom utløserknappen på håndtaket siden det håndtaket var laget for det. Nå når jeg bruker Charge-Amps kabel er det denne løsningen jeg bruker:

marsboer

Min ladekabel har stått ute i min carport i 2 år nå og i dag ble den stjålet. Jeg ser også at naboens kabel er borte. Jeg håper ikke at det er blitt mer vanlig å stjele ladekabel i dag nå som mange har en elbil..?

Det er forbanna ergelig!

jkirkebo

Sitat fra: marsboer på søndag 17. mars 2019, klokken 12:23
Min ladekabel har stått ute i min carport i 2 år nå og i dag ble den stjålet. Jeg ser også at naboens kabel er borte. Jeg håper ikke at det er blitt mer vanlig å stjele ladekabel i dag nå som mange har en elbil..?

Det er forbanna ergelig!
<

Et godt tips er hengelåsbeslag. Skru ett på veggen, heng en hengelås i det som kabelen tres igjennom. Stopper nok ikke de mer dedikerte tyvene, men hindrer ihvertfall de som får et innfall når de går forbi og ser en slik kabel.

Ladestasjon på veggen er enda bedre. Krever en god del demontering for å få ned.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elbil fundamentalist

Har skrevet dette før, men bruk en liten fres (dremel el. lign), eller loddebolt og preg inn bilens reg nr og fyll opp fordypningene med maling. Da er det også en mulighet for å få den tilbake igjen og du glemmer den ett sted...

Med en slik permanent preget ladekladd så vil den være svært tungsolgt, og npr bilen skal selges videre følger pregingen bilen iom at der er reg nr som er brukt. Vil til og med være ett salgsargument i din favør.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

marsboer

Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. mars 2019, klokken 12:30
Et godt tips er hengelåsbeslag. Skru ett på veggen, heng en hengelås i det som kabelen tres igjennom. Stopper nok ikke de mer dedikerte tyvene, men hindrer ihvertfall de som får et innfall når de går forbi og ser en slik kabel.

Ja, takk for tips. Det er jeg tydeligvis nødt til å gjøre fremover.

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 17. mars 2019, klokken 12:48
Har skrevet dette før, men bruk en liten fres (dremel el. lign), eller loddebolt og preg inn bilens reg nr og fyll opp fordypningene med maling. Da er det også en mulighet for å få den tilbake igjen og du glemmer den ett sted...

Med en slik permanent preget ladekladd så vil den være svært tungsolgt, og npr bilen skal selges videre følger pregingen bilen iom at der er reg nr som er brukt. Vil til og med være ett salgsargument i din favør.

Ja, det er også lurt. Ladekabelen min har også et spesiell utseende som jeg sannsynligvis gjenkjenner hvis den legges ut på salg på finn.no. Håper at tyven er dum nok til å legge ut der  :)

elektrolux

#7
Sitat fra: Hanzo på lørdag 11. oktober 2014, klokken 10:12
Så, er det noen som har opplevd å få stjålet eller ødelagt sin kabel?

Nei. Ser ikke ut som noen ønsker å stjele kabelen min som er herpet etter alle kunstens regler.

Svidd inn reg nr på bilen, Sprayet med sort maling så den ser gammel ut, teipet den så den ser "reparert" ut. Også teipet fast en slangebit så den ser skjøtet ut. Er mer redd for manglellapp på EU kontrollen enn tyveri. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

marsboer

Sitat fra: elektrolux på søndag 17. mars 2019, klokken 14:54
Svidd inn reg nr på bilen, Sprayet med sort maling så den ser gammel ut, teipet den så den ser "reparert" ut. Også teipet fast en slangebit så den ser skjøtet ut. Er mer redd for manglellapp på EU kontrollen enn tyveri. :D

Ah, takk! Det samme skal jeg faen meg gjøre.

Vet noen om forsikring dekker stjålne kabler eller er det vårt ansvar?

Jon65

Sitat fra: marsboer på søndag 17. mars 2019, klokken 20:06
Vet noen om forsikring dekker stjålne kabler eller er det vårt ansvar?
Sikkert litt avhengig av selskap men hvis forsikringen skulle dekke det er sikkert egenandelen så høy at den i praksis ikke dekker det....

Cral

Elbilforenings forsikring (via storebrand) dekker ladekabel.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA