Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nye seter

Startet av 50%NoFuel, lørdag 11. oktober 2014, klokken 02:14

« forrige - neste »

Oreo

Har inntrykk av at mye av denne setediskusjonen går over i og blandes i to forskjellige tema;
Sittekomfort og Sidestøtte.

For de fleste oppleves de orginale setene sikkert OK å sitte i, for langturer og til butikken. Kanskje mange, inkludert meg selv, er overrasket over at manglende sidestøtte faktisk ikke er så ille som en i utgangspunktet skulle tro. Når likevel Tesla gjerne vil sammenligne seg med Porsche o.l. (ihvertfall for P85) så er de opprinnelige setene for campingstoler å regne sammenlignet med hva som blir levert med Panamera (og gjerne den gamle Saab 95 Aero for den saks skyld). Hadde ikke Tesla kommet opp med andre seter til P85D hadde det rett og slett vært en skandale i mine øyne.

Når vi sammenligner med nordmenns generelle bruk av Tesla, gjerne som en erstatter for Passat, Touran e.l. så er det ingenting å si på setene. det er faktisk litt enklere å komme seg ut og inn i bilen når en skal en snartur på nærbutikken. For aktiv kjøring, er sidestøtten essensiell og burde helt klart vært mye bedre i utgangspunktet. Å kalle setene i P utgavene for performance bare fordi de har en liten kontrastsøm/stripe i annen farge er nesten fornærmende.

Føler at Tesla blir en blanding av en sportsbil og en Passat da den har fartsressurser som en sportsbil (opp til 200km/t), men blir brukt til hverdags, som en Passat. Derav er også setepreferansene sterkt sprikende.

Hadde P85D setene vært tilgjengelige da jeg bestilte min P85+ hadde jeg helt klart krysset av for dem.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Diravi

Nå har jeg jo ikke kjørt Tesla mer enn korte turer, men førsteinntrykket er at setene er helt "greie". Det som derimot ikke er greit er at man i en bil til 600+ og med en lengde på fem meter ikke får noe i nærheten av akseptabel lårstøtte i baksetet, og at det også mangler ordentlige hodestøtter bak. Mazda 626 hadde slike "pukler" på slutten av 80-tallet... Det burde også være mulig å vinkle puten noe mer og faktisk forlenge den litt.

Men det som står på Tesla-bloggen er jo at de nye setene skal gi bedre whiplash-beskyttelse, og da regner jeg med at det faktisk er baksetene de først og fremst skal forbedre.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Mcstropp

#47
Er det bare mulig å få de nye setene i svart til P85D nå for tiden, eller går det ann å bestille i lys brun?
Liker ikke at det er så mørkt inne i bilen, liker lysere seter.

laumb

Savner fortsatt etter over 40k km totalt muligheten for utrekkbar støtte under lårene.
Sitteputen i bilen er rett og slett for kort - og det er det eneste som irriterer meg.

Tur retur københavn på halvannet døgn ga ikke tresmak og kroppen føltes helt fin ut etterpå. Men den lårstøtten altså...

Sponzo

Sitat fra: Cato76 på torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:33
Jeg skal inn å bytte førersete på min bil om to uker pga unormalt mye slitasje i skinnet (mente de på forrige service). Håper at jeg får like gode seter som jeg har nå, for jeg har ikke blitt sliten i ryggen en eneste gang i Tesalen (etter 8-10 timer bak rattet) ...det ble jeg derimot i mine forrige biler VW Tiguan og Audi A4.

Hei Cato,
Har du evt. noen bilder av slitasjen på setene dine? Jeg har ikke problemer med skinnet men derimot slitasje og misfarging på stoffet/alcantara på min P85

Lurer på om jeg kan få byttet mine seter også

AndreS

kommet offisielle bilder av de nye setene fra tesla nå:
I3 i bestilling


Knnot

#52
Sitat fra: AndreS på fredag 17. oktober 2014, klokken 10:46
kommet offisielle bilder av de nye setene fra tesla nå:


Ohh, ser pent ut  ;D håper de er like gode å sitte i som de ser ut.

Håper den lårstøtten er uttrekkbar...

Nakkestøttene bak er betraktelig høyere (dessverre ikke nedfellbare), bedre sidestøtte mellom setene bak, kan også se ut til at den nye måten å legge sømmene i skinnet kan minske strekk i skinnet(?)

andreasmj

Forstår ikke hvorfor disse er kun forbeholdt P85D (source: Tesla ansatt). I ferd med å bestille en S85D, men kommer til å savne sidefleskklemmerne fra BMWen...
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

Pompel

Er ikke sikkert de er forbeholdt P85D. Det som er sagt er at de kommer først til P85D, men samtidig er det jo også P85D som blir produsert først...
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

andreasmj

Sitat fra: Pompel på fredag 17. oktober 2014, klokken 12:25
Er ikke sikkert de er forbeholdt P85D. Det som er sagt er at de kommer først til P85D, men samtidig er det jo også P85D som blir produsert først...

Ikke sikkert de ansatte vet alt nei... Spurte om det kom oppgraderte seter til de andre modellene og svaret var nei.
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

HåkonE

Setene var det eneste jeg ikke ble helt trygg på når jeg prøvekjørte Tesla. 2. gangen var softere enn 1. gangen (for hardt), men manglet likevel sidestøtte.

Måten skinnet er sydd på ga rynker også. De nye setene ser ut til å ta tak i begge punktene. Og de ser helt fantastiske ut. Veldig bra, Tesla. :)

Knnot: Lårstøtten er ikke uttrekkbar

ELTesla

Sitat fra: Haknys på fredag 17. oktober 2014, klokken 12:30
Lårstøtten er ikke uttrekkbar

Det tar en stund før diverse saker faller inn i hodet på Tesla så vi må nok vente en stund før vi får se uttrekkbar lårstøtte.

Thomas Parsli

Sitat fra: Madboy på fredag 17. oktober 2014, klokken 12:35
Det tar en stund før diverse saker faller inn i hodet på Tesla så vi må nok vente en stund før vi får se uttrekkbar lårstøtte.

Tesla er et firma som er flinke til å prioritere, så selv om de vet at kundene ønsker uttrekkbar lårstøtte prioriterer de det bort til fordel for noe de anser som viktigere.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Mcstropp

Er det mulig å få de nye setene i lys brun? Eller finnes de bare i svart?
Har lyst på de nye setene, men ikke i svart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA