Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Savnet dere firehjulstrekk sist vinter?

Startet av Philip Marlowe, lørdag 11. oktober 2014, klokken 09:05

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Fikk bilen min i mars og har ikke fått prøvd den på vinterføre. Er veldig fornøyd. Beste bilen jeg har hatt.

Nå har "D" endelig kommet og prisene lagt ut. Synes ikke pristillegget er så stort. Sitter og lurer på om jeg skal bestille ny. Spørsmålet mitt til dem som fikk bil i fjor: Savnet dere firehjulstrekk sist vinter?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

JohanH

Jeg savnet det, ja. Men må tillegge at det gikk uventet fint med RWD. Har for så vidt dog hatt lite erfaring ned det før.

Muffinman

Noen ubehagelige situasjoner som kunne vært unngått med 4wd, men ellers har det gått veldig fint. Bilen har tatt seg fram bedre enn noen bak- eller forhjulstrekker jeg har hatt tidligere, men tenk; en bil som er SÅ bra med bakhjulstrekk - hvor bra blir den ikke med 4wd?

frskby

BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

kjølholdt

Nei trengte det  ikke en eneste gang. Men det skal sies at jeg ikke gidder å kjøre over fjellet midtvinters fra bergen til oslo selv med model s. Også i år blir nyttår feiret på østlandet men da etter å ha tatt fly til sandefjord.Kolonne kjøring/venting har ikke fristet de siste 15 årene
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Diravi

Nå har jeg jo ikke bestilt bil ennå, men jeg har forstått det slik på dere som har kjørt en del på vinterføre at traksjonen egentlig ikke er noe problem å snakke om, men heller det at to tonn Tesla tidvis slenger ut med hekken og på sørpeføre er vanskelig å ta inn igjen før hjertet begynner å slå vel fort. Vil 4wd endre på det?

Jeg har ikke kjørt så veldig mye 4wd på vinterføre; det er noen år siden, men det jeg husker og som andre også beskriver, er at man må være obs, for det ekstra grepet lurer deg til å bruke mer av veigrepet i svingene, og når det da først slipper, så slipper alle fire hjulene.

To tonn Tesla som surfer på fire brede dekk retning en trailer høres ikke gøy ut.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Muffinman

#6
På sørpeføre er det vel heller understyring som er problemet heller enn at hekken slenger ut. Ihvertfall i min erfaring. Økt vekt på forhjulene og fordeling av regen/pådrag over alle hjul vil nok virke positivt i så måte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA